Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Tupuliinan blogi
Päivitetty 09.09 2008
klo 15:42

52 v. ja milloin se laihtuminen alkaa?
Päivitetty 13.09 2009
klo 03:38

Yrittänyttä ei laiteta
Päivitetty 22.03 2009
klo 13:01

Viittä vaille valmis
Päivitetty 24.08 2011
klo 08:09

Heihei kilot!
Päivitetty 01.04 2010
klo 16:05

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kokeile, karisevatko kilot näillä vinkeillä!

(09.01.2012)

Vuoden alku on jälleen laihdutuslupausten aikaa. Moni meistä on toistanut tämän jo aiemminkin: 'tänä vuonna laihdutan niin ja niin paljon'. Usein lupaukset haihtuvat kuin tuhka tuuleen, kun kevättä kohden mennään.

Auttaisiko totaalinen asenneuudistus laihduttamiseenkin? Tässä Health.msn.com -sivuston vinkkejä uuden asenteen omaksumiseen. Kokeile, alkavatko kilot karista näiden vinkkien avulla!

1. Rentoudu herkkuruokien suhteen


Suklaa, limsa, perunalastut, pizza, hampurilaiset ja muut energiapommit ovat suurimmalle osalle herkkuruokaa. Usein laihduttaja päättääkin ensimmäiseksi unohtaa saman tien kaikki entiset herkkunsa, ja keskittyä tästä eteenpäin vain kasviksiin. Usein hyvä päätös ei kuitenkaan kestä. Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan herkuista kieltäytyminen kasvattaa repsahtamisen riskiä. Kokeile uutta tyyliä: saat syödä mieliherkkujasi kerran tai kaksi viikossa, ja vain kun olet poissa kotoa. Älä hanki herkkuja kotiin.

2. Iloitse terveellisemmästä elämäntyylistä


Sanoilla 'laihduttaminen' ja 'painon pudottaminen' on ikäviä vivahteita, jotka tuovat mieleen jatkuvan nälkiintymisen, hyvästä ruuasta kieltäytymisen ja kireän itsekurin. Mutta sen sijaan, että ajattelisit mistä luovut, pohdi mitä saat tilalle! Kevenisikö olosi hieman, eläisitkö kenties pidempään? Jo muutama muutos parempaan auttaa elämäntaparemontissa. Muista kiitellä itseäsi jokaisesta hyvästä suorituksestasi.

3. Aseta itsellesi sopivia tavoitteita


Päämäärätön laihduttaminen ajaa ihmisen usein uupumukseen. Kannattaisi siis miettiä, paljonko painoa voisi tiputtaa, ja miten sen aikoo tehdä. Aseta itsellesi alkuun sopivia, saavutettavissa olevia tavoitteita. Kirjaa tavoitteisiin esimerkiksi 15 minuuttia kävelyä joka päivä, lisää kasviksia joka aterialle, sekä hedelmä iltapalaksi.

4. Tee työtä kotona



Kuulostaako tutulta: 'Tänä vuonna hankin itselleni elinikäisen jäsenyyden kuntosalille!' Hyvä päätös sinänsä, mutta pelkkä salikortti ei välttämättä saa elämäntaparemonttia alkuun. Aloita elämäntaparemontti kotona. Liian suureelliset muutokset elämässä eivät ole yleensä kestäviä.

5. Lisää terveitä elämäntapoja vähitellen


Kuten sanottua, kukaan ei voi yhtäkkiä alkaa elämään täysin eri tavalla kuin aikaisemmin. Suuret elämänmuutokset vaativat kypsyttelyä ja totuttelua. Järkähtämätön päätös laihduttaa 30 kiloa - niin nopeasti kuin mahdollista - vie usein sudenkuoppaan. Omaksu elämääsi pikkuhiljaa terveellisempiä tapoja, ruokia ja liikuntaa. Muista kuitenkin, että ilman elämänmuutosta ei yleensä laihdu.

6. Hanki vertaistukea


Suureen urakkaan ryhtyminen on vaikeaa ja voi viedä voimia. Tällöin on hyvä saada apua. Valjasta itsellesi tsemppari vaikkapa perheen tai ystävien joukosta. Voit myös hankkia itsellesi henkilökohtaisen kuntovalmentajan, joka tsemppaa sinua eteenpäin elämäntaparemontissa.

                                                        Kaisa Kakko, toimittaja

Lue myös:
Karppaus - miinukset ja plussat

Keskustele aiheesta laihdutus ja liikunta

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.