Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

IIH
Päivitetty 25.02 2012
klo 15:11

Vihdoin ja viimein, viimeiset 13 kiloa!
Päivitetty 14.02 2011
klo 19:51

100 KILON HAASTE
Päivitetty 31.05 2010
klo 16:57

Parempi olo
Päivitetty 06.12 2008
klo 20:51

Nyt lähtee läskit!
Päivitetty 19.06 2012
klo 14:28

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kokeile näitä superruokia laihduttaja!

(14.03.2011)

 

Jos olet pudottamassa painoa, lasket ehkä kaloreita, vähennät rasvan syöntiä ja tarkkailet annoskokojasi. Ruoan laatu on joka tapauksessa yhtä merkittävää kuin ruoan määrä. Laihdutuskuurillakin tulee huolehtia riittävästä ravintoaineiden saannista, jotta pysyy terveenä ja jaksaa paremmin. Nämä laihduttajan superruoat auttavat saavuttamaan tavoitteesi ja sisältävät tärkeitä ravintoaineita – lue vinkit!

Greippi.

Greipin uskotaan laskevan elimistön insuliinitasoa. Mitä pienempi verensokeripiikki ruokailun jälkeen on, sitä paremmin elimistö hyödyntää syömäsi ravinnon enrgiaksi sen sijaan, että varastoisi sen rasvakudokseen. Lisäksi saat hedelmästä kuituja, jotka pitävät kylläisenä, ja runsaasti vettä, joka on hyväksi aineenvaihdunnalle. Greippi sisältää myös kaliumia, C-vitamiinia ja lykopeenia, sydänystävällistä antioksidanttia. Lisää greippiä aamupalaasi tai nauti välipalana!

Pähkinät.

Vaikka pähkinät sisältävät runsaasti energiaa, saat pienistä määristä terveellisiä tyydyttymättömiä rasvahappoja, kylläisyyttä tuovaa proteiinia, kuituja sekä runsaasti vitamiineja ja hivenaineita. Mantelit ovat erityisen hyvä E-vitamiinin ja omega-3-rasvahappojen, kuten myös seleenin lähde. Pähkinöiden sisältämät kuidut ja rasvahapot pitävät hyvin kylläisenä ja käyvät hyvin esimerkiksi välipalasta verensokeritasoa nostamaan. Kokeile nauttia 1-2 annosta (kourallista) pähkinöitä päivässä esimerkiksi puuron, salaatin tai hedelmien kera.

Lehtivihreät.

Parsakaali, pinaatti, lehtikaali ja muut vihreät sisältävät runsaasti rautaa, kalsiumia ja antioksidantteja, kuten A- ja C-vitamiinia sekä folaattia. Lisäksi vähäkalorisina ne ovat kuitupitoisia ja tekevät kylläiseksi ilman turhia kaloreita. Höyrytä tai ruskista oliiviöljyssä valkosipulin kera ja nauti ruoan lisäkkeenä, salaateissa tai keitoissa.

Oranssit kasvikset.

Porkkanat ja kurpitsat ovat superruokaa. Ne tekevät kylläiseksi ja samalla saat niistä hyviä ravintoaineita, kuten A-vitamiinia, kaliumia ja karotenoideja. Karotenoidit tasaavat verensokeria, mistä voi olla apua painonpudotuksessa.

Hernekasvit.

Pavut, soijapavut, herneet ja linssit ovat erinomainen proteiinin ja kuidun lähde. Kuitupitoisen ruokavalion on havaittu pienentävän riskiä sairastua diabetekseen, sydänsairauksiin ja tietyntyyppisiin syöpäsairauksiin. Ja juuri kuidun on havaittu olevan erinomainen apu myös painonpudotuksessa. Lisää hernekasveja keittoihin, pataruokiin tai sekoita kokojyväriisin sekaan.

Marjat.

Marjat sisältävät runsaasti hyödyllisiä ravintoaineita, kuten sinkkiä ja C-vitamiinia. Nauti maustamattoman jogurtin kera, smootheissa, salaateissa tai sellaisenaan, niin saat hyvän lisän laihduttajan ruokavalioosi.

Kala.

Kalaa suositellaan nautittavaksi 2-3 kertaa viikossa ja lihaan verrattuna se on vähäkalorisempaa ja rasva-arvoiltaan suotuisampaa terveydelle. Kalasta saat erityisesti hyviä omega-3-rasvahappoja.

Kokojyväruoat.

Elimistösi kuluttaa kuitupitoisista kokojyvistä saamaansa energiaa hitaasti, mikä pitää verensokerin tasaisena, jolloin hiilihydraatteja varastoituu vähemmän rasvakudokseen. Lisäksi kokojyväruoilla on suotuisa vaikutus veren kolesterolitasoihin. Nauti kokojyvätuotteita kaurapuuron ja tumman riisin lisäksi myös muissa muodoissa - kokeile esimerkiksi bulguria salaattiin!

Vähärasvaiset maitotuotteet.

Useiden tutkimusten mukaan kalsiumilla on tärkeä rooli siinä, miten elimistö polttaa rasvaa. Parhaat tulokset on saatu niillä henkilöillä, jotka nauttivat vähärasvaisia maitotuotteita ravintolisien sijaan. Nauti vähärasvaista maitoa, jogurttia ja juustoa usemapi annos päivässä, jotta saat tyydytettyä kalsiumin tarpeesi.

Keitot.

Liemipohjaiset keitot eivät ole pelkästään helppo tehdä, vaan myös erinomainen keino lisätä niihin superruokia, jotka ovat vähäkalorisia, mutta ravintopitoisia. Kokkaa keitto mielesi mukaan näistä terveellisistä ainesosista ja vältä liikaa suolaa!

Lähde: life123.com
                                                                    Mari Kataja

Lue myös:
4 hyvää syytä syödä salaattia
Lisää tehoa kävelyyn
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.