Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näillä ruoilla et laihdu - lue yllättävä lista!

(06.02.2012)

Laihduttaja keventää ruokavaliotaan usein omin päin. Toisinaan ne valinnat, joita itse pitää terveellisinä, eivät oikeasti olekaan sitä. WebMD.com -sivusto listasi ruoka-aineita, jotka saattavat sabotoida laihdutuksen, vaikkei sitä uskoisikaan. Tässä kymmenen ei-laihduttavaa ruoka-ainetta – lue ja hämmästy!

1. Caesar-salaatti


Salaatti on usein laihduttajan ensimmäinen valinta, kun ruokavaliota ryhtyy keventämään. Salaatti voi kuitenkin olla petollista. Erilaiset lisukkeet, kuten juustot, leipäkrutongit, majoneesi tai salaatinkastikkeet voivat saada salaatin energiamäärän moninkertaiseksi. Jos salaattinsa haluaa syödä kevyenä, kaikki edellä mainitut kannattaa jättää pois lautaselta.

2. Smoothiet


Smoothie saattaa olla kaloripommi, jos sen valmistukseen käytetään rasvaista maitoa, jogurttia, marjoja tai mysliä. Vaikka smoothieen lisäisi tuoreita marjoja, usein marjat makeutetaan sokerilla. Tällöin smoothien energiamäärä vain lisääntyy, puhumattakaan jos mukaan lirauttaa kermaa tai jäätelöä. Smoothien energiamäärä desissä kasvaa helposti suuremmaksi kuin tuoremehussa tai limsassa.

3. Energiapatukat



Energiapatukoita suositellaan usein urheilijoille. Oikeastaan urheilijat ovat ainoita, joille ne sopivat, sillä yksi energiapatukka saattaa sisältää kilokaloreita jopa yhden aterian verran. Usein energiapatukka on myös kooltaan pieni, jolloin tulee kiusaus syödä niitä useampi kerralla. Energiapatukan sijasta kannattaakin panostaa hyvään ja terveelliseen välipalaan, tai kunnon ateriaan.

4. Sokerittomat ruuat ja juomat



Sokerittomissa juomissa ei yleensä ole energiaa, mutta ongelma on usein siinä, että 'puuttuvat' kalorit korvataan syömällä enemmän energiapitoista ruokaa. Eli, ihminen valitsee suuremman ranskalaisannoksen hampurilaisen lisäksi, mutta juo silti kevytlimua. Lisäksi, makeutetut juomat ja ruuat voivat saada makeannälän vain suuremmaksi, jolloin tulee helposti syötyä liikaa herkkuja. Kun vahtii päivittäistä energiansaantiaan, ei painoa pääse kertymään vaivihkaa.

5. Mysli


Mysli ei ole kevytruokaa, vaikka sitä mainostettaisiin sellaisena. Myslissä on enemmän energiaa kuin muroissa. Tutkimusten mukaan ihmiset syövät enemmän ruokaa, jos sitä mainostetaan kevyenä. Tällöin ruuan keveydellä ei lopulta ole juuri merkitystä.

6. Rasvaton jogurtti


Jogurtteja on saatavana myös kevyenä versiona. Kannattaa kuitenkin lukea pienellä printillä olevat tuoteselostetekstit tarkkaan. Kevyessäkin jogurtissa voi olla lisättyä sokeria tai muita makeutusaineita.

7. Täysjyvätuotteet


Täysjyvätuotteet ovat hyviä ja terveellisiä, mutta ainoastaan jos ne todella ovat sitä. Kun haet kaupan hyllyltä täysjyvätuotteita, lue tuoteseloste huolellisesti. Valitse vain sellaisia tuotteita, jossa lukee 100 % täysjyvää, tai vastaavaa.

8. Mikropopcorn


Mikropopcorneissa on rasvaa ja suolaa. Yksi mikropopcorn-pussi vastaa energiamäärältään yhtä ateriaa. Rasvaa on myös yli tarpeen. Älä siis ihmettele, jos et laihdu, jos syöt iltapuhteella kunnon kulhollisen poppareita. Kokeile kasviksia naposteltavana.

9. Jäävuorisalaatti


Rapiseva, mehukas salaatti on monen suosiossa. Se ei kuitenkaan sisällä kovin paljon vitamiineja. Lisäksi se on hyvin miedon makuinen, mikä taas ajaa monen maustamaan sitä erilaisilla kastikkeilla ja lisukkeilla. Kuten listan ensimmäisessä kohdassa kerrottiin, tämä lisää salaatin energiamäärää moninkertaisesti.

10. Suolaiset lisukkeet


Erilaiset säilykelisukkeet, kuten artisokka, oliivit, herkkusienet tai pavut sisältävät suolaa. Suola taas kerryttää nestettä elimistöön ja turvottaa. Liika suolansaanti ei ole terveellistä, joten piilosuolaa on hyvä välttää. Hyvä perusohje voisi olla, että vältä kaikkea tölkissä olevaa ruokaa.

                                                     Kaisa Kakko, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.