Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Karppauksen plussat ja miinukset

(07.11.2011)

Karppaus voi olla hyvä ponnahdus painonpudotukseen – mutta samalla runsas lihankäyttö saattaa olla terveysriski.

Erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ravitsemusyksiköstä listasi vähähiilihydraattisen ruokavalion hyödyt ja haitat näitä sivustoja julkaisevan Darwin Median toimittajan pyynnöstä.

Plussat


- Karppaus antaa selkeät säännöt: vältä perunaa, pastaa, riisiä, (valkoista) leipää ja sokeria.

- Käynnistää painonpudotuksen ja antaa onnistumisen tunteen.
- Sokeri ja puhdistettu tärkkelys heikentävät ruokavalion laatua. Jos nämä jätetään pois, niin hyvä. Parhaimmillaan vähähiilihydraattinen ruokavalio merkitsee sitä, että hiilihydraatti tulee vain kuitupitoisista kasviksista, hedelmistä ja täysjyväviljasta.

Miinukset


- Ruokavalion proteiinipitoisuus nousee, koska eläinkunnan tuotteiden käyttöä lisätään. –
- Terveyden kannalta ei ole tarvetta proteiinin saannin lisäämiseen.
- Runsas lihan käyttö on enemmän terveysriski kuin hyöty.

- Ruokavalion rasvapitoisuus nousee.
- On todennäköistä, että kovan rasvan saanti ja osuus rasvasta nousee.
- Kova rasva kohottaa veren kolesterolipitoisuutta ja lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

- Omien valintojen muuttaminen kohtuullisiksi unohtuu, ja valinnat palautuvat ennalleen, kun karppausjakso loppuu.

- Huomion kiinnittäminen hiilihydraatteihin voi heikentää ruokavalion kokonaislaatua. On kyse hiilihydraattien laadusta: tulisi suosia kasviksia, hedelmiä ja kokojyväviljatuotteita, joiden hiilihydraatti esiintyy kuituun liittyneenä ja imeytyminen suolistosta verenkiertoon on hidasta.

- Valintojen vaikeus. Proteiinista osa tulisi saada kasviproteiinina (soija, pähkinät, palkokasvit). Rasvasta suurimman osan tulisi olla kasviöljyä.

Mikä vain voi lihottaa


Ovaskainen mainitsee tutkimustuloksesta, jonka mukaan yhtä hyviä laihdutustuloksia saavutetaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja muilla laihdutuskeinoilla.

-Mikä tahansa sääntö, joka vähentää syödyn ruoan määrää, toimii. Sääntö voi koskea ruokailukertoja, yhden aterian kokoa tai ruokavalintoja.

Ovaskainen huomauttaa myös, että mikä tahansa energiaa tuottava ravintoaine voi liian suurina määrinä johtaa lihomiseen.
Lisäksi pitää muistaa, että liikunta on tärkeää painonhallinnassa, sillä se lisää rasvavarastojen käyttöä. Painonhallinta on maraton – ei pikamatka:

-On pyrittävä saamaan aikaan pysyvä muutos, valitsemaan omiin tottumuksiin sopiva ruokavalio. 

                                                   Sanna Tarvainen, toimittaja

Lue myös:

10 vinkkiä terveelliseen aamupalaan

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.