Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

IIH
Päivitetty 25.02 2012
klo 15:11

Vihdoin ja viimein, viimeiset 13 kiloa!
Päivitetty 14.02 2011
klo 19:51

100 KILON HAASTE
Päivitetty 31.05 2010
klo 16:57

Parempi olo
Päivitetty 06.12 2008
klo 20:51

Nyt lähtee läskit!
Päivitetty 19.06 2012
klo 14:28

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Toimiiko paasto?

(27.03.2012)

Pääsiäistä edeltävien 40 päivän aikana muun muassa lihasta, alkoholista ja herkuista kieltäytyvä paasto on peruja varhaiskristilliseltä aikakaudelta. Oulun Diakonissalaitoksen ravitsemusterapeutti Marja Vanhala ei näe pääsiäispaastossa terveydellisiä riskejä.

- Ortodoksisella ja katolisella paastolla on Suomessa pitkät perinteet. Ennen vanhaan perjantai oli paastopäivä, jonka vuoksi torstaista muodostuikin kulttuuriimme hernerokan tankkauspäivä. Uskonnollisissa paastoissa en näe vaaraa, kunhan siihen ryhtyvä henkilö on perusterve ja huolehtii ravintoaineidensa riittävästä saannista, Vanhala selventää.

Tavoitteena kevyempi kroppa ja mieli



Uskonnollisten lähtökohtien lisäksi paastolle saatetaan alkaa painonpudotuksen, kehon puhdistamisen tai virkeämmän olon tavoittelun toivossa.

Pääsiäispaastojen lisäksi Vanhalan vastaanotolla on keskusteltu pari vuotta sitten näkyvänä trendinä olleesta mehupaastosta. Mehupaasto kestää viikosta kahteen viikkoa ja sen aikana nautitaan päivittäin muutamia laseja kasvisliemi- ja hedelmämehuja sekä teetä. Myös veden riittävästi saannista on pidettävä huolta. Rauhallinen liikkuminen, kuten käveleminen tekee paaston aikana hyvää, mutta liikaa paastoaja ei saa rehkiä.

Paaston virkistävän ja hyvää oloa tuottavan vaikutuksen aiheuttaa vähäisen hiilihydraatin aiheuttama ketoositila.

- Kolmen ensimmäisen päivän aikana voi olla voimaton ja ärtynyt olo ja päätä voi särkeä. Silloin elimistö tyhjentää hiilihydraattivarastojaan, jonka jälkeen elimistö alkaa polttaa hiilihydraattien sijaan rasvaa elimistöstä. Useimmat tuntevat ketoosin käynnistyttyä olonsa virkeäksi ja kevyeksi. Samalla myös näläntunne katoaa, Vanhala kertoo paaston hyvistä vaikutuksista.

Kilot karisevat pääasiassa nesteistä


Jotkut paastoavat hallitakseen tai pudottaakseen painoaan ja oikein toteutettuna Vanhala kertookin painoa putoavan viikon paastossa yleensä ainakin 2 - 3 kiloa.

Vanhala kertoo painon lähtevän pääasiassa elimistön nesteistä. Rasvaa elimistöstä palaa paaston aikana melko vähän. Paaston aikaansaama painonpudotus on harvoin pysyvää ja ketoosin aiheuttama virkeä olokin loppuu paaston myötä.

- Kun vanhoihin tapoihin palataan, myös menetetty rasvakudos palaa elimistöön nopeasti takaisin. Ketoosin mukanaan tuoma hyvä olo lakkaa samalla kun hiilihydraatteja aletaan syödä normaalisti. Jos painoa haluaa pudottaa pysyvästi, suosittelisin paaston sijaan ennemmin perusterveellistä ruokavaliota, josta on herkut karsittu.

Paaston jälkeen tavallisen ruoan syöminen kannattaa aloittaa rauhallisesti, jopa viikon ajan kiinteää ruokaa pikkuhiljaa asteittain lisäämällä. Suoliston saa helposti sekaisin, jos heti mehupaaston jälkeen suuntaa ensimmäisenä tukevalle aterialle. Jotkut paastoajat haluavat pitää suolistonsa toiminnasta huolen tekemällä suolihuuhteluja paaston aikana. Ravitsemusterapeutin mielestä huuhtelut eivät ole tarpeellisia, vaan pikemminkin jopa haitallisia.

- Mitään fysiologisia perusteita suolihuuhteluille paaston aikana ei ole. Elimistön kuona-aineet poistuvat ulosteen mukana aivan normaalisti paastonkin aikana. Toki vähäisten kuitujen saanti voi aiheuttaa ummetusta, mutta sen hoitamiseen on muitakin keinoja. Yhdessä tai kahdessa satunnaisessa suolihuuhtelukerrassa en näe riskiä, mutta säännöllisesti en suosittelisi sitä tekemään, sillä se voi saada suoliston mikrobikannan häiriintymään.

Kaikista sivuoireista ei tarvitse huolestua


Lapsille ja iäkkäille, alhaisesta verenpaineesta, rytmihäiriöistä tai munuaisongelmista kärsiville sekä sydänsairauksia, diabetesta, syömishäiriötä tai syöpää sairastaville Vanhala ei paasto suosittele.

Paaston mukanaan tuomista oireista, kuten alkupäivien päänsärystä, ärtyisyydestä, verenpaineen heikkenemisestä, nälän tunteesta ja voimattomuudesta sekä ketoosin aiheuttamasta pahanhajuisesta hengityksestä ei Vanhalan mukaan tarvitse huolestua. Myös äkillisestä ylös nousemisesta aiheutunut pieni huimaus on vielä normaalia.

Vaikka Vanhala ei ole koskaan ravitsemusterapeutin vastaanotoillaan suositellut asiakkaalleen paastoamista, ei hän näe estettä, miksi perusterve henkilö ei halutessaan voisi paastoamista kokeilla.

- Paastolle ryhtyessä on kuitenkin tärkeää muistaa nauttia vettä noin 30 millilitraa jokaista painokiloa kohden, välttää rankkaa urheilua, muistaa huolehtia suolan riittävästä saannista ja siitä, ettei paasto kestä yli kahta viikkoa.

Henkilökohtaisesti ravitsemusterapeutti liputtaa kuitenkin henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta tavallisen terveellisen ruokavalion kannalta.

- Itsekin olen paastoja kokeillut ja todennut pitäväni sen verran paljon ruuasta ettei paastoaminen ole juttuni. Jos joku kokee paaston tuoman mielihyvän ja virkistävän olon sen vaivan ja ruuasta kieltäytymisen arvoiseksi, niin en näe syytä olla paastoamatta. Henkilön on kuitenkin haluttava paaston aikaansaamaa hyvää oloa oikeasti sydämellään. Pahan olon aikaansaamiseksi ei kannata paastota, Vanhala kiteyttää 

                                                    Suvi Vinblad, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.