Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

5 vinkkiä juoksuun - näin putoavat kilot

(10.04.2012)

Talven jälkeen lenkkipolut suorastaan kutsuvat ja motivaatio juoksuharrastuksen aloittamiseen on korkeimmillaan. Intoa ei taatusti yhtään lievennä fakta, että juokseminen kuluttaa noin 500 kilokaloria tunnissa (60-kiloisella). Lue about.comin listaamat neuvot, miten onnistut pudottamaan kiloja tehokkaasti juoksuharrastuksen avulla!

1. Terveellinen ruokavalio on ensimmäinen askel.

Jos haluat pudottaa painoasi juoksemalla, muista että kilot putoavat vain, jos kulutat enemmän kuin syöt. Pudottaaksesi painoa yhden kilon verran, sinun tulee kuluttaa liikunnan ja/tai ruokavalion avulla 7000 kaloria (kcal). Tämä onnistuu helpoiten yhdistämällä juoksuharrastukseen terveellinen ruokavalio.

Huomioi annoskokosi ja pienennä sitä tarvittaessa sekä lisää ruokavalioosi kokojyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia rasvaisten ja korkeakaloristen ruokien sijaan. Yksi tyypillinen virhe on kompensoida liikunnassa kulutettu energia ylimääräisillä aterioilla ja kaloreilla, jolloin paino ei laske. Ehkäistäksesi tämän, kokeile kirjoittaa ruokapäiväkirjaa (Pudottajat - Oma ohjelma) muutaman ensimmäisen viikon ajan.

2. Älä lähde liikkeelle liian rajusti.

Muista alku- ja loppuverryttelyt ja anna aikaa myös rauhalliselle venyttelylle, joka on tärkeä osa lihashuoltoa. Alussa kävelyä ja juoksua voi vuorotella, kunnes kunto kasvaa. Muista, että sopiva juokusvauhti on sellainen, että pystyt puhumaan yhtä aikaa olematta liian hengästynyt.

3. Noudata juoksuohjelmaa.

Pysyt paremmin motivoituneena juoksuun, kun teet kirjallisen juoksuohjelman ja noudatat sitä. Mikäli olet aloittelija, tee alkuun löysempi ohjelma, johon hiljalleen lisäät juoksukertoja ja harjoituksen kestoa.

4. Muista säännöllisyys.

Juoksulenkki kerran viikossa ei laihduta, vaikka kuinka haluaisimme uskoa niin. Parasta olisi, jos jokainen päivä sisältäisi liikuntaa, mutta jos tämä ei ole mahdollista, yritä lenkkeillä ainakin 3-4 kertaa viikossa. Alussa määrä voi tuntua raskaalta, mutta pian huomaat elimistösi vaativan liikuntaa.

5. Vaihtelulla haastavuutta.

Tehostaaksesi juoksua, kuten myös energiankulutusta, kokeile juoksun lomaan lyhyitä, nopeita juoksuosuuksia, jotka kuluttavat tehokkaasti energiaa. Voit myös treenata jalkalihaksia ja tehostaa harjoitusta juoksemalla mäkisessä maastossa.

                                                                   Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.