Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

IIH
Päivitetty 25.02 2012
klo 15:11

Vihdoin ja viimein, viimeiset 13 kiloa!
Päivitetty 14.02 2011
klo 19:51

100 KILON HAASTE
Päivitetty 31.05 2010
klo 16:57

Parempi olo
Päivitetty 06.12 2008
klo 20:51

Nyt lähtee läskit!
Päivitetty 19.06 2012
klo 14:28

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin aloitat juoksuharrastuksen - lue 10 vinkkiä

(23.03.2009)

Kevätaurinko ja lumen alta paljastuva asfaltti alkavat jälleen houkutella juoksuharrastuksen pariin. Juoksu on tehokasta kestävyyskuntoa parantavaa liikuntaa ja erittäin hyvä laji muun muassa laihduttajille.

Jos edellisestä lenkistä on jo aikaa tai jos aloittelet juoksuharrastusta ensimmäistä kertaa, ei kylmiltään juoksemaan lähtö ole kannattavaa. Lue Time-to-Runista poimimamme 10 vinkkiä, kuinka aloittaa juoksuharrastus turvallisesti:

1. Muista lämmittely. Muista lämmitellä ennen juoksemaan lähtöä! Tee lämmitteleviä liikkeitä, pieniä pyrähdyksiä, lyhyitä venyttelyjä tai kävele reippaasti 5-15 minuuttia ennen juoksemisen aloitusta.

2. Juoksu - kävely - juoksu. Ensimmäisten viikkojen aikana, voit vuorotella juoksua ja kävelyä, etenkin jos juoksu tuntuu raskaalta. Aloita hölkkäämällä minuutti ja kävelemällä toinen minuutti. Jatka näin, kunnes alkaa tuntua, että jaksat juosta useamman minuutin kerralla. Pyri seuraavalla viikolla aina pidentämään juoksun osuutta ja vastaavasti lyhentämään kävelyn osuutta. Pikkuhiljaa lihakset ja elimistö tottuvat juoksemiseen!

3. Säännöllisyys. Juokse ainakin kolme kertaa viikossa, jotta harjoittelusta olisi hyötyä (esim. 3x30 min.). Älä kuitenkaan juokse, jos tunnet itsesi kipeäksi tai olet flunssainen, sillä palautuminen voi pidentyä kohtuuttomasti.

4. Aikaa palautumiselle.
Mikäli juoksuharrastus on sinulle uusi, älä juokse parin ensimmäisen kuukauden aikana kahtena peräkkäisenä päivänä. Näin annat lihaksille ja jänteille mahdollisuuden sopeutua uuteen harrastukseen.

5. Tasainen tahti. Muista, ettei sinun tarvitse juosta bussia kiinni! Liian kova vauhti on yleinen alkavan juoksuharrastuksen lopettaja. Pidä siis vauhti omalle kunnollesi sopivana ja vältä juoksemasta niin lujaa, että joudut kovan hengästymisesi vuoksi pysähtelemään.

6. Satsaa hyviin juoksukenkiin! Hyvä juoksukenkä ei välttämättä tarkoita sijoitusta kaupan kalliimpiin kenkiin. Tiettyjä ominaisuuksia kannattaa kuitenkin vaatia, sillä esimerkiksi asfaltilla juostessa kenkien riittävä iskunvaimennus suojaa selkä- ja alaraajavammoilta. Kenkää ostaessa kannattaa huomioida myös jalan muoto, askellus ja oma paino.

7. Juokse ajan, älä matkan mukaan! Tee itsellesi juoksusuunnitelma, jossa pyrit hiljalleen juoksuajan pidentämiseen ennemmin kuin kilometrien kahmimiseen. Ole kuitenkin kärsivällinen juoksuaikaa lisätessäsi. Jos esimerkiksi edellisviikolla juoksit yhteensä 30 minuuttia, pyri tällä viikolla lisäämään kokonaisjuoksuaikaa 10 minuutilla.

8. Kaverin kanssa. Mikäli yksin juokseminen käy tylsäksi, houkuttele "samankuntoinen" ystäväsi mukaan juoksemaan. Näin pysyt myös helpommin tavoitteessasi eikä tekosyille ole tilaa.

9. Jäähdyttele. Juoksulenkin jälkeen on hyvä jäähdytellä esimerkiksi kävelemällä viimeiset metrit. Myös lyhyet venytykset treenin jälkeen ovat paikallaan, pidemmät venyttelyt kannattaa tehdä vasta pari tuntia suorituksen jälkeen.

10. Nauti juoksemisesta!
Vaikka juokseminen voi alussa tuoda hikipisaroita liiaksi asti, huomaat säännöllisesti harjoittelemalla melko pian, kuinka kuntosi kasvaa ja juoksu alkaa tuntua mukavalta. Elimistö voi jopa vaatia pääsevänsä lenkille. Muista myös palkita itseäsi silloin tällöin esimerkiksi uudella juoksuvaatteella tai elokuvissa käynnillä.

Lue myös:
Näin kävelet itsellesi hyvän kunnon - Pudottajat.fi
Vatsa litteämmäksi, miten? - Pudottajat.fi
                                                                Mari Kataja, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.