Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Jumittaako paino - lue syyt!

(23.02.2009)

Ei ole lainkaan harvinaista, että laihdutuskuurin alussa kiloja tippuu, mutta jossain vaiheessa puntarin viisari tuntuu jämähtävän paikalleen. Toisaalta puntarin lisäksi kannattaa oppia arvioimaan laihdutuskuurin vaikutuksia myös peilin, mittanauhan ja vaatteiden kautta, sillä aina kilot ei kerro koko totuutta. Esimerkiksi kiinteän kropan lihasmassa on painavampaa löysän kropan rasvakerrokset.

Poimimme Laihdu ilman nälkää – kirjasta mahdollisia syitä sille, miksi paino jumittaa. Lue 10 syytä, miksi paino ei tipu ja selvitä, mistä kohdallasi voi olla kyse:

1. Syöt liikaa. Muun muassa vähähiilihydraattiset ruokavaliot ovat melko sallivia, mutta tarkoitus ei siltikään ole ahnehtia liikaa. Esimerkiksi päivittäistä pähkinöiden, juustojen ja juomien nauttimista kannattaa tarkkailla. Lue tuoteselosteet huolella!

2. Syöt liian vähän. Liian niukka ravinnon saanti voi saada elimistösi pitämään tiukasti kiinni vararavinnostaan eikä hevin luovuta sitä.

3. Tarkasta dieettisi! Jotkut dieetit hidastavat aineenvaihduntaa, jolloin kalorin kulutuskin hidastuu. Jos nautit VHH- eli vähähiilihydraattista dieettiä, tutki, sopiiko dieetti aineenvaihdunnallesi. Arviolta ¼ ihmisistä voi syödä runsaammin hiilihydraatteja ilman, että se haittaisi painonhallintaa. Useimmilla painon jumittamisen syy voi kuitenkin olla se, että proteiineja nautitaan liian vähän.

4. Et juo tarpeeksi vettä. Varmista että juot päivittäin noin 1,5-2 litraa vettä.

5. Malta odottaa! Sinulla on meneillään sopeutumisvaihe. Laihtuminen tapahtuu yleensä tasanteiden kautta.

6. Et liiku riittävästi. Hyötyliikunnan ja liikunnan merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa. Kalenteri käteen ja liikuntasuunnitelmaa tekemään!

7. Syöt liian yksipuolisesti. Yllätä elimistösi ja itsesi uusilla ruokalajeilla ja vaihtele ruokalajeja useammin.

8. Ravinteiden puute. Tarkasta, saatko ruoastasi riittävästi kaikkia kivennäis- ja hivenaineita. Nauti ruokaa monipuolisesti ja takaa kivennäis- ja hivenaineiden saanti sitä kautta.

9. Syöt liian usein. Jatkuva napostelu johtaa helposti liiallisen syöntiin, joten pyri pääsemään siitä eroon.

10. Rentoudu. Stressi ei ole hyväksi myöskään laihtumiselle. Opettele siis rentoutumaan ja vähennä stressinlähteitä tietoisesti.

Lue myös:
Totuus 10 laihdutusmyytistä - Pudottajat.fi
Parhaat laihdutusmetodit - Pudottajat.fi
                                                                        Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.