Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Laihduttaja – näin nipistät viimeiset kilot pois!

(31.01.2011)



Onko pitkä laihdutusjakso siinä pisteessä, että pudotettavaa on enää korkeintaan viisi kiloa tavoitteesta? Tässä vaiheessa voi tuntua uskomattoman hyvältä, mutta juuri viimeiset kilot on vaikeinta pudottaa – ja saada pidetyksi poissa.

Mitä lähemmäksi maalia pääset sitä vaikeammaksi kilojen pudottaminen tuntuu käyvän. Älä siis juhli liikaa päästessäsi tähän kohtaan tavoitettasi. Edelleenkään ei ole herkuttelun aika ja liikkumaan on lähdettävä. Ruokavaliota kannattaa tutkia tarkkaan, eikä antaa periksi periaatteissa, joita olet dieetin ajan noudattanut. Ei vielä silloinkaan, kun tavoite on täysin saavutettu. Muutoin tavoitteen saavuttamisen riemu jää lyhyeksi, kun huomaat, että kilot kuin ihmeen kaupalla hiipivätkin takaisin ja taas ollaan lähtökuopissa. Tarkkaillessasi kaloreita, joita syöt, sinun on myös pidettävä huoli kaloreista, joita kulutat. Liikunta on siis avainsana etenkin tässä vaiheessa laihdutusprojektia.

Lue everydayhealth.comin vinkit, miten pysyt tavoitteessasi:

Kirjoita ylös mitä syöt. Jos et aikaisemmin ole pitänyt ruokapäiväkirjaa syömisistäsi, nyt on korkea aika tehdä se. Tutkimusten mukaan ne, jotka kirjoittavat ylös syömisensä ja liikuntamääränsä, onnistuvat laihdutuksessa huomattavasti paremmin kuin ne, jotka eivät merkitse asioita ylös. Älä myöskään unohda annoskokoa!

Tästä pääset Pudottajien Oman ohjelmaan, josta löytyy ruokapäiväkirja.

Huomaa pienet tavat säästää kaloreita. Käyttämällä sinappia majoneesin sijaan tai sokeritonta makeutusainetta sokerin sijaan ovat isoja asioita laihduttajalle.

Noudata lautasmallia. Puolet lautasesta kasviksia, yksi neljännes hiilihydraatteja (mielellään täysjyvää) ja toinen neljännes vähärasvaista proteiinin lähdettä, kuten lihaa. Jos sinun on otettava ruokaa lisää, ota vain kasviksia.

Lisää liikuntaa. Olisi hienoa, jos pystyt liikkumaan vähintään 30 minuuttia päivässä. Joka tapauksessa yritä lisätä liikuntaa joka väliin, mihin mahdollista suosimalla hyötyliikuntaa.

Kun lopulta saavutat tavoitteesi painon suhteen, muista että edelleenkään et voi kääntää ruokavaliota toisinpäin ja vaihtaa liikuntaa television katseluun - ainakaan jos haluat pitää kilosi pois. Pidä siis mielessä terveelliset elämäntavat, joiden avulla teit kovasti töitä saavuttaaksesi tavoitteesi. Näin kilot pysyvät pois ja terveelliset elämäntavat ovat osa arkeasi.

 

                                                          Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:

Näillä muutoksilla paino putoaa

 

Näin pysyt ihannepainossasi - 6 vinkkiä

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.