Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

kymmenen kiloa laihempi minä
Päivitetty 21.11 2011
klo 17:17

Ikuisuusprojektin päätös(kö?)
Päivitetty 07.03 2011
klo 21:12

Sitkeyttä, sitkeyttä vaan...
Päivitetty 09.10 2015
klo 14:56

muutosten aika.
Päivitetty 26.01 2016

Vauvakilot pois + vähän muitakin kiloja...
Päivitetty 21.02 2012
klo 12:47

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Tehosta aineenvaihduntaasi näillä vinkeillä!

(02.02.2009)

Aineenvaihdunnan kiihdyttäminen on kaikkien laihduttajien kuuma kysymys. Se, kuinka nopeasti elimistösi polttaa kaloreita, riippuu kuitenkin useasta eri tekijästä.

Osa ihmisistä perii nopean aineenvaihdunnan, miehet polttavat kaloreita enemmän kuin naiset ja yli 40-vuotiailla aineenvaihdunta luonnostaan hidastuu. Vaikka et voikaan vaikuttaa ikääsi, sukupuoleesi tai perimääsi, on olemassa muutamia keinoja, joilla voit vilkastuttaa aineenvaihduntaasi. Lue WebMD:n listaamat 10 keinoa, kuinka tehostat kaloreiden palamista:

1. Treenaa lihaksia

Elimistömme polttaa kaloreita, vaikka olemme tekemättä mitään. Levossa kaloreiden palaminen on sitä tehokkaampaa mitä enemmän ihmisellä on lihasmassaa. Jokainen kilo lihasta kuluttaa noin 12 kaloria päivässä pelkästään olemalla olemassa, kun taas jokainen kilo rasvakudosta kuluttaa vain 4 kaloria päivässä. Pitkällä aikavälillä tämä ero on merkittävä, pudottaen painoa puoli kiloa alemmaksi vuodessa. Lisäksi jokainen lihasliike lisää aineenvaihduntaasi.

2. Tehot irti liikunnasta

Aerobinen liikunta, kuten lenkkeily, ei välttämättä kasvata lihasmassaa, mutta se voi kiihdyttää aineenvaihduntaa jopa tuntien ajaksi liikunnan jälkeen. Yllytä siis itseäsi! Intensiivisempi liikuntasuoritus kiihdyttää aineenvaihduntaa tehokkaammin ja pidemmäksi aikaa kuin matalatehoinen liikunta. Saadaksesi täyden hyödyn, kokeile tehokkaampaa jumppaa tai lisää juoksupyrähdyksiä kävelylenkkiesi lomaan. Muista myös, että aamutuimaan liikkuminen vilkastuttaa aineenvaihduntaasi useiksi tunneiksi eteenpäin!

3. Juo enemmän vettä

Elimistö tarvitsee vettä käsitellessään kaloreita. Jo pienikin nestehukka voi saada aineenvaihdunnan hidastumaan. WebMD:n mukaan eräässä tutkimuksessa havaittiin, että aikuiset, jotka joivat vähintään kahdeksan vesilasillista päivässä, polttivat kaloreita enemmän kuin ne, jotka joivat vettä puolet vähemmän. Saadaksesi riittävästi nestettä juo lasillinen vettä tai muuta makeuttamatonta juomaa ennen jokaista ruokaa tai välipalaa. Nauti enemmän myös tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, jotka sisältävät runsaasti vettä.

4. Nauti juomasi jäillä

Jääkylmät juomat yllyttävät elimistöäsi polttamaan enemmän kaloreita. Eräs tutkimus ehdottaa, että 5-6 lasillista vettä jäillä terästettynä voisi polttaa ylimääräiset 10 kaloria päivässä. Tämä ei välttämättä kuulostaa paljolta, mutta vuositasolla se voi tarkoittaa puolen kilon painonpudotusta - ilman laihdutuskuuria.

5. Syö useammin

Isot ateriat ja pitkät tauot niiden välillä saa aineenvaihduntasi hidastumaan. Nauttimalla pieniä aterioita tai välipaloja joka 3-4 tunti, vilkastutat aineenvaihduntaasi ja kalorit palavat tehokkaammin.

6. Mausta evääsi

Mausteiset ruoat antavat potkua aineenvaihdunnalle. Ruokalusikallinen pilkottua puna- tai viherpippuria voi vilkastuttaa aineenvaihduntaasi hetkellisesti 23 %:a suuremmaksi. Joidenkin tutkimusten mukaan vaikutus kestää vain puolisen tuntia, mutta mausteisia ruokia usein nauttimalla, hyödyt tulevat esiin.

7. Nauti enemmän proteiinia

Elimistö polttaa rasvaa tuplasti enemmän sulattaessaan proteiinia kuin sulattaessaan rasvaa ja hiilihydraattia. Korvaamalla osa ruoan hiilihydraateista vähärasvaisella proteiinipitoisella ruoalla, saat aineenvaihduntasi vilkkaammaksi. Proteiinin terveellisiä lähteitä ovat vähärasvainen naudan- ja sianliha, kala, kana, tofu, pähkinät, pavut, kananmunat ja vähärasvaiset maitotuotteet.

8. Kahvi mustana

Jos olet kahvinjuoja, todennäköisesti nautit sen tuomasta energiasta ja keskittymiskyvystä aamutuimaan. Osa näistä hyödyistä on yhteydessä lyhytaikaiseen aineenvaihdunnan kiihtymiseen. WebMD:n mukaan eräässä tutkimuksessa kahden kahvikupillisen sisältämä kofeiinimäärä sai 65-kiloisen naisen polttamaan 50 ylimääräistä kaloria seuraavan neljän tunnin aikana. Varmista vain, että nautit kahvisi mustana! Jos lisäät kahviisi kermaa, sokeria tai makusiirappeja, saat juomastasi enemmän kaloreita kuin kulutat.

9. Nauti vihreää teetä

Vihreän teen nauttiminen voi tehostaa aineenvaihduntaa sen sisältämän kofeiinin ja katekiinien vuoksi. Tutkimuksen mukaan päivittäiset 2-4 kupillista vihreää teetä voi kiihdyttää elimistöä polttamaan jopa ylimääräiset 50 kaloria päivittäin. Tämä tarkoittaa 2,5 kilon painonpudotusta vuodessa.

10. Vältä tehodieettejä

Tehodieetit, jotka sallivat syödä korkeintaan 1000 kaloria päivässä, ovat vahingollisia kaikille, jotka haluavat kiihdyttää aineenvaihduntaansa. Vaikka nämä dieetit pudottaisivatkin painoasi - hyvän ravitsemuksen kustannuksella - ne surkastuttavat lihaskudosta. Ja mitä pienempi lihasmassasi on sitä hitaammin aineenvaihduntasi toimii. Lopputuloksena elimistö polttaa vähemmän kaloreita (ja pudottaa vähemmän kiloja) kuin ennen dieettiä.

                                                                            Mari Kataja
Lue myös:
10 tapaa pudottaa ilman dieettiä
Näin kulutat kaloreita tehokkaasti
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.