Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Nyt hommiin!
Päivitetty 10.10 2009

minä -30kg
Päivitetty 03.06 2010
klo 11:31

Raskausmahasta hyytelömaha
Päivitetty 23.07 2011

Jospa nyt riittäisi into..
Päivitetty 11.09 2008
klo 15:18

year of changes
Päivitetty 31.07 2011
klo 11:09

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Varo piilorasvaa - vältä näitä!

(16.02.2009)

Näkyvää rasva on esimerkiksi leivän päälle sipaisemamme rasva. Piilorasvoilla taas tarkoitetaan "näkymätöntä", huomaamatta saamaamme, terveyden kannalta heikkolaatuista rasvaa, jota löytyy niin liha- ja maitotuotteista kuin leivonnaisistakin. Tämä heikkolaatuinen rasva on tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa, joka lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien riskiä ja kaupan päälle vielä lihottaa.

Suomalaiset saavat noin 60 %:a syömästään rasvasta piilorasvana, joten monetkaan eivät tiedosta rasvan lähteitä ruokavaliossaan. Pakkausmerkinnöissä rasvat on jaoteltu tyydyttyneisiin, yksinkertaisesti tyydyttyneisiin ja monityydyttymättömiin rasvahappoihin, joista juuri tyydyttyneet rasvat ovat epäterveellisiä rasvoja, joiden saantia kannattaa karsia.

Pienillä valinnoilla piilorasvan saantia voi vähentää yli puolella. Lue alla olevat esimerkit ja ryhdy remonttiin karsimalla ylimääräiset rasvanlähteet ruokavaliostasi pois.

Mysli

Perusmyslissä rasvapitoisuus on tavallisesti vain muutamia prosentteja, mutta muromysleissä rasvaa voi olla 20 %:a. Lisäksi rasva on usein tyydyttynyttä kookosrasvaa tai kovetettua kasvirasvaa, joka on terveydelle epäedullista

Valmisruoat ja einekset

Uppopaistamisella valmistetut ruoat, kuten ranskalaiset, munkit ja lihapiirakat, sisältävät paljon kovia rasvoja. Myös useat valmisruoat sisältävät runsaasti kovaa rasvaa ja niiden säännöllistä käyttöä kannattaa välttää. Esimerkiksi pelkän einespizzan nauttiminen vastaa kalorimäärältään yli kolmen keskikokoisen jauhelihakeittoannoksen nauttimista. Tyydyttynyttä rasvaa samoja annoksia verrattaessa on pizzassa yli 6-kertainen määrä.

Maitotuotteet

Valitse maidot, piimät, juustot, jogurtit ja viilit vähärasvaisina, sillä rasvaiset maitotuotteet sisältävät kovaa rasvaa. Juustoissa nyrkkisääntö on, että se sisältäisi korkeintaan 17 %:a rasvaa. Tällöin tyydyttyneen rasvan saanti vähintään puolittuu. Kevytjuustojakin nauttiessa kannattaa muistaa kohtuus, sillä juustossa on aina tyydyttynyttä rasvaa.

Lihavalmisteet

Suosi vähärasvaisuutta myös lihavalmisteissa valitsemalla rasvaisten makkaroiden ja jauhelihan sijasta vähärasvaista kokolihaa tai paistijauhelihaa. Leikkeleistä esimerkiksi keittokinkku on vähärasvainen vaihtoehto, kun taas metvurstissa tyydyttynyttä rasvaa on 13-kertainen määrä. Siipikarjan liha sisältää terveellistä pehmeää rasvaa, mutta rasvainen nahka kannattaa jättää syömättä. Myös runsaasti terveellisiä pehmeitä rasvoja sisältäviä kalaruokia kannattaa suosia useammin lihan sijaan.

Leivonnaiset

Ei ole vaikea arvata, että leivonnaiset sisältävät runsaasti piilorasvaa. Makeissa kekseissä rasvaa on yleensä 20–30 %:a ja tuhdissa viinerissä jopa 35 %:a. Asiaa ei lainkaan lievennä se, että teollisissa leivonnaisissa käytetään yleisesti palmu- ja kookosrasvoja, joissa tyydyttyneiden rasvahappojen osuus voi olla suurempi kuin voissa.

Käytä leivonnaisiin vähärasvaisia maitotuotteita, valmiiksi juoksevaa rasvaa öljypullosta ja vältä leipomasta sellaisia leivonnaisia, johon tarvitaan kovia rasvoja. Näitä ovat esimerkiksi tortut, viinerit ja pasteijat. Käytä kahvileipänä mieluiten pullaa tai pullapohjaista marjapiirakkaa.

Ravintolaruoka

Jos syöt usein ulkona, koeta selvittää valmistuksessa käytetyn rasvan laatu. Ravintolalistoiltakin löytyy useiden voissa paistettujen ja kermahaudutettujen ruokien rinnalta terveellisempiä vaihtoehtoja. Voit myös jättää rasvaisen osan lihasta tai rasvaisen kastikkeen syömättä, mikäli sellaisia lautaseltasi löytyy.

Salaattikastikkeet

Etenkin majoneesipohjaiset salaatinkastikkeet ovat melkoisia kaloripommeja sisältäen runsaasti kovaa rasvaa. Korvaa salaatinkastikkeet öljypohjaisilla kastikkeilla tai pelkällä öljylorauksella ja nauti salaattisi rehellisesti kevyempänä.

Sipsit, suklaat ja jäätelö

Perunalastut, popcornit ja jäätelö sisältävät paljon piilorasvaa. Herkutellakin saa, kun pysyy kohtuudessa ja jättää sen kertaan viikossa. Usein herkuistakin löytyy ripauksen kevyempiä vaihtoehtoja. Esimerkiksi valitsemalla kermatuutin sijaan kasvirasvajäätelötuutin, säästät tyydyttyneen rasvan saantia lähes kolmasosan. Pussillinen tavallisia perunalastuja taas sisältää tyydyttynyttä rasvaa saman verran kuin seitsemäntoista jauhelihapihviä. Huikea määrä, harkitse siis ennen kuin haukkaat!

Lähteet:
Aro, A.: Syömään! Kaikki tarpeellinen ravinnosta. Kustannus Oy Duodecim 2008.
Fineli, elintarvikkeiden koostumustietokanta

Lue myös:
Hyviä kevennysvihjeitä - Pudottajat.fi
Kevyt ruokavalio Kalorikeittiöstä - Pudottajat.fi

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.