Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

30v ja -45kg
Päivitetty 04.03 2012
klo 12:54

Operaatio laihdutus LOPPUUN!
Päivitetty 26.09 2010
klo 20:27

Takaisin syömisen hallintaan
Päivitetty 21.06 2009

Se on menoo nyt!
Päivitetty 27.08 2009
klo 21:23

Nyt lähtee viimeiset ihrat pois!
Päivitetty 23.06 2012
klo 11:01

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin kilot pysyvät kurissa - 10 vinkkiä!

(10.04.2012)

Kun on juuri saanut pudotettua painostaan muutaman sitkeän kilon, haluaa varmasti myös pitää ne poissa. Ongelmana vain on, että kilot kerääntyvät helpommin takaisin kuin ne saa lähtemään.

Everyday Health kokosi listan vinkeistä, joiden avulla liikakilot saa myös pysymään poissa.

1. Rakenna lisää rasvatonta lihasmassaa


Ylläpidä tai kohota aineenvaihduntaasi jatkamalla rasvattoman lihasmassan rakentamista, sillä lihasten aineenvaihdunta on korkeampi kuin rasvalla. Jos et vielä treenaa painoilla, lisää se liikuntaharjoituksiisi nyt. Jos käytät jo painoja, lisää niiden määrää haastaaksesi itsesi.

2. Vaimenna nälkä täyttävämmillä ruoilla


Erään tutkimuksen mukaan lihomisen välttäminen on tehokkainta, kun syö täyttävämpiä aterioita. Kylläisyyden tunteen saa aikaan ruoilla, joissa on runsaasti kuituja. Suosi siis hedelmiä, vihanneksia, täysjyvätuotteita sekä vähärasvaista proteiinia.

3. Vältä houkutuksia


Toisen tutkimuksen mukaan naiset, jotka saivat parhaiten pidettyä painonsa kurissa, olivat myös hyviä välttämään herkkujen syömistä. Houkutusten välttäminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei koskaan saisi syödä mitään hyvää. Kyse on paremminkin siitä, ettei ahmi herkkuja kilokaupalla, vaan syö hiukan silloin tällöin ja rajoittaa herkutteluhetkiä.

Päivittäisiä houkutuksia voi välttää monella tavalla, kuten suunnittelemalla etukäteen, milloin syö ulkona, syömällä ulkona vähemmän ja jättämällä lempiherkut ostamatta kaupasta.

4. Laske kalorit


Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan eräs keino pitää ylimääräinen paino onnistuneesti loitolla on laskea säännöllisesti kalorit. Netistä löytyy monenlaisia kalorilaskureita, joita voi käyttää hyödykseen. Tutkimuksen mukaan naiset, jotka onnistuivat parhaiten pysymään ihannepainossaan, söivät vähemmän kuin 1800 kilokaloria päivässä ja rajoittivat rasvan syöntiään.

5. Suunnittele ateriasi etukäteen


Suunnittelemalla aterian kerrallaan etukäteen auttaa pysyttelemään oikealla polulla.

6. Harkitse liikuntaharjoitustesi pidentämistä


Asiantuntijat suosittelevat vähintään 30 minuuttia fyysistä aktiivisuutta viidesti viikossa, mutta painottavat, että mitä enemmän liikkuu, sitä paremmin pystyy ylläpitämään saavutettua painoaan. Kannattaa siis tähdätä esimerkiksi 60–90 minuuttiin liikuntaa päivittäin.

7. Mittaa annoksesi


Painonhallinnassa auttaa, kun punnitsee annoksensa ja rasvat, jotka ovat ruokien kaikkein kaloripitoisin osa. Tämä ei tarkoita sitä, että joutuisit kantamaan vaakaa mukanasi joka paikkaan, mutta sitä kannattaa kuitenkin käyttää mahdollisimman usein kotona. Näin opit mittaamaan järkevän annoskoon silmämääräisesti ja tiedät, kuinka paljon voit syödä.

8. Punnitse itsesi päivittäin



Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka punnitsevat itsensä kerran päivässä, hallitsevat painoaan paremmin kuin muut. Päivittäiset punnitukset voivat olla lannistavia laihduttaessa, mutta se auttaa huomaamaan, jos paino alkaa vaivihkaa hivuttautua ylöspäin, jolloin lihomiseen on helpompi reagoida.

9. Suosi maitotuotteita


Tutkimuksen mukaan kolmen tai useamman vähärasvaisen maitotuoteannoksen syöminen päivässä auttaa pitämään ylimääräisen painon tehokkaammin loitolla. Naisille tämä on erittäin hyödyllistä, sillä se auttaa ylläpitämään myös luiden terveyttä.

10. Syö aamiaista


Aamiaista ei turhaan sanota päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Säännöllisen aamiaisen syöminen auttaa todistetusti pitämään ei-toivotut kilot loitolla. Paras keino on syödä samanlaisia, terveellisiä ruokia säännöllisesti, kuten kaurapuuroa, kreikkalaista jogurttia ja tuoreita hedelmiä. 

                                                Johanna Rytkönen, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.