Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

kevyempää elämää kohti
Päivitetty 05.03 2012


hyllyvä
Päivitetty 02.09 2009

kesämekko_10
Päivitetty 23.06 2009

Ikuisuusprojektista maaliin
Päivitetty 12.09 2015
klo 19:49

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Joulukilot pois - näin asiantuntijat neuvovat

(02.01.2009)

Mikäli housunnapin pujottaminen tuottaa vaikeuksia, peilistä katsoo muutaman kilon painavampi minä ja portaat pistävät puuskuttamaan, on jälleen se aika vuodesta, jolloin on aika aloittaa uusi elämä. Joulun jälkeiset kilot eivät ole lainkaan vieras ilmiö, sillä useimmat aloittavat joulun jo hieman ennakkoon ja jatkavat sitä vähintään loppiaiseen saakka.

Ei kuitenkaan hätää, sillä päättäväisyys ja tavoitteellisuus palkitaan hyvällä ololla ja mielellä, kunhan ensin keksisi keinot, kuinka ryhtyä siihen. Lue mitä alan asiantuntijat, ravitsemusterapeutti Sanna Flander ja personal trainer Sanna Haapala neuvovat laihduttamisesta.

Aseta konkreettinen tavoite

”Konkreettisen tavoitteen asettaminen on yksi tapa motivoida itseään", personal trainer Sanna Haapala neuvoo. ”Tavoitteen kannattaa olla realistinen, eikä kannata haukata liian suurta palaa kakusta”, Haapala kertoo.

Hänen mukaansa viiden kilon painonpudotus on konkreettisempi tavoite kuin pelkkä painonpudotus. "Yksi asia kerrallaan ja tavoitteesta tavoitteeseen kuuluisalla maltilla”, Haapala ohjeistaa.

Unohda mässäilyt

”Paluu arkiseen ruokarytmiin, aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, niin jatkuva syöminen loppuu”, ravitsemusterapeutti Sanna Flander neuvoo. ”Todennäköisesti maha ei vaadi koko ajan ruokaa, vaan kannattaa ihan ajatuksella miettiä, onko olo hyvä vai kenties vähän turpea jatkuvasta liiasta syömisestä. Mässäily on enemmänkin tapa, johon on itselleen antanut luvan joulun kunniaksi ja siitä pääsee eroon vain päättämällä”, hän jatkaa.

Flanderin mukaan myös ruokapäiväkirja voi auttaa motivoitumaan muutoksen tarpeellisuuteen ja sen avulla voi pysyä paremmin syömistensä perässä.

Mutta entäs makeanhimo? ”Karu paluu arkiseen ajatteluun auttaa tässäkin. Makean syönti loppuu vain lopettamalla. Suklaat pois ja alennusmyynnistä ei osteta lisää”, Flander ilmoittaa. ”Ei
tarkoitus tietenkään ole lopettaa kaikkea makean syöntiä, vaan palata tilanteeseen ennen joulua, jos se oli kutakuinkin hallussa silloin”, hän jatkaa.

Rauhallisesti liikkeelle

”Ylös, ulos ja lenkille hakemaan punaisia poskia! Liikunnan jälkeinen hyvä ja reipas olo on paras motivaattori”, Haapala toteaa. ”Jos liikkuu verenmaku suussa heti alun alkaen, todennäköisesti uuteen tapaansa kyllästyy ja aloittaminen jää hyväksi yritykseksi”, hän jatkaa.

”Aluksi kannattaa keskittyä siihen, että välttää passiivisuutta ja lisää arjen aktiivisuutta eli sitä kuuluisaa hyötyliikuntaa", Haapala kertoo. Hyötyliikuntaa suositellaan harjoitettavaksi 5-7 kertaa viikossa vähintään 30 minuutin jaksoissa.

Huomio ruokavalioon

Markkinoilla olevat pikadieetit tarjoavat houkutuksen usealle laihduttajalle. Ovatko ne kuitenkaan oikotie onneen? ”En suosittele, sillä pikalaihdutuskuurit eivät johda pysyvään painonpudotukseen. Ruokavaliomuutokset joutuu tekemään joka tapauksessa sen jälkeen", Flander toteaa. ”Toki, jos tuntuu, että ei millään pääse eroon mässäilykierteestä, kuuri voi auttaa irrottautumaan siitä”, hän jatkaa. Muutosten täytyy olla siis pysyviä, pikakuurit eivät pitkälle kanna.

Seurasta tsemppiä

”Jos tuntuu, ettei yksin millään saa itseään liikkeelle on syytä haastaa kaveri mukaan uuteen elämäntapaan”, Haapala vinkkaa.

Sopiva laji laihduttajalle

Usein mietitään, onko joku laji erityisen tehokas laihdutuksen kannalta. Mitään yksittäistä lajia ei kuitenkaan voida kohottaa toisten yläpuolelle, vaan kyse on ennemminkin harjoituksen tehosta. ”Kaikki liikunta kuluttaa energiaa ja kaikessa liikunnassa poltamme myös rasvaa. Suosittelen harrastamaan mukavaa ja leppoisaa liikuntaa, jota jaksetaan tehdä pitkään. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi kävely, sauvakävely, uinti, pyöräily, soutu, hölkkä ja
hiihto”, Haapala luettelee.

”Liikuntaa aloittavalle turvallisinta on, kun liikkuu sillä tuntemuksella, että pystyy puhumaan puuskuttamatta. Tällaisessa matalatehoisessa liikunnassa rasvojen osuus energiantuotannosta on noin puolet”, Haapala kertoo. ”Mitä paremmassa kunnossa
ollaan sitä kovempitehoista rasvanpolttoliikunta voi olla”, hän jatkaa.

Aikaa liikunnalle

Maltti on valttia eikä liikkumista kannata hylätä siksi, että ei ole aikaa liikunnalle. ”Kerta viikossa on parempi, kuin ei yhtään kertaa viikossa”, Haapala opastaa. ”Kerta viikossa kehittää alkuvaiheessa kuntoa, tosin myöhemmin yksi kerta ei riitä kunnon ylläpitoon. Kaksi kertaa viikossa ylläpitää saavutettuja tuloksia, kolme kehittää kuntoa jo mukavasti", hän kertoo.

”Mutta on syytä muistaa arjen aktiivisuus, puoli tuntia per päivä”, Haapala muistuttaa.

Näin asiantuntijat tsemppaavat laihduttajia:

”Maltilla, maltilla, maltilla”, personal trainer Sanna Haapala kehottaa. "Päättäkää pysyä päätöksessä, itselleen on oltava kuitenkin armollinen! Liian tiukka kurinalaisuus ei ole mukavaa. Jos repsahtaa kerran siihen vanhaan elämään, ei kannata heittää hanskoja tiskiin, sillä palaaminen ruotuun ja tavoitteisiin on aina mahdollista,” Haapala muistuttaa.

”Painonhallintaa ei ratkaise se mitä syödään joulun ja uudenvuoden välillä vaan se, mitä syödään uudenvuoden ja joulun välillä!”, kiteyttää ravitsemusterapeutti Sanna Flander.

Pudota ryhmässä ja motivoidu
Seuraa ravitsemusterapeutti Sanna Flanderin blogia
Lue personal trainer Sanna Haapaln blogia

                                                                           Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.