Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Tutkimus: kaloreiden laskeminen ei ole hyvä keino laihtua

(02.08.2011)

Sanonta ”katso mitä syöt on totta”, mutta sillä ei ole paljoakaan tekemistä ravinnon kalorimäärän kanssa. Kalorit eivät kerro läheskään kaikkea ruuan suhteesta painonnousuun. Vanha uskomus ”kaikkea kohtuudella” on paljon tarkempi tapa ylläpitää terve ruumiin rasvaprosentti. Laaja tutkimus selvitti tarkasti painonnousun syyt ja tekijät.

Harvardin yliopiston tutkijat tarkkailivat yli 120 000 ihmisen painonnousun syitä. Tutkijat havainnoivat vuosien ajan ruokailutottumuksia, alkoholin käyttöä, tupakointia, liikuntaa, unta ja muita elin tapoja. Tupakointi turvottaa ja liikunta laihentaa, mutta suurin merkitys painonkertymisessä on ehdottomasti oikeankaltaisella ravinnolla.

Paljon kaloreita, muttei lisää kiloja

Ihmiset, jotka kuluttivat runsaasti jogurttia ja pähkinöitä, paino tippui keskimäärin 100 grammaa enemmän vuodessa. Vaikka molemmat sisältävät runsaasti kaloreita, ovat niiden positiiviset vaikutuksen paljon suurempia. Jogurtin tiedetään sisältävän paljon ruuansulatukselle terveellisiä bakteereja, jotka auttavat pitämään näläntunnetta poissa ja helpottavat ruuansulatuksen toimintaa. Jogurtti auttoi ennen kaikkea paljon sokeria ja tärkkelystä kuluttavia ihmisiä. Täysjyvää säännöllisesti syöville jogurtti ei muuttanut painoa mihinkään suuntaan.

Oikea ravinto todettiin painon ylläpidossa liikuntaa merkittävämmäksi. Liikunnan aktiivinenkin harrastaminen ei estä lihomista, jos ei tarkkaile mitä syö. Kuitenkin liikunnan harrastaminen kannattaa aina, jos mielii laihtua.


Tarkkaile ruuan laatua, älä vain kalorimäärää


Vihannekset, hedelmät ja täysjyvät pudottivat runsaasti kulutettuina paljon painoa. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka syövät vihanneksia 3 kertaa päivässä pudottivat painoaan kaikkein eniten.

Kaikista eniten ihmisiä lihottavat ranskalaiset perunat, perunalastut, sokerijuomat, punainen liha ja kaikki pitkälle jalostetut lihatuotteet.

Toisin kun luulla saattaisi, niin kaikkien maitotuotteiden havaittiin lisäävän painoa. Painoa lisäävät runsasrasvaiset juustot ja maidot, mutta myös vähärasvaiset tuotteet aiheuttavat kilojen lisääntymistä.

Alkoholin vaikutus painoon havaittiin mielenkiintoiseksi. Yhdellä viinilasillisella päivässä ei ole mitään vaikutusta painoon, mutta kaikilla muilla alkoholeilla on taipumus lisätä painonnousua.

Tutkimukseen osallistuneita tarkkailtiin 12 – 20 vuotta. He täyttivät kattavan kysely elintavoistaan joka toinen vuosi.

                                             Jarkko Henttinen, toimittaja

Lue myös:
Kokeile näitä superruokia laihduttaja!

Jumittaako paino - lue syyt!
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.