Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

ikuinen laihduttaja
Päivitetty 14.04 2013

Sä pystyt siihen! Go girl go!
Päivitetty 24.08 2010
klo 10:47

Maksimamma mammasta missiksi
Päivitetty 12.07 2008

Vuosi ja 30 kiloa pois
Päivitetty 13.02 2009
klo 11:23

Laidutus seuraa Helsingistä?
Päivitetty 03.12 2010

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

10 vinkkiä terveelliseen aamupalaan

(20.03.2011)

Aamiainen on todella päivän tärkein ateria - etenkin laihduttajille. Yhtä tärkeää on kuitenkin valita oikeat ainesosat aamiaistarjottimelle, sillä esimerkiksi mysli voi sisältää runsaasti hiilihydraatteja ja vähärasvainen jogurtti sokeria.

Terveellisen aamupalan tulisi olla monipuolinen ja sisältää niin kokojyvää, vähärasvaista proteiinia sisältävää elintarviketta ja hedelmiä tai marjoja. Näistä saat hitaasti sulavia hiilihydraatteja, proteiinia ja terveellistä rasvaa, jotka pitävät nälän poissa ja vaikuttavat kylläisyyteen pitkin päivää.

Kuitua muroista.

Kiinnitä huomiosi murojen/myslin ravintosisältöön. Esimerkiksi riisimurot ja maissihiutaleet eivät ole kovin ravintopitoisia ja myslimurot sisältävät runsaasti rasvaa. Valitse runsaskuituisia muroja, jotka ovat vähäsokerisia, ja nauti hedelmien tai marjojen sekä vähärasvaisen maidon tai maustamattoman jogurtin kera. Näin sait hyvän annoksen kuitua, proteiinia ja kalsiumia päiväsi aloitukseen.

Vitamiineja marjoista.

Marjat ovat toinen hyvä vaihtoehto aamupalaksi. Voit nauttia ne esimerkiksi maustamattoman, vähärasvaisen jogurtin kera ja lisätä sekaan hiukan hunajaa ja manteleita.

Smoothie.

Valmista herkullinen, kevyt smoothie esimerkiksi marjoista ja vähärasvaisesta, maustamattomasta jogurtista. Näin saat hyvän kalsiumpitoisen proteiinitankkauksen aamuun. Sopii myös kiireisille!

Kokeile lämpimänä.

Valmista mikrossa pikakaurahiutaleista, karkeista vehnäleseistä ja rasvattomasta maidosta lämmin puuro ja nauti esimerkiksi marjojen kanssa. Saat lempeän ja kuitupitoisen aloituksen päivällesi.

Muista munat.

Kananmuna on hyvä proteiinin lähde ja sitä voi hyödyntää aamupalalla esimerkiksi kuitupitoisen leivän päälle paistettuna tai keitettynä kasvisten kera. Näin saat sekä kuituja että proteiinia aamupalallasi.

Wrappeja vaihteluksi.

Vaihtelua kaipaava voi kokeilla kääräistä aamupalawrapin. Täytä kananmunalla ja kasviksilla sekä salsalla ja pienellä määrällä juustoraastetta. Suosi kokojyvätortilloja tavallisen vehnän sijaan.

Raejuustosta proteiinia.

Raejuusto on hyvä aamiaisvaihtoehto hedelmien tai pähkinöiden kera ja se sisältää runsaasti proteiinia ja kalsiumia.

Saisiko olla pekonia?

Jopa munat ja pekoni voivat sopia aamupalalle, jos käytät yhden kokonaisen munan ja yhden valkuaisen sekä pari siivua vähärasvaista pekonia. Lisää tähän vielä puolikas greippi ja ateriasi sisältää proteiinin ja kuidun lisäksi aimoannoksen C-vitamiinia.

Älä unohda kasviksia.

Kasviksia voi nauttia sellaisenaan tai leivän päällä, mutta myös esimerkiksi aamiaismunakkaan kanssa. Lisää höyrytetyt kasvikset (parsakaali tai pinaatti), kaksi rikottua munaa, ripaus suolaa ja pippuria pannulle ja paista itsellesi proteiini- ja kuitupitoinen aamiainen.

Suosi kokojyvää.

Suosi kokojyvätuotteita niin leivän, puuron kuin murojen valinnassa, jotta saat riittävästi kuitua, joka tekee kylläiseksi. Myös marjat ja hedelmät ovat hyvä kuidun lähde.

                                                                    Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.