Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Jouluksi ihannepainoon..?
Päivitetty 03.09 2008
klo 16:26

Apua!? :S
Päivitetty 26.02 2011

Hääkuntoon :)
Päivitetty 09.06 2008

Patalaiska kotiäiti
Päivitetty 21.11 2012

Projekti pirteämpi äiti ;)
Päivitetty 20.04 2010
klo 10:42

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

5 vinkkiä rasvanpolttoon

(02.03.2009)

Jos olet tietyssä iässä, sinulla on taatusti vihiä siitä, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan rasvanpoltosta. Naisilla "ylimääräiset" voivat tursuta lempifarkkujen vyötäröltä ja miehillä vatsan paikalla oleva tynnyri tuo lisävuosia muuten nuorekkaaseen ulkomuotoon.

Poimimme WebMD:n haastattelemien asiantuntijoiden parhaat vinkit, kuinka polttaa rasvaa tehokkaasti. Lue viisi vinkkiä ja aloita tehokas rasvanpoltto:

1. Ole realistinen.

Vinkki 1: Jos haluat eroon vatsamakkaroista, pelkkä vatsalihasten tekeminen ei auta, vaan sinun tulee polttaa rasvaa päästä varpaisiin. Kaikki keinot, jotka polttavat rasvaa kehostasi, auttavat myös vatsamakkaroihin.

Vinkki 2: Rasvanpoltto vaatii malttia. Valitettavasti ei ole olemassa mitään pikakeinoa päästä eroon rasvasta, vaan se vaatii aikaa. Jos olet riittävän tarkka syömistesi ja liikkumistesi kanssa, näet lopulta tulokset, mutta muista, että tämä voi viedä useita kuukausia. Tuloksia et voi välttämättä lukea puntarilta, vaan ennemminkin huomata eron vaatteiden sopivuudessa.

Vinkki 3: Kuulostaa tylyltä, mutta et välttämättä voi olettaa olevasi yhtä hoikka kuin olit kaksikymmentävuotiaana. Rasvan kerääntymisen lisäksi iho menettää elastisuutta iän myötä, mikä yhdessä ylimääräisen rasvakudoksen kanssa näkyy helpommin ulkomuodossa. Vuosien myötä myös lihasmassa vähenee ja aineenvaihdunta hidastuu. Mikäli kuitenkin haluat polttaa rasvaa, on se mahdollista ruokavalion ja liikunnan avulla. Muista kuitenkin, että rasvanpoltto on aina helpompaa sitä ehkäistäessä kuin yrittäen päästä eroon jo olemassa olevasta rasvasta.

2. Aerobista liikuntaa.

Aerobinen, sykettä nostava liikunta on olennaista rasvanpoltossa. Esimerkiksi kävely ja sauvakävely ovat erinomaisia lajeja, mutta kannattaa miettiä, olisiko tarpeen lisätä vauhtia, etenkin jos on jo harrastanut kävelyä jonkin aikaa eikä tuloksia rasvanpoltossa ole tapahtunut. "Mikäli liikut kaksi kertaa viikossa, lisää kertoja kolmeen. Tai jos juokset puolen tunnin lenkin, pidennä lenkkiä 45 minuuttiin tai tuntiin", asiantuntijat vinkkaavat.

Intervalliharjoittelu, jossa kevyempää ja intensiivisempää vauhtia vuorotellaan, on myös tehokasta rasvanpolttoliikuntaa. "Kävele viisi minuuttia ja juokse viisi minuuttia ja vuorottele näin", asiantuntijat neuvovat. Jos olet jo tottunut juoksija, juokse perusvauhtia ja lisää väliin nopeampia spurtteja. Tämän tyyppinen harjoittelu polttaa tehokkaasti kaloreita ja rasvaa.

3. Voimaharjoituksia.

Aerobisen harjoittelun lisäksi myös painoharjoittelu on tärkeää. Lihasmassa kiihdyttää aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa tehokkaasti. Kohdista painoharjoitukset koko vartalolle, ei vain niihin alueisiin, joista sinulla on tavoitteena laihtua.

Maksimoidakseen rasvanpolton naisten tulee tehdä painoharjoittelussa kerrallaan 12-15 toistoa ja lisätä mieluummin sarjoja kuin nostaa jatkuvasti painojen määrää. Miehille taas 8-12 toistoa on sopiva määrä ja painoja kannattaa lisätä jaksoittain.

4. Vatsalihasrutistukset.

Vaikka monet ihmiset ajattelevat, että tuhat vatsalihasliikettä päivässä antaa vatsamakkaroille kyytiä, niin koko totuus ei ole tässä. Itse vatsalihasliikkeet eivät polta rasvaa pois, mutta vatsalihasliikkeiden vahvistamat vatsalihakset saavat aikaan paremman ryhdin, jolloin vatsakaan ei pömpötä niin paljon. Pelkät perinteiset vatsalihasrutistukset eivät kuitenkaan riitä, vaan vatsalihasliikkeitä on tehtävä monipuolisesti.

5. Tee tarkastus ruokavalioosi.

Aika ajoin otsikoissa pyörii uusia rasvaa polttavia ruokia, kuten chiliä tai vähärasvaisia maitotuotteita. Jotain perää näissäkin ruoissa on, sillä tietyt ruoka-aineet kiihdyttävät aineenvaihduntaa.

Joissain tutkimuksissa chilipippureiden sisältämän kapsaisiini-yhdisteen on todettu kiihdyttävän rasvanpolttoa ja eräässä tutkimuksessa vähintään kolmen vähärasvaisen maitotuotteen nauttimisen havaittiin kiihdyttävän painonpudotusta ja rasvanpolttoa ylipainoisilla ihmisillä.

WebMD:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan niin sanottuihin rasvaa polttaviin ruokiin ei kannata liikaa tukeutua, jos loppupäivän syö mitä mieli tekee. Sen sijaan he suosittelevat satsaamaan ruokavaliossa kokojyvätuotteisiin, vähärasvaisiin proteiinin lähteisiin, hedelmiin ja vihanneksiin sekä kahdeksaan vesilasilliseen päivässä. Osa asiantuntijoista kannattaa myös usean pienen aterian nauttimista säännöllisin väliajoin päivän aikana, sillä ne voivat auttaa painonpudotusta pitämällä energiantason vakaana pitkin päivää.

Lue myös:
Tehokkaan kiinteytymisen avaimet - Pudottajat.fi
15 parasta dieettivinkkiä - Pudottajat.fi
                                                                           Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.