Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit


Minustako MILF?
Päivitetty 10.04 2012
klo 17:24

Sairalloinen painoindeksi
Päivitetty 20.03 2010
klo 22:41

Matkalla...
Päivitetty 15.10 2009

Mylife
Päivitetty 19.08 2013
klo 23:21

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Laihduttaminen ja liikunta – lue faktat!

(10.01.2011)

Taidat tietää, että laihtuaksesi sinun tulee harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti. Mutta jos olet tehnyt juuri näin, eikä paino siltikään tunnu putoavan, mietit ehkä, mikä menee pieleen tämän yksinkertaisen ohjeen noudattamisessa. Lue vinkit laihduttajan liikuntaan ja ota askel kohti tavoitetta!

1. Liikunta on vain yksi osa laihdutusta.

Liikunta on ehdottoman tärkeä osa laihdutusta, mutta jos ruokavaliota katsoo läpi sormien, ei edes säännöllinen liikunta saa painoa alas. Etenkin laihdutuksen alussa on ruokavaliolla ehdottoman tärkeä merkitys ja vasta kun se on kunnossa, voi keskittyä enemmän myös liikuntaan. Paras vaihtoehto tietysti olisi heti laihdutuksen alussa kiinnittää huomiota sekä ruokavalioon että aloittaa tehokkaan liikunnan harrastaminen. Aluksi riittää kävelyharrastuskin, jossa asteittain lisätään matkaa ja vauhtia. Jatkossa liikunnalla on keskeinen osa painonhallinnassa, jotta pudotetut kilot pysyvät poissa.

2. Liikuntaa tarvitaan pitämään kilot poissa

Kun kilot on saatu karistettua, on ehdottoman tärkeää pysyä liikunnan suhteen aktiivisena, jotta kilot eivät tulisi takaisin. Säännöllinen liikunta on siis kaiken a&o painonhallinnassa ja pysyvässä muutoksessa. Pelkkä ruokavalio ei yksinään pidä painoa kurissa, vaan sen on kuljettava käsi kädessä liikunnan kanssa.


3. Ruoalla törsäily sotkee suunnitelmat


Usein ihmiset yliarvioivat liikuntansa tehon ja aliarvioivat syömiensä kaloreiden määrän. Se, että palkitset itsesi ruoalla tunnin salitreenin jälkeen ei anna takuita laihtumiselle, sillä ruoka-annoksemme ovat usein liian isoja, eikä syötyjen ja kulutettujen kaloreiden määrä täsmääkään kuten oletamme.

4. Kuinka tarkkoja kaloriarviot ovat?


Juoksumatoissa, cross-trainereissa ja muissa kuntoilulaitteissa on usein arvio kalorinkulutukselle, minkä liikkuessasi poltat. Niiden antamat kalorinpolttoarviot ovat suuntaa-antavia, mutta yksilöllisiä, jolloin vaihtelu voi olla hyvinkin suurta. Kuntoilua varten näitä arvioita voi hyödyntää, mutta syömistä varten ei.

5. Yksi suoritus päivässä ei riitä


Kaikkein paras valinta laihdutuksen ja ylipäänsä terveyden kannalta on ottaa aktiivinen liikunta elämäntavaksi. Pelkkä puolen tunnin liikunta juoksumatolla ei siis riitä, vaan liikunnan tulisi olla osallisena koko päivässä; työmatkassa, kaupassa käydessä ja muissa arkiaskareissa, joissa voi hyötyliikkua. Liikuntasuosituksessa painotetaan sekä aerobisen että lihaskuntoharjoittelun merkitystä – molempia tarvitaan!

 

                                                                    Mari Kataja

Lue myös:
Kyytiä selluliitille - lue vinkit!
Jumpalle - löydä näistä sopivin vaihtoehto!

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.