Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Pömppäri pois
Päivitetty 26.01 2009
klo 23:51


Happy, healthy and beautiful 2011!
Päivitetty 28.06 2011
klo 06:32

Kohti terveempää aikuisuutta
Päivitetty 05.06 2009
klo 16:23

Hyvästi jenkkikilot!
Päivitetty 13.04 2011
klo 20:01

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Nämä oudot asiat lihottavat sinua

(12.12.2011)

Näyttääkö vaakasi sitkeästi hiukan liian suurta painoa? Tutkijoiden mukaan nukkumaanmenoaika, päiväjärjestyksesi ja jopa kotisi lämpötila voivat olla syyllisiä tähän.

Everyday Health listasi nämä oudot syyt, jotka saattavat kohottaa painoasi:

1. Myöhään valvominen


Myöhään valvominen voi lisätä painoasi jopa kilolla kuussa, kertoo äskettäin yhdysvalloissa tehty tutkimus. Tutkimuksessa havaittiin, että myöhempään nukkumaan menevät ihmiset syövät enemmän (keskimäärin noin 248 kaloria päivässä), heidän ruokavalionsa on huonompi ja heillä on todennäköisesti suurempi painoindeksi kuin niillä, jotka menevät nukkumaan aikaisemmin.

Jos yrität saada unirytmisi takaisin kohdalleen, aikaista nukkumaanmenoasi joka ilta 15 minuutilla. Ja jos mielesi tekee napostella jotakin iltaisin, valitse terveellisiä välipaloja, kuten hedelmiä tai kuitupitoisia muroja.

2. Töiden takia matkustelu


Mitä enemmän vietät aikaa pois kotoasi, sitä huonompi juttu se on vyötäröllesi, kertoo Columbian yliopiston tekemä tutkimus. Tutkijat havaitsivat, että ne ihmiset, jotka matkustavat eniten työnsä puolesta, olivat todennäköisimmin ylipainoisia.

Syyllinen tähän on todennäköisesti huono ruokavalio matkan aikana. Koska monet työmatkat tehdään autolla, sortuu matkustaja usein syömään jotakin epäterveellistä tien varren kuppiloissa. Tämän sudenkuopan voi välttää ottamalla kylmälaukkuun mukaan terveellistä evästä, kuten vihanneksia, voileipiä, jogurttia ja vesipulloja.

3. Liikaa aerobista liikuntaa


Runsaasti aerobista liikuntaa, niin kyllä kalorit ja rasva saavat kyytiä, vai mitä? Ei ihan niinkään. Viimeisimpien tutkimusten mukaan klassinen aerobinen liikunta, kuten juoksumatolla kävely, juokseminen, steppaus ja spinning, eivät autakaan laihtumaan yhtä tehokkaasti kuin saatoit luulla.

Monilla ihmisillä on tapana harrastaa aerobista liikuntaa jopa tunteja, mutta todellisuudessa 20 minuutin jälkeen keho alkaa itse asiassa polttaa lihaksia, ei rasvaa. Siksi aerobisen liikunnan sijaan kannattaakin kokeilla intervalliharjoituksia, eli liikkua ensin minuutin ajan hyvin intensiivisesti ja sen jälkeen minuutin ajan löysemmällä tahdilla. Tätä on tarkoitus tehdä 20 minuutin ajan, ja se polttaa kaloreita enemmän kuin perinteinen aerobinen liikunta, jossa intensiivisyys on koko ajan samalla tasolla.

Älä myöskään unohda voimaharjoittelua, sillä lihakset kuluttavat enemmän kaloreita kuin mikään muu kehon kudos.

4. Täysi jääkaappi


Jos jääkaappisi on niin täysi, ettet edes tiedä mitä se sisältää, terveellisimmätkin aikomuksesi saattavat loppua lyhyeen. Pese ja leikkaa vihannekset ja hedelmät paloiksi heti, kun pääset kotiin kaupasta ja varastoi ne rasioihin. Säilytä niitä jääkaapissa silmien tasolla olevalla hyllyllä, niin löydät ne helpoimmin ja myös todennäköisemmin syöt niitä. Aseta keittiön pöydälle kulhossa omenoita, banaaneja tai mangoja. Äläkä koskaan osta hedelmiä tai vihanneksia yli viikon tarpeisiin!

5. Päivittäinen kevytlimsa


Erään tutkimuksen mukaan ihmisillä, jotka juovat pelkästään keinotekoisilla makeutusaineilla makeutettuja juomia, on 47 prosenttia korkeampi painoindeksi kuin niillä, jotka eivät juo tällaisia juomia. Vaikka keinotekoisesti makeutetuissa juomissa onkin vähemmän kaloreita kuin sokeroiduissa, liiallinen luottaminen näihin juomiin painonhallinnassa saattaa kostautua. Tutkijoiden mukaan keinotekoiset makeutusaineet herättävät makeanhimon, joka saattaa johtaa runsaskaloristen ruokien syömiseen myöhemmin.

Kaipaatko jotakin makeaa juotavaa? Tee jääkuutioita 100 prosenttisesta hedelmämehusta ja lisää niitä lasilliseen kivennäisvettä. Jään sulaessa juoma makeutuu ja se sisältää terveellisiä vitamiineja ja antioksidantteja.

6. Teet jatkuvasti montaa asiaa yhtä aikaa


Voisi kuvitella, että kun tekee sataa asiaa yhtä aikaa, kuluttaa enemmän kaloreita. Näin ei kuitenkaan ole. Tutkimusten mukaan jatkuva monen asian tekeminen yhtä aikaa väsyttää ja tekee houkutuksiin lankeamisen helpommaksi.

Keskity siis yhteen asiaan kerrallaan ja minimoi häiriötekijät, niin napostelusikin vähenee. 

                                              Johanna Rytkönen, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.