Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Vältä nämä yleisimmät treenivirheet!

(29.05.2011)

Tuntuuko treenisi tehottomalta? Yksi syy voivat olla yksinkertaiset, pienet virheet, jotka hankaloittavat treenaamista ja vesittävät sen tarkoituksen. Cosmopolitan.com -sivusto listasi naisten 7 yleistä virhettä, joita kannattaa treenin aikana välttää.

1. Keskität voimasi väärin vatsalihasliikkeiden aikana


Saattaa kuulostaa oudolta, mutta kielen ja suun asennolla voi auttaa vatsalihastreeniä. Nimittäin usein keskitytään vääriin lihaksiin. Erityisesti naiset saattavat käyttää enemmän niska- ja hartialihaksiaan vatsalihasliikkeitä tehdessään, jolloin voima ei lähdekään vatsalihaksista. Väärin tehdyt vatsalihasliikkeet tuntuvat epämiellyttäviltä ja ovat tehottomia. Kokeile seuraavaa kikkaa: kun teet vatsalihasliikkeitä, keskity ajattelemaan kieltäsi. Paina kielesi suun pohjaa vasten ja siirrä keskittymisesi takaisin vatsalihaksiin. Näin niskajännitys helpottaa, ja liikkeen teho kohdistuu jälleen vatsaan.

2. Venyttelet ennen aerobista liikuntaa


Ennen sydämen vahvistumiseen tähtäävää liikuntaa voi kyllä venytellä, mutta siitä ei ole itse treenin kannalta juuri merkitystä. Cosmpolitanin mukaan paras tapa lämmitellä lihaksia ennen urheilusuoritusta on tehdä urheilusuoritusta matkivia liikkeitä pienellä teholla. Ennenkuin säädät vaikkapa juoksumaton täysille, hölkkää siinä ensin kevyesti viitisen minuuttia, ja kovenna treeniä sen jälkeen toivotulle tasolle.

3. Nostat samoja painoja kerta toisensa jälkeen


Monet naiset luulevat, että raskaat painot kasvattavat lihaksia liian suuriksi, ja pysyttelevät täten pienissä painoissa jatkuvasti. Jos käytät vapaita painoja tai kuntolaitteita enemmän kuin kerran viikossa, sinun olisi hyvä lisätä painoja pikkuhiljaa. Lihastesi kestävyys kasvaa vähitellen, jolloin ne tarvitsevat enemmän vastusta. Lisää painoja vaikkapa 2-3 viikon välein. Niin kauan kuin jaksat tehdä 15 toistoa tuntematta muuta kuin väsymystä, sinun ei tarvitse pelätä että näytät pian kehonrakentajalta.

4. Teet liian rajuja punnerruksia


On vanhanaikainen käsitys, että polvipunnerrukset (polvet maassa) olisivat laiskan tytön punnerruksia. Suurimmalla osalla naisista on vaikeuksia tehdä oikeita punnerruksia oikealla tavalla, jolloin treeni muuttuu tehottomaksi kärsimykseksi. Jatka siis rauhassa polvipunnerrusten tekemistä ja unohda halveksuvat katseet. Pidä kätesi hartioidesi leveydellä, ja kehosi suorana päälaesta polviin saakka. Tee punnerrukset hitaasti ja tehokkaasti.

5. Napsit palautumisvälipaloja ennen treeniä


Tekisikö mielesi varmistaa treenin teho haukkaamalla energiapatukkaa ennen kuin suuntaat salille? Virhe, sillä energiapatukan syöminen voi itse asiassa vähentää tehojasi. Monet energiapatukat sisältävät paljon kuitua, jonka sulaminen ruuansulatuselimistössä on hidasta. Ruuansulatus vaatii energiaa, joka voisi olla paremmin käytössä lihaksissasi treenin aikana. Jos syöt väärin ennen treeniä, tunnet itsesi luultavasti väsyneeksi, etkä saa treenistä mitään irti. Jos mielesi tekee haukata jotakin ennen treenausta, kokeile banaania. Se sulaa nopeasti, eikä haittaa harjoitteluasi.

6. Sorrut mässäilyyn treenin jälkeen


Päivän raskas treeni on ohitse, ja mielesi tekee suunnata lähikahvilaan kahville ja viinerille. Samalla tulet kuitenkin heittäneeksi hukkaan kaiken vaivannäkösi ja hikoilusi kuntosalilla. On suositeltavaa palauttaa keho treenin jälkeen hiilihydraateilla ja proteiinilla, mutta olisi myös tärkeää muistaa että ylensyönti ei kannata. Ihmisellä on tunnetusti tapana hieman yliarvioida kulutettujen kaloreiden määrää ja aliarvioida nautiskeltujen kaloreiden määrää. Kun pidät nämä kaksi tasapainossa, vältyt ikäviltä yllätyksiltä sekä huonolta ololta.

7. Et punnitse itseäsi säännöllisesti


Olet varmaan kuullut puhuttavan, miten säännöllinen itsensä punnitseminen tulkitaan pakkomielteiseksi käytökseksi. Vaaka on kuitenkin erittäin hyvä keino seurata omaa kuntoa ja painon kehitystä - sen menettämistä tai lisäämistä. Tutkimusten mukaan itseään säännöllisesti punnitsevat henkilöt laihtuvat enemmän kuin ne, jotka välttelevät vaakaa. Numeron pienentyminen vaa'alla on oiva motivaatio, sekä numeroiden lisääntyminen vaa'alla muistuttaa liiallisen syömisen seurauksista.

                                                  Kaisa Kakko, toimittaja

 

Lue lisää aiheesta liikunta

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.