Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Ny tai ei koskaan....
Päivitetty 29.08 2008
klo 07:46


Thick Madame
Päivitetty 28.10 2009
klo 04:33

Ikuinen laihduttaja miten kauaksi?
Päivitetty 05.11 2013
klo 15:49

Kyllästynyt elämäntapoihinsa..
Päivitetty 05.02 2009
klo 20:25

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Laihdutuskuurilla? - Suosi näitä ruokia!

(09.03.2009)

Mitään ruokaa ei voida nostaa laihdutuksen kannalta muiden yläpuolelle, sillä kaikessa syömisessä pätee yksinkertainen sääntö: Jos nauttii kaloreita enemmän kuin kuluttaa, paino nousee. Tietyt ruoat pitävät kuitenkin kylläisenä pidempään ja vaikka ne eivät ”ihmeruokia” olekaan, ne auttavat sinua syömään vähemmän päivän aikana.

Juuri kuitupitoiset, terveellisiä rasvoja ja proteiineja sisältävät vesipitoiset tuotteet tuovat kylläisyyttä. Kylläisyyden tunteen lisäksi nämä ruoat sisältävät tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita.

Lue Everyday Healthin listaamat 10 sopivaa laihduttajan ruokaa ja käännä kelkka kohti kevyempää ruokavaliota:


Omenat.

Omena päivässä pitää vyötärön loitolla. Tämä hedelmä on ihanteellinen välipala, korkean vesipitoisuuden ja kuitujensa ansiosta: liukenevan kuidun, joka estää näläntunnetta lisäävää verensokerin heilahtelua, ja liukenematonta kuitua, joka tuo kylläisyydentunnetta. Kaikenkukkuraksi omenassa on terveellisiä flavonoideja, jotka ehkäisevät tiettyjä syöpäsairauksia, vähentävät kolesterolin haittoja ja edesauttavat keuhkojen terveyttä.

Vinkki: Luomuomenat ovat ostamisen arvoisia, sillä muutoin omenan kuoressa voi olla torjunta-aineiden jäämiä. Kuori taas on syömisen arvoinen, sillä se sisältää puolet omenan kuidusta sekä runsaasti rautaa, magnesiumia ja C-vitamiinia.

Kananmunat.

Munat ovat hyvä proteiininlähde ja proteiini pitää pitkään kylläisenä. Erään tutkimuksen mukaan aamiaisellaan kaksi munaa syöneet söivät päivän aikana jopa 400 kaloria vähemmän kuin aamiaisellaan rinkilöitä nauttineet. Kananmunista saa myös A-, D-, E- ja K-vitamiineja sekä erityisesti B12-vitamiinia ja niissä on myös rautaa, jodia ja seleeniä.

Vinkki: Munia löytyy joka lähtöön, joten valitsemalla Omega-munia, jotka on valmistettu ruokkimalla kanoja pellavaöljyä sisältävällä rehulla, saat niistä terveydelle hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja.


Kukkakaali.

Laihduttaessa, kasviksia, jotka eivät sisällä tärkkelystä, voi syödä lähes rajattomasti. Tällainen kasvis on esimerkiksi kukkakaali, jossa on myös syöpäriskiä alentavaa sulforafaania sekä runsaasti folaattia ja C-vitamiinia. Eräässä tutkimuksessa todettiin juuri C-vitamiinilla olevan merkitystä siinä, kuinka paljon rasvaa poltetaan fyysisen harjoituksen aikana.

Mikäli et ole kukkakaalin ystävä, kokeile pinaattia tai parsakaalta.

Vähärasvainen jogurtti.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että kolme jogurttiannosta päivässä syöneet pudottivat puolet enemmän painoa verrattuna niihin, jotka eivät käyttäneet maitovalmisteita. Syynä tähän on maitotuotteiden kalsium, joka yhdessä muiden maitotuotteiden bioaktiivisten tekijöiden kanssa hidastaa prosessia, jossa elimistöön muodostuu rasvaa. Lisäksi se kiihdyttää rasvanpolttoa erityisesti vyötärön ympäriltä.

