Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Kuunsillan mietteitä
Päivitetty 19.05 2008
klo 15:07

Elämäntaparemontti
Päivitetty 02.11 2008
klo 21:29

Elämä kiloina
Päivitetty 24.10 2008

Läskit lähtöön!
Päivitetty 26.08 2008
klo 12:12

Kurkkusalaatti hölkkää
Päivitetty 02.09 2008
klo 12:05

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Laihduttaja – tässä hyvät ja huonot valinnat!

(15.08.2011)

Jos haaveilet painonpudotuksesta on yksinkertaisin ja tehokkain keino tehdä omiin elämäntapoihin muutos. Loppujen lopuksi kyse on kaloreista, sillä jos nautit päivittäin 100 kilokaloria enemmän kuin kulutat, nousee painosi lähes puoli kiloa kuukaudessa. Jos taas nipistät nauttimasi kalorit pienemmäksi kuin kulutus, tulet hitaasti mutta varmasti pääsemään liikakiloista eroon.

Lue laihduttajan vinkit hyvistä ja huonoista valinnoista ja ota askel kohti kevyempää oloa!

Vältä näitä:


- Aterioiden väliin jättäminen: Nautitko useita pieniä aterioita päivässä vai jätätkö aterioita väliin ja pidät pitkiä taukoja niiden välillä? Viimeksi mainitusta ei laihdutuksen kannalta ole muuta kuin haittaa, sillä usein se päätyy siihen, että nälkä kasvaa liian kovaksi ja syöt vain seuraavalla aterialla liikaa.

- Ulkona syöminen ilman harkintaa: Ravintoloissa syömisen ei tarvitse olla tekosyy sille, ettet voi syödä terveellisesti. Valitse listalta terveellinen vaihtoehto ja tilaa esimerkiksi paistetun ruoan sijasta keitettyä tai grillattua ruokaa. Opettele sanomaan jälkiruoille ei kiitos tai tilaa marjoja piirakan sijaan.

- Herkkuja omassa kaapissa? Elämäntapamuutoksesi aluksi, siivoa omat kaappisi niin sanotuista roskaruoista ja herkuista ja pidä huoli, ettet säilytä kotonasi herkkuja ”kaiken varalta”, jotka saatatkin ohi mennessä napsia. Varmista, että kotoasi löytyy aina tuoreita hedelmiä, kasviksia ja vähärasvaisia maitotuotteita, joista saat helpon välipalan.

- Liian isot annokset: Kaiken a ja o on annoskokosi. Useat pienemmät ateriat päivässä on hyvä vaihtoehto, mutta tämä ei toimi, jos lapat lautaselle liikaa ruokaa. Pysy rajoissa!

Tee järkeviä valintoja:

- Hedelmiä ja kasviksia. Näistä saat vain vähän kaloreita, mutta paljon ravintoaineita ja ne saavat sinut kylläiseksi. Etenkin tumman vihreät ja oranssit kasvikset sisältävät tärkeitä ravintoaineita.

- Kokojyvävilja. Suurin osa syömästäsi viljasta olisi hyvä olla kokojyväviljatuotteita. Kokojyvävilja sisältää runsaasti kuitua, joka pidentää kylläisyyden tunnetta.

- Vähärasvaiset maitotuotteet. Nämä pitävät sinut kylläisenä ja saat niistä tärkeää kalsiumia.

- Vähärasvaiset liharuoat: Kylläisyyttä antavaa proteiinia saat vähärasvaisesta liharuoasta, kanasta ja kalasta. Vältä valmistamista paistamalla, sen sijaan keitä, paista tai grillaa.


Muista lisäksi, että elämäntapamuutoksilla paino lähtee laskemaan kentien hitaammin kuin erityisen dieetin avulla, mutta paino myös pysyy pois, eikä palaa, jos muutoksesi ovat pysyviä.

Lähde: everydayhealth.com

                                                                  Mari Kataja

Lue myös:

Lue aiheesta kevyt ruokavalio

Keskustele laihdutuksesta

Lue blogeja aiheesta laihdutus

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.