Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Kuunsillan mietteitä
Päivitetty 19.05 2008
klo 15:07

Elämäntaparemontti
Päivitetty 02.11 2008
klo 21:29

Elämä kiloina
Päivitetty 24.10 2008

Läskit lähtöön!
Päivitetty 26.08 2008
klo 12:12

Kurkkusalaatti hölkkää
Päivitetty 02.09 2008
klo 12:05

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Muista tämä vähähiilihydraattisella dieetillä!

(29.05.2011)

Tuoreen tutkimuksen mukaan 40 prosenttia suomalaisista aikuisista on viimeisen vuoden aikana vähentänyt hiilihydraattien syöntiä tai ainakin kokeillut sitä.

Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensosen mukaan vähähiilihydraattinen ruokavalio on linkitetty pitkälti laihduttamiseen. Se on keino pudottaa painoa nopeasti, mutta sydän- ja verisuonitautien riskin kannalta olennaista on, mitä tulee hiilihydraattien tilalle.

Ruista syödään enemmän


Ruokavaliomuutoksesta on etsitty myös kohennusta yleiseen terveydentilaan. Laihtumista ja terveyttä on tavoiteltu välttämällä vaaleaa leipää, makeisia, perunaa ja virvoitus- ja energiajuomia. Sen sijaan tummaa leipää ja ruisleipää syödään nyt entistä enemmän.

Täysjyväleipä sopii myös laihduttajalle, sillä viljakuidun on todettu suojaavan lihomiselta. Kuitu edistää suolen toimintaa.

- Kokonaan leivästä on luopunut 10 prosenttia vastaajista. Heille kuidun riittävä saanti voi olla haasteellista, Mensonen arveli.

Vähähiilihydraattisella laihtuu aluksi tehokkaasti


Dosentti, elintarviketieteiden tohtori Mikael Fogelholmin mukaan tiedetään, että vähähiilihydraattista ruokavaliota voi noudattaa vuoden ja pysyä terveenä, mutta ei ole tutkimusnäyttöä siitä, että ruokavalio olisi turvallinen pidemmällä aikavälillä. Siksi sitä ei suositella aikuisten lihavuuden käypä hoito -suosituksissakaan.

- Ihmiset jaksavat noudattaa ruokavaliota noin puoli vuotta. Siinä ajassa vähähiilihydraattinen ruokavalio onkin tehokas keino laihtua, mutta vuoden kuluttua sen vaikutus alkaa olla samaa luokkaa muiden laihdutusruokavalioiden kanssa, Fogelholm toteaa.

Hiilihydraattien kokonaismäärällä ei ole ratkaisevaa merkitystä pitkäaikaisen laihtumistuloksen kannalta. Terveellinen, turvallinen ja helpoiten toteutettavissa oleva laihtumiseen tähtäävä ruokavalio sisältää kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita. Sokeria on syytä välttää. Etenkin juomissa oleva sokeri tuo helposti ylimääräistä energiaa.

Tilalle kasviksia, hedelmiä ja marjoja


Sydän- ja verisuonisairauksien riskin kannalta ratkaisevaa on ruokavalion hiilihydraattien laatu ja se, mitä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon tulee hiilihydraattilähteiden tilalle.

Vihannekset ja hedelmät sekä runsaskuituinen leipä vähentävät sydäntautien riskiä. Sen sijaan paljon ja nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävät ruuat, kuten virvoitusjuomat, makeiset ja makeat leivonnaiset sekä runsas perunan syöminen, lisäävät riskiä.

Kun verrattiin vähän hiilihydraatteja sisältäviä ruokavalioita, kuolleisuudessa oli selkeä ero sen mukaan, mitä hiilihydraatin tilalle oli tullut. Eläinrasvaa ja eläinproteiinia sisältävä ruokavalio lisäsi kuolleisuutta. Jos hiilihydraatteja oli korvattu kasviperäisillä ruoka-aineilla, kuolleisuuden riski oli pienempi kuin paljon hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla. Tulos perustuu 45 000 mieslääkärin seurantaan 20 vuoden ajan.

Ruokavaliota voi muuttaa terveellisemmäksi esimerkiksi vaihtamalla karamellit pähkinöiksi tai syömällä kolmen perunan sijasta yhden perunan ja lisäämällä salaatinkastikkeen määrää. Näillä muutoksilla nopeasti imeytyvien hiilihydraattien määrää vähennetään ja lisätään tilalle pehmeää rasvaa ja hitaampia hiilihydraatteja.

Älä usko kaikkea, mitä mediassa puhutaan


Tutkimuksen mukaan 66 prosenttia suomalaisista seuraa kiinnostuneena mediassa käytävää ruokakeskustelua. Koska vähähiilihydraattinen ruokavalio on nyt muotia, se on esillä paljon myös mediassa: vietetään hiilihydraatitonta huhtikuuta ja haastatellaan ruokavalion noudattajia ja markkinoijia.

Siinä menevät joskus jyvät ja akanat sekaisin, asiantuntijat harmittelevat. Ristiriitainen keskustelu on saanut monen pään pyörälle. Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että suositukset ovat sekavia.

- Ihmiset eivät ehkä tiedä, mikä on virallinen suositus ja mikä on ohimenevää muoti-ilmiötä tai yksittäisten ihmisten mielipiteitä, Mensonen pohtii.

Täysjyväviljat ovat hyviä hiilareita


Runsaskuituinen leipä on hyvä hiilihydraattien lähde, josta hiilihydraatit imeytyvät hitaasti. Täysjyväleivässä ja ranskanleivässä on kummassakin samoja aineksia, mutta täysjyväleipä tehdään jauhoista, joista on mukana jyvän ulommat kuorikerrokset, joissa sijaitsevat kuitu ja muut jyvän bioaktiiviset aineet. Siksi ruis- tai täysjyväleipä on parempi hiilihydraattien lähde kuin ranskanleipä.

Kuidun määrän tarkistaminen on sekä Fogelholmin että Mensosen mielestä tärkein terveellisen leivän valintakriteeri. Leipä on myös suolan lähde, mutta kumpikaan ei lähtisi vähentämään leivän kulutusta, jotta suolan saanti vähenisi.

Leipätiedotus ry:n teettämään verkkotutkimukseen vastasi yli tuhat 18 - 74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Sales Questor Oy.

Lähde: www.ruokatieto.fi

                                                                     Mari Kataja
Lue lisää laihdutusuutisia

Keskustele laihdutuksesta
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.