Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Vaikeaa on...
Päivitetty 18.01 2012
klo 11:09

Läskeille kyytiä!
Päivitetty 12.12 2010
klo 20:07

Sunny day :)
Päivitetty 25.01 2009
klo 12:43

Panostaminen tulevaisuuteen
Päivitetty 07.10 2008

NYT
Päivitetty 23.11 2008

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Karppaus - onko se terveellistä?

(17.10.2011)

Karppaus on lyhyesti ruokavalio, jossa suuri osa kaloreista saadaan proteiineista ja rasvoista. Alakarppaajien eri koulukuntia yhdistää periaate, jossa ruokavaliosta saatavan hiilihydraatin osuus on pienempi kuin virallisten suositusten mukainen ohje.

Karppaajan kannattaa olla kuitenkin tarkkana laihduttaessaan, sillä vähähiilihydraattisen ruokavalion vakavammin otettavia haittapuolia on lisääntynyt tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin saanti. Olisikin hyvä tietää, minkälaista rasvaa suuhunsa laittaa. Esimerkiksi transrasva on kovetettua, tyydyttymätöntä rasvaa, jota on muun muassa rasvaisissa maitovalmisteissa, lihassa ja elintarvikkeissa, joissa käytetään kovetettua tai osittain kovetettua rasvaa.

Transrasvojen välttäminen on Suomessa suhteellisen helppoa, koska elintarviketeollisuudessamme käytetyt margariinin kovetusmenetelmistä ei synny transrasvoja. Tyydynyttynyttä rasvaa on sen sijaan vaikempaa välttää. Useissa tutkimuksissa on todettu, että tyydyttyneellä rasvalla on epäsuotuisia vaikutuksia aivoihin ja muistitoimintoihin. Tiedetään, että tyydyttynyt rasva lisää valtimoiden ahtautumista ja diabeteksen kehittymisen riskiä. Molemmat sairaudet ovat aivoillekin epäterveellisiä.


Karppaajan kannattaa välttää runsasrasvaista lihaa, erityisesti pekonia. Porsaan ja naudan tilalla tulisi olla mieluummin siipikarjan lihaa tai mereneläviä. Myös riittävä kuidunsaanti tulisi varmistaa nauttimalla esimerkiksi kuitupitoisia hedelmiä, kasviksia ja kuitulisää.

Lähde: Rasvatieto.fi
                                                    Mika Luosujärvi, toimittaja


Lue myös:
8 vinkkiä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.