Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit


Kohti neuvola-vaakaa,alle>100kg
Päivitetty 22.05 2008
klo 22:38

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Sitkeyttä, sitkeyttä vaan...
Päivitetty 09.10 2015
klo 14:56


Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Karppaus vie kilot, mutta jääkö rasva?

(18.01.2012)

Liian vähäinen proteiinin saanti voi johtaa lisääntyneeseen rasvaprosenttiin, selviää JAMA:n julkaisemasta tutkimuksesta.

Henkilöt jaettiin kolmeen ryhmään sen mukaan, kuinka suuri osa päivän energia-annoksesta tulee proteiineista. Dieettien proteiinimäärä olivat 5, 10 ja 15 % päivän energiansaannista.

Tutkitut ihmiset, jotka söivät vähän proteiineja, paino lisääntyi vain puolet siitä mitä runsaasti proteiineja syöneillä.

Vähäproteiinisessa ryhmässä 90 % ylimääräisistä kaloreista varastoitui ruumiinrasvana. Muissa ryhmissä määrä oli vain noin 50 %.

Tutkimuksessa tarkkailtiin 25 henkilöä suljetussa, kontrolloidussa tilassa. Tutkitut miehet ja naiset söivät tarkoituksella 1000 kaloria liikaa.

Vähän proteiinia syöneet naiset lihoivat keskimäärin noin 700 grammaa. Liikaa tai sopivasti proteiinia syöneet naiset lihoivat keskimäärin noin 3 kiloa.

Tutkimukseen osallistuneiden täytyi nauttia vähintään grammaa proteiinia, jottei heidän lihakset rappeutuisi.

”Luontoa ei voi huiputtaa vähentämällä tai lisäämällä proteiinin määrää,” toteaa tutkimuksen vetävä tutkija George A. Bray. 

                                                  Jarkko Henttinen, toimittaja

Lue myös:
Karppauksen miinukset ja plussat
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.