Kaurapuuro.

Aamiainen on päivän tärkein ateria – voit jo pelkästään aamiaisen nauttimisella päästä vauhtiin kilojen pudotuksen kanssa. Tutkimuksissa on havaittu, että aamiaisen säännöllisesti nauttivilla on pienempi painoindeksi. Kaurapuuro on listattu aamiaisruoista tyydyttävimmäksi ja yleisestikin jopa kolmanneksi tyydyttävimmäksi. Sen kuidut ja proteiinit pitävät pitkään kylläisinä.

Vinkki: Jos sinulla ei ole aikaa keittää joka aamu puuroa, sekoita hiutaleita esimerkiksi kuivattujen hedelmien kanssa ja nauti vähärasvaisen jogurtin kera.

Maapähkinät.

Mantelien ja saksanpähkinöiden lisäksi maapähkinät ovat hyvä valinta myös laihduttajille. Maapähkinät pitävät kylläisenä pitkään ja auttavat saavuttamaan tavoitepainon niiden ihanteellisen koostumuksen ansiosta, joka sisältää muun muassa terveellisiä rasvoja ja proteiinia. Kaloreita kuitenkin lasketaan, joten pysy kohtuudessa!

Keitot.

Keitot ovat hyvä valinta laihduttajille, sillä vesi ruokaan lisättynä tekee kylläisemmäksi kuin vesi sellaisenaan nautittuna. Keitoilla kylläisyys saavutetaan ilman ylimääräisiä kaloreita ja näin myös päivän kokonaiskalorit saadaan pienemmäksi.

Vinkki: Lisää keittoon proteiinipitoisia papuja tuomaan lisää kylläisyyttä.

Kala.

Ruotsalaistutkimuksen mukaan kalaa lounaalla nauttineet söivät päivällisellä vähemmän kuin pihvin lounaallaan syöneet. Selittyneekö tämä sitten kalan sisältämillä proteiineilla vai kalan maulla, joka tekee kylläiseksi ja tyydyttää syömisen tarpeen.

Bulgur.

Helposti valmistettava bulgur, eli kokojyvävehnästä valmistetut suurimot, on hyvä vaihtoehto vaalealle pastalle ja riisille. Bulgurin sisältämä kuitu pitää verensokerin tasaisena ilman piikkejä, joita kuituköyhä vehnäpasta tekee. Hyvät kuidunlähteet tarjoavat myös rautaa, E-vitamiinia ja B6-vitamiinia.

Salaatti.

Kun ihmiset ajattelevat ruokaa ja laihduttamista, tulee usein ensimmäisenä mieleen salaatti. Mutta jos tämä tarkoittaa lehtivihreää päällystettynä muutamalla tomaatin palasella, ei ihme, jos dieetti ei onnistu. Salaatit ovat hyvä keino lisätä täyttäviä ruokia ruokavalioon yhdellä kertaa: tuoreita kasviksia, vähärasvaista proteiinia, palkokasveja ja terveellisiä rasvoja. Eräässä tutkimuksessa osoitettiin myös, että salaatin ennen pääruokaa nauttineet söivät vähemmän kaloreita kuin ne, jotka aloittivat ruokailun suoraan pastalla.

Vinkki: Valitse salaattiisi vaihtelevuutta, kuten rucolaa ja pinaatinlehtiä, sillä ne eivät ole pelkästään maukkaampia kuin jäävuorisaalaatti, vaan sisältävät myös enemmän rautaa, kalsiumia, C-vitamiinia ja folaattia.

Lue myös:
Tarkkana ruoanlaitossa - Vältä näitä!
Tutustu kalorikeittiöön - Pudottajat.fi

                                                          Mari Kataja, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.