Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Tupuliinan blogi
Päivitetty 09.09 2008
klo 15:42

52 v. ja milloin se laihtuminen alkaa?
Päivitetty 13.09 2009
klo 03:38

Yrittänyttä ei laiteta
Päivitetty 22.03 2009
klo 13:01

Viittä vaille valmis
Päivitetty 24.08 2011
klo 08:09

Heihei kilot!
Päivitetty 01.04 2010
klo 16:05

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin vältät lihomisen pikkujouluaikaan

(21.11.2011)

Kuumin pikkujouluaika on alkanut, kuten myös houkutus energiapitoisille herkuille. Vielä kun reilun kuukauden päästä vietetään joulut päälle, niin kilot on kasassa ja painonhallinta lähtökuopissa. Lue vinkit, miten vältät painonnousun ja pysyt kuosissa myös pikkujouluajan!

1. Tee mielikuvia etukäteen.

Ajatusleikeillä ja mielikuvilla voi vaikuttaa siihen, sorrutko kaikkiin juhlissa tarjottaviin herkkuihin vai pitäydytkö niistä. Liiottele itsellesi jo etukäteen, kuinka paljon kaloreita joululeivonnaiset sisältävät ja miten ne sabotoivat dieettiäsi. Kuvittele myös, kuinka ällöttävän makeita ne ovat, jolloin sinulle riittää vain pieni suupala.

2. Älä koskaan mene juhliin tyhjällä vatsalla!

Oli kyse perheen, ystävien tai työkavereiden kanssa juhlimisesta, on viimeinen virhe mennä juhliin tyhjällä vatsalla. Tällöin herkkujen nauttiminen riistäytyy käsistä ja voi olla vaikea sanoa 'ei kiitos'. Muista ennemmin syödä normaalin ateriarytmin mukaan päivällä ja nauti ennen juhlia vielä kevyt välipala, kuten hedelmä.

3. Valitse kevyemmin, myös alkoholin kanssa!

Painonhallinnassa yksi tärkein tavoite on välttää ruokia, jotka ovat hyvin kaloripitoisia. Tämä koskee myös juomia, etenkin alkoholipitoisia. Yhdessä alkoholijuoma-annoksessa on keskimäärin 150-200 kaloria (kcal) ja pienellä päässälaskulla pääsemme helposti tulokseen, että jo pelkillä juomilla voi saada päivittäisen kalorimäärän täyteen.

Lue: Vältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja

Pyri rajoittamaan nauttimiesi alkoholiannosten määrää ja juo sen sijaan runsaasti vettä. Valitse lautasellesi myös pöydän terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten vihanneksia ja salaattia, jolloin rasvaisimmille vaihtoehdoille jää vain suupalan verran tilaa. Unohda myös salaatinkastikkeet ja dipit.

4. Vältä maistamasta kaikkea.

Jos olet itse kokkina pikkujoulujuhlille, vältä maistamasta kaikkea mitä teet! Paitsi lisäkalorit, saat myös ruokahalusi heräämään ja dieetti voi olla pilalla.

5. Liiku päivittäin.

Muista varata aikaa liikunnalle myös pikkujouluaikaan, äläkä jää odottamaan tammikuun ensimmäistä päivää. Säännöllinen liikunta antaa myös armahduksen sille, jos juhla-aikaan satutkin napsimaan herkkuja hieman enemmän. Jos et ole aikaisemmin liikkunut säännöllisesti, on tänään juuri sopiva päivä aloittaa. Tarjontaa riittää aina peruskävelystä kuntosaliin, erilaisiin jumppiin ja tansseihin.

Lähde: spine-health.com

                                                                       Mari Kataja

 

Lue lisää vinkkejä, miten vältät lihomisen joulun aikaan

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.