Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Tunnelin päässä kajastaa valo!!
Päivitetty 01.12 2008
klo 12:31

Kesäkuntoon 1.3-1.6.2011
Päivitetty 16.03 2011
klo 19:23

Bikinikroppa hakusessa!
Päivitetty 02.01 2011
klo 12:54

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Rantakunnossahan se hyljekin on!
Päivitetty 23.03 2010
klo 23:11

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Eroon kiloista - 16 helppoa neuvoa!

(22.08.2011)

Mitä enemmän kiloja täytyisi pudottaa, sitä lannistavammalta elämäntaparemontin aloittaminen saattaa tuntua. Jos puntari näyttää 20 liikakiloa tai enemmän, laihduttaminen voi tuntua samalta kuin vuorelle kiipeäminen. Kuitenkin, tässäkin tavoitteessa voi onnistua. Suuren urakan äärellä ei kannata langeta vanhaan ”kaikki tai ei mitään” –ajatteluun, sillä elämänmuutos on vaativa asia. Pieniin asioihin keskittyminen antaa onnistumisen avaimet. Pienet muutokset ovat helpompia henkisesti sekä fyysisesti. Health.com –sivusto neuvoo, kuinka saada urakka alkuun pienten muutosten voimin.

1. Vähennä ulkona syömistä


Kaikenlainen ulkona syöminen johtaa yleensä ylensyöntiin ja ylimääräisiin kaloreihin. Tee ruoka ja välipalat kotona. Näin tiedät mitä syöt ja tulet syöneeksi vähemmän. Kiinnitä huomiota myös pieniin ostoksiin – jäätelötötterössäkin on turhia kaloreita, joten kävele ensi kerralla jäätelökioskin ohi.

2. Vähennä suolaisten herkkujen syömistä

Jos olet tottunut napostelemaan vaikkapa telkkaria katsellessa, vaihda sipsit ja popcornit dipattaviin kasviksiin. Saat terveellisempää rouskuteltavaa, jossa ei ole liikaa energiaa.

3. Syö riittävä aamiainen


Aamiaisen väliin jättäminen ei kannata, sillä silloin syö loppupäivästä enemmän. Aloita aamusi riittävällä aamiaisella, jolloin syöminen myöhemmin päivällä pysyy paremmin hallinnassa. Sisällytä aamupalaan kasviksia, täysjyvää sekä kevyitä maitotuotteita.

4. Mahduta päivään pieni annos juoksua

Pienikin liikunta-annos päivässä auttaa pääsemään alkuun. Aloittelijan ei tarvitse olla maratoonari – 10 tai 20 minuuttia riittää. Kokeile hölkätä pitkin päivää, vaikkapa yhden tai kahden katuvalovälin verran. Kunto alkaa kasvaa nopeasti, ja painokin putoaa.

5. Lopeta tupakointi


Tupakointi haittaa yleisterveyttä, joten elämäntaparemontin alkuun kannattaa tumpata. Keksi tupakkatauoille muuta tekemistä – kävele vaikkapa korttelin ympäri. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.

6. Siivoa kaappisi

Säilötkö herkkuja kaappien perukoilla pahan päivän tai vieraiden varalle? Ei kannata, sillä kaappien sisältö tulee yleensä syötyä. Korvaa rasvaiset ja makeat herkut terveellisemmillä. Hanki kaappeihin ja jääkaappiin vain sellaisia tuotteita, jotka edesauttavat tervehtymistäsi.

7. Keksi ystävien kanssa terveellistä ajanvietettä


Oletko tottunut menemään ystäviesi kanssa syömään tai terassille? Korvaa ravintolareissut kävelylenkillä. Saatte molemmat liikuntaa sekä hyvää seuraa, ja rahaakin säästyy.

8. Kuuntele mieluisaa musiikkia

Musiikinkuuntelu lenkkeillessä auttaa tehostamaan treeniä. Musiikki tuo hyvää mieltä sekä rytmittää liikuntaa. Lataa mp3-soittimeen mieluisaa ja vauhdikasta musiikkia, ja lähde kuluttamaan lenkkipolkua! Muista kuitenkin tarkkailla ympäristöä samalla kun sinulla on napit korvilla.

9. Keskity kasviksiin

Kasviksia voi lisätä kaikkiin mahdollisiin ruokiin sekä tilanteisiin. Vaihda pizzan päälliset kasviksiksi, syö lautasen täydeltä salaattia ennen pääruokaa, rouskuta elokuvissa porkkanapalasia tai minitomaatteja. Kasvikset ovat kevyitä ja terveellisiä, sekä painonhallinnan a ja o.

10. Liikuta kehoasi aina kun mahdollista

Tanssahtele tiskatessasi, valssaa imuroidessasi, hypi haarahyppyjä mainoskatkolla, venyttele pölyjä pyyhkiessäsi – kaikki on sallittua liikunnan lisäämiseksi. Kunhan saat itsellesi hyvän mielen, se riittää!

11. Kokeile joogaa

Jooga parantaa keskittymiskykyä, venyttää kehoa sekä auttaa painonhallinnassa. Tarvitset välineiksi vain mukavat vaatteet ja pehmeän alustan. Hae vaikkapa kirjastosta joogaopas tai osallistu joogakurssille.

12. Älä suurenna ruoka-annoksia

Pikaruokaloiden ”euron lisä” –annokset ovat houkuttelevia, mutta petollisia. Korvaa lisäannokset kasviksilla, sillä niitäkin on saatavilla. Muista myös juoda tarpeeksi vettä ennen ruokailua, koska se pienentää ruokahalua.

13. Salli itsellesi pienet herkut


Ei ole realistinen tavoite kieltää itseltään kaikki herkut. Laihduttajakin voi nautiskella, kunhan nautiskelu ei mene liiallisuuksiin. Syö päivisin pääsääntöisesti kevyesti, niin pieni pala suklaata tai lasillinen viiniä ei kaada laihdutustasi.

14. Liity liikuntaryhmään


On korkea aika päästä yli koululiikunnan aiheuttamista traumoista. Kokeile ryhmäliikuntatunteja. Saat opastusta, seuraa ja ajanvietettä. Ryhmä motivoi liikkumaan. Mahdollisuuksia on rajattomasti, aina bodypumpista zumbaan.

15. Älä hiippaile jääkaapilla öisin


Yösyöminen kannattaa lopettaa, sillä se vahingoittaa myös hampaita. Lisäksi se tuo huomaamatta liikaa kaloreita vuorokauteen. Syö riittävä iltapala, jotta jaksat nukkua aamiaiseen saakka.

16. Ota lemmikkisi mukaan urheiluun

Koiranomistajat sen tietävät – koiran kanssa täytyy ulkoilla. Jos sinulla on kissa, voit käyttää sitäkin ulkona. Lähde siis koiran tai kissan kanssa reippailulenkille. Jos sinulla ei ole lemmikkiä, kokeile vaikkapa ratsastusta. Se on rentouttavaa ulkoilua, sekä polttaa kaloreita.

 

                                                       Kaisa Kakko, toimittaja

Lue myös:

Jumittaako paino - lue syyt!

7 vinkkiä lisätä hyötyliikuntaa 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.