Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Puolta pienemmäksi, ikinä?
Päivitetty 19.08 2014
klo 09:34

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Aloittelin :)
Päivitetty 27.08 2009
klo 17:24

kristalliperhoseksi
Päivitetty 23.09 2013
klo 00:38

Elämä takaisin
Päivitetty 07.04 2009
klo 20:37

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin talvilajit kuluttavat kaloreita!

(09.02.2009) Mikäli viikonloppuna livahti ylimääräinen pulla suuhun, ei kannata hätääntyä! Monot jalkaan tai nokka kohti luistinkenttää, sillä talvilajit kuluttavat tehokkaasti kaloreita.

Oli se sitten luistelua, hiihtoa tai lumikenkäilyä, pelkästään raitista ilmaa talvilajit eivät tarjoa, vaan ne myös polttavat tehokkaasti kaloreita.

Mikä vaikuttaa kaloreiden kulutukseen?

Mitä painavampi olet sitä enemmän kulutat jokaisella askeleella. Myös paljon lihasmassaa omaavat kuluttavat kaloreita enemmän. Alhaisen painon sijaan kannattaakin keskittyä kiinteytykseen, sillä lihasmassa auttaa polttamaan kaloreita enemmän kuin rasvakudos.

Myös liikunnan teho vaikuttaa kaloreiden kulutukseen. Mitä kovemmalla teholla liikut, sitä enemmän energiaa poltat. Lisäksi kovatehoinen liikunta saa aineenvaihdunnan vilkastumaan muutamista tunneista aina pariin vuorokauteen asti. Energiaa kuluu myös sitä enemmän mitä pidempään liikut ja pitkät liikuntasuoritukset kuluttavat rasvavarastoja tehokkaasti.

Aloittelevan liikkujan on parempi valita kevyt tai kohtalainen teho, jolla jaksaa liikkua 30–60 minuuttia. Kunnon kohotessa liikunnan tehoa voi lisätä, jolloin kulutuskin lisääntyy.

Näin talvilajit kuluttavat

Energiankulutukset (kcal) ovat Energynetin laskurilla laskettuja keskimääräisiä ja suuntaa antavia lukuja, joissa vaihteluväli on laskettu 60 kg ja 80 kg painavien henkilöiden kulutuksen mukaan. Suorituksen tehoksi on arvioitu normaali/vauhdikas.

- Hiihto (normaali) 567-756 kcal/h

- Luistelu 441-588 kcal/h

- Jääkiekko 504-672 kcal/h

- Laskettelu 378-504 kcal/h

- Kävely (5km/h) 214-286 kcal/h

- Sauvakävely (5km/h) 258-344 kcal/h

- Juoksu (10 km/h) 611-815 kcal/h

- Lumikenkäily 630-840 kcal/h

- Lumityöt 378-504 kcal/h

- Laskettelu 378-504 kcal/h


Lue myös:
Näin kulutat kaloreita tehokkaasti - Pudottajat.fi
Keskustelut: Mitä liikuntaa harrastat - Pudottajat.fi

                                                                         Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.