Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Ovatko aamiaismurot terveellisiä - lue vinkit!

(12.09.2011)

Aamiainen on päivän tärkein ateria ja se olisi hyvä koostaa terveellisistä aineksista. Aamiaismurot ja -myslit ovat yksi helppo ja nopea aamiaisvaihtoehto, mutta ei aina terveellisin valinta. Niiden sisältö vaihtelee huomattavasti ja osa sisältää runsaita määriä sokeria, rasvaa ja hiilihydraatteja. Sokeria voi olla jopa samanverran kuin makeisissa.

Lue shape.comin vinkit, mihin kiinnittää huomiota, kun valitset perheellesi aamiaismuroja!

1. Lue rivien välistä.

Älä usko kaikkea, mitä pakkauksen tekstit tai mainokset kertovat, kuten ”vähäsokerinen”. Lue tarkkaan tuotteen ravintosisältö ja punnitse tuotetta niiden tietojen pohjalta. Vertaile ravintosisältöä muihin tuotteisiin.

2. Täysjyvää.

Tärkein ominaisuus muroissa on, että se sisältäisi täysjyvää. Näin myös tuotteen kuitupitoisuus on parempi ja se tekee paremmin kylläiseksi. Kuitupitoisuuden tulisi olla vähintään 6 grammaa/100 grammaa.

3. Varo sokeria!

Tarkastele ja vertaile eri tuotteiden sokeripitoisuuksia – saatat yllättyä. Valitse tuote, joka sisältää korkeintaan 16 grammaa sokeria/100 grammaa. Huomaathan, että kuivattuja hedelmiä sisältävät murot ja myslit ovat sokeripitoisia, mutta kyse on luonnon sokerista, ei niinkään lisätystä sokerista.

4. Rasvan laatu.

Kolesterolia kohottavat tyydyttyneet rasvat eivät kuulu aamupalalle, transrasvoista puhumattakaan. Tarkasta, että muropakettisi sisältää rasvaa korkeintaan 5 grammaa/100 grammaa.

5. Maistuisiko puuro?

Muroille hyvä vaihtoehto on puuro, jonka kuitupitoisuus pitää nälän paremmin loitolla. Puuro ei myöskään sisällä lainkaan lisättyä sokeria.


Vertailu (100 grammaa kohti): 

- Pirkka suklaataskumurot: sisältävät täysjyvävehnäjauhoa, vehnäjauhoa, kaurajauhoa ja riisiä.


Energiaa 450 kcal
Sokereita 34 g (yli 11 sokeripalaa 100 grammaa kohti)
Rasvaa 15 g
Kuitua 4 g

- Kellogg's All Bran regular: sisältävät täysjyvävehnää ja vehnäleseitä.

Energiaa 356 kcal
Sokereita 22 g
Rasvaa 2 g, josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,5 g
Kuitua 15 g

- Nestle fitness- murot: sisältävät täysjyvävehnää ja riisiä.

Energiaa 363 kcal
Sokereita 17 g
Rasvaa 1,3 g, josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,4 g
Kuitua 5,1 g

- Kellogg's rice krispies riisimurot: sisältävät riisiä (ei täysjyvää).

Energiaa 383 kcal
Sokereita 10 g
Rasvaa 1 g, josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,2 g
Kuitua 1 g

- Elovena täysjyväkauramurot: sisältävät täysjyväkaurajauhoa ja riisijauhoa.

Energiaa 370 kcal
Sokereita 14 g
Rasvaa 5,3 g, josta tyydyttyneitä rasvahappoja 1 g
Kuitua 10 g

- Quaker råg fras ruismuro: sisältävät täysjyväruis- ja kaurajauhoa.

Energiaa 338 kcal
Sokereita 5 g
Rasvaa 4 g
Kuitua 13,6 g


Lähteet: shape.com, kuluttajaliitto.fi, tuotteiden valmistajien kotisivut

                                                                

                                                                  Mari Kataja

 

Lue myös:

10 vinkkiä terveelliseen aamupalaan

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.