Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

pidä itsestäsi huolta
Päivitetty 17.02 2009
klo 21:17

Aloitusta(ko?)
Päivitetty 13.05 2009
klo 21:20

Kuka täällä itkee?
Päivitetty 10.01 2013

Pullukka pudottaa
Päivitetty 14.04 2013
klo 10:01

Raskauden jälkeen
Päivitetty 28.02 2013
klo 07:01

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Tee muutos syömistapoihisi ja laihdut!

(28.03.2011)

Vaikuttamalla syömiskäyttäytymiseemme voimme välttyä ylimääräisiltä kaloreilta ja saada nälänkin pysymään kurissa. Esimerkiksi kauppareissulle on turha lähteä suoraan työpäivän jälkeen nälkäisenä, jolloin ostoskoriin päätyy helposti liian suuria määriä ruokaa ja epäterveellisten valintojen todennäköisyys kasvaa.

Seuraavia ohjeita noudattamalla voit muuttaa syömiskäyttäytymistäsi terveellisempään suuntaan – ja ehkä saada painoakin pois!

- Suunnittele ostokset etukäteen! Kirjoita etukäteen kauppalista ja noudata sitä. Tutustu myös ruokien pakkausselosteisiin ja vertaile niitä. Vältä kauppaan menoa nälkäisenä ja väsyneenä.

- Rauhoita syöminen. Keskity syödessä vain syömiseen, äläkä ota tavaksesi esimerkiksi television katsomista tai lehden lukua yhtä aikaa. Elokuvan katsominen ei vaadi herkkujen syömistä ja ystävän kyläily ei aina vaadi viineriä pöytään.

- Slow food – syö hitaammin! Erityisesti syömisnopeudella saattaa olla merkitystä painon hallinnassa. Voit hidastaa syömisnopeuttasi asettamalla ruokailuvälineet pöydälle ruokapalojen välillä, pitämällä taukoja ja pureskelemalla ruoka kunnolla. Kiinnitä enemmän huomiota makunautintoihin syödessäsi – laatu korvaa määrän!

- Pidä turha ruoka poissa näkyvistä. Älä säilytä ruokaa tai tarjoiluastioita turhaan pöydällä, jotta mielihalut eivät heräisi turhaan. Poissa näkyvistä poissa mielestä – sanonta pätee tähän hyvin.

- Saako jättää? Kaikkea ruokaa ei tarvitse syödä, vaikka lapsena ehkä niin opetettiinkin. Osan voi jättää ottamatta tai syömättä. Tutkimusten mukaan osa ylipainoisista ihmisistä syö varsin oikeaoppisesti, mutta liikaa suhteessa energiankulutukseensa. Myös välipaloja voi karsia ja niiden sisältöä muuttaa. Paras janojuoma on vesi!

- Kiitos ja pöydästä pois! Totuttele siihen, että poistut heti pöydästä kun olet syönyt. Näin ruokailu päättyy selvästi ja kuuluu vain ruokapöydässä olemiseen. Selkeä ateriarytmi on tärkeää myös laihdutuksessa.

Lähde: Mustajoki, P., Fogelholm, M., Rissanen, A., Uusitupa, M.: Lihavuus, ongelma ja hoito. Duodecim 2006.

                                                                      Mari Kataja

Lue myös:
6 kysymystä laihdutuksesta
Laske painoindeksi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.