Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

To the Better Future
Päivitetty 05.11 2011
klo 23:12


Julkinen nöyryytys
Päivitetty 07.10 2009
klo 01:37

Niskasta kiinni ja menoksi
Päivitetty 21.06 2011

Makeanhimo
Päivitetty 01.02 2012
klo 22:35

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin starttaat elämäntaparemontin!

(19.09.2011)

Oletko harkinnut jo pitkään elämäntaparemonttia ja laihduttamista, mutta viimeinen niitti puuttuu? Suuren projektin aloittaminen voi tuntua hankalalta. Lisäksi aina tulee se kuuluisa huominen eli päivä, jolloin suurin osa laihdutuskuureista alkaa. Kun dieettejä on lukemattomia ja pää menee sekaisin kaikesta tiedosta, lue tästä ensi alkuun vaikkapa nämä WebMD.com –sivuston vinkit elämäntaparemontin aloittamiseen.

1. Selvitä alkutilanne


Ennen kuin aloitat elämäntaparemonttia, käytä hetki lähtötilanteen selvittämiseen. Punnitse itsesi ja laske painoindeksisi. Kartoita myös ruokavaliosi. Pidä muutaman päivän ajan tarkkaa ruokapäiväkirjaa, josta näet mitä todella syöt. Tee myös todellinen Päätös elämäntaparemontista. Elämäntaparemontti ei tarkoita muutamien päivien tai viikkojen tsemppaamista, vaan mieluiten loppuelämän kestävää projektia. Mieti, mihin ja millaiseen remonttiin rahkeesi riittävät.

2. Valitse itsellesi paras tapa pudottaa painoa


Dieettejä ja keinoja pudottaa painoa on pilvin pimein. Valitse itsellesi sopivin vaihtoehto. Mene vaikkapa kirjakauppaan ja osta itsellesi opaskirja elämäntaparemonttiin. Useimmat dieetit pudottavat kyllä painoa. Menestyviä laihduttajia yhdistää kuitenkin muutama asia: he pitävät kirjaa syömisistään ja saamistaan energiamääristä, liikkuvat paljon, syövät vähemmän rasvaa, punnitsevat itsensä säännöllisesti ja syövät aamiaisen joka päivä.

3. Lisää liikuntaa elämääsi


Pelkän ruokavalion avulla voi kyllä laihduttaa, mutta liikunta on avain pysyvään painonhallintaan. Liikunnan avulla on helppo pitää paino kurissa. Liikunta antaa myös terveysetuja. Hyvänä periaatteena voisi olla, että jos on valmis aloittamaan liikunnan, on valmis pudottamaan painoakin. Muutoin ei kannata vielä pohtia laihduttamista.

4. Paljonko liikuntaa on sopivasti?


Suositus liikunnan määrälle on noin tunti päivässä. 60-90 minuuttia liikuntaa päivässä on hyvä määrä. Aikaa ei tarvitse kuluttaa kerralla, vaan liikunnan voi jakaa useampiin pätkiin päivän aikana. Askelmittari on myös hyvä väline: tähtää 11 000 tai 12 000 askeleeseen päivässä. Se vastaa noin kahdeksan kilometrin kävelyä. Jos et ole harrastanut liikuntaa aikoihin, aloita liikunta kuitenkin varovaisemmin.

5. Mitoita syömisesi oikein


Painonpudotuksen kannalta ihanteellisin energiamäärä vuorokaudessa olisi noin 1200-1400 kilokaloria. Paino putoaa tehokkaasti 1200 kilokalorin dieetillä. Ongelma on kuitenkin se, että kukaan ei jaksa olla ikuisesti vähäkalorisella dieetillä. Tasapainota ruokavaliosi kalorimäärä liikuntaan, jolloin voit syödä enemmän ja silti laihtua.

6. Kuinka saada motivaatio riittämään?


Lyhytaikaiseen laihdutukseen riittää pienempi motivaatio, mutta elämänmittaiseen projektiin sitä tarvitaankin jo enemmän. Kannattaakin alusta alkaen tehdä tietoinen päätös parantaa omaa elämää. Mitä kauemmin paino pysyy poissa, sen helpompaa tavoitepaino on säilyttää.

7. Valitse ruokasi sen perusteella, mitä jaksat syödä


Kaalisoppaa ei syö kukaan kovinkaan kauaa. Kun rakentaa uutta ruokavaliota, kannattaa pohtia, mitä jaksaa syödä vaikka koko loppuelämän. Mihinkään radikaaleihin muutoksiin ei kannata ryhtyä, vaan valitsee ruokansa terveellisesti, mutta realismin rajoissa.

8. Harkitse lääkkeidenkäyttöä tarkkaan


On olemassa erilaisia lääke- ja luonnontuotevalmisteita, jotka lupaavat olla avuksi painonpudotuksessa. Pohdi tarvitsetko sellaisia. Suurin osa valmisteista on humpuukia. Jos päätät kokeilla reseptilaihdutuslääkkeitä, keskustele ensin lääkärin kanssa.

9. Onko laihdutuksessa oikotietä onneen?


Laihdutus on periaatteessa yksinkertaista. Kun huolehdit syömiset kuntoon, ja liikut riittävästi, sen pitäisi riittää. Älä unohda kunnollisen aamupalan merkitystä.

Lue myös:

Kilot pois pyöräilemällä

Lue vinkit zumbaan


 

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.