Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

kevyempää elämää kohti
Päivitetty 05.03 2012

Keski-ikäiset
Päivitetty 12.01 2014
klo 17:37

Normaalipaínoon kiitos.
Päivitetty 03.06 2008
klo 07:23

TanjaS Blogi
Päivitetty 09.06 2009
klo 19:23

Nyt tai ei koskaan:)
Päivitetty 13.06 2012

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Älä osta näitä 'terveysruokia'!

(05.09.2011)

Vaikka ruoan valmistajien pitääkin merkitä ravintoarvot ruokapakkauksiin, kuluttajan on yhä vaikeampaa tehdä viisaita päätöksiä ruokahankintojensa suhteen.

Pussillinen perunalastuja ei luonnollisesti ole terveellisin valinta, mutta entäpä välipala, joka sisältää esimerkiksi mononatriumglutamaattia? Harva kuluttaja tietää, mitä nämä koeputkiluomukset edes ovat, puhumattakaan siitä, mitä ne voivat tehdä terveydelle.


Jotta voit suojella terveyttäsi haitallisilta lisäaineilta, pysyttele ruokavaliossa, joka perustuu prosessoimattomiin hedelmiin ja kasviksiin. Ja kun käyt ruokakaupassa, vältä alle listattuja ”terveysruokia”, jotka ovat pullollaan haitallisia ainesosia.

1. Kevytlimsa


Vaikka sokerittomat ja kalorittomat kevytlimsat vaikuttavatkin hyvältä vaihtoehdolta, niiden sisältämät korvaavat, vähäkaloriseksi tekevät ainesosat saattavat olla merkittävä terveysriski. Keinotekoiset makeutusaineet sisältävät aspartaamia, joka voi toimia hermomyrkkynä. Käynnissä olevat tutkimukset ovat tähän mennessä yhdistäneet aspartaamin kohonneeseen syöpäriskiin ja muihin vakaviin terveysongelmiin. Kevytlimsoissa käytetty happo myös kuluttaa hampaiden kiillettä ja vatsan kudoksia.

Kevytlimsan sijaan kannattaa suosia esimerkiksi teetä tai maustettua kivennäisvettä, jos mielesi tekee jotakin makeaa juotavaa.

2. Hedelmämehu


Koska hedelmät ovat luonnostaan terveellisiä, monet ihmiset olettavat myös hedelmämehun olevan terveellistä. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että monet hedelmämehut saattavat sisältää aivan yhtä paljon sokeria ja kaloreita kuin tavallinen limsa. Kun mehu on puristettu hedelmästä, hedelmäliha prosessoidaan ennen kuin siihen lisätään säilöntä- ja keinotekoiset makeutusaineet.


Jos haluat juoda hedelmämehua, varmista, että purkissa lukee ”100 % hedelmää” ilman lisäaineita. Paras vaihtoehto on tehdä mehu itse, jolloin voit kontrolloida, mitä juomassasi on.

3. Purkitetut pavut


Yhdessä papupurkissa voi olla yli puolet päivän suositellusta natriumin määrästä. Pahentaakseen asiaa monet ihmiset vielä lisäävät papujen päälle suolaa ennen kuin syövät ne. Rajoitetussa määrin suola auttaa pitämään yllä kehon nestetasapainoa ja välittämään hermoimpulsseja, mutta jos suolaa syö paljon enemmän kuin keho tarvitsee, se voi kerääntyä kehoon ja aiheuttaa vakavia vaurioita sydämeen ja munuaisiin. Purkitetut pavut (kuten monet muut prosessoidut einesruoat) sisältävät runsaasti turhaa natriumia.

Käytä purkkipapujen sijaan kuivattuja papuja, joissa on vain 2-10 milligrammaa natriumia per annos, tai huuhtele purkitetut pavut huolellisesti ennen syömistä, sillä se poistaa jopa 40 prosenttia ylimääräisestä suolasta.

4. Mysli


Vaikka pakkaukset saavatkin myslin ja myslipatukat näyttämään terveellisiltä ja luonnonmukaisilta välipaloilta, ovat ne yleensä täynnä sokeria, transrasvoja ja säilöntäaineita. Myslipatukoiden sisältämä kaura, pähkinät ja kuivatut hedelmät ovat kyllä terveellisiä, mutta niiden päälle valutettu siirappi tekee patukasta kaloripommin. Useimmat näistä patukoista sisältää vain 1-2 grammaa kuitua per annos, mikä ei riitä mitätöimään epäterveellisten ainesosien vaikutusta. Runsas sokerimäärä ruokavaliossa lisää virtsahapon syntymistä ja lihomista, jotka molemmat kohottavat sydänsairausriskiä.

Kaupasta ostettujen myslipatukoiden sijaan voit tehdä omia kotona, tai hanki kaupasta sellaisia patukoita, joissa on vähintään kolme grammaa kuituja ja vähemmän kuin kahdeksan grammaa sokeria.

5. Jogurtti


Jogurtin terveysvaikutukset tunnetaan laajalti, sillä se auttaa ehkäisemään osteoporoosia, vähentää korkeaa verenpainetta ja edistää ruoansulatuksen toimintaa. Nykyään jogurtit ostetaan kuitenkin useimmin maustettuina versioina. Jopa ne versiot, joissa on oikeaa hedelmää, sisältävät myös hedelmäsiirappia, joka on sokerin, maissisiirapin ja keinotekoisten makeutusaineiden yhdistelmä.


Suosi tällaisten jogurttien sijaan maustamattomia versioita ja lisää niihen itse tuoreita hedelmiä, jolloin saat runsaasti kalsiumia ja kuituja sisältävän välipalan.


Lähde: losethattyre

                                                Johanna Rytkönen, toimittaja

 

Lue myös:

Näin saat energisemmän olon

Katso leivän päälle - vertaa kaloreita!

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.