Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Onko tämä totta ...
Päivitetty 04.11 2008
klo 19:03

motivaatio kannustaa
Päivitetty 24.08 2008

Pahakoira haukkuu
Päivitetty 03.03 2010

Do as I say not as I do
Päivitetty 15.09 2009
klo 19:44

Vapaapudottajan turinoita
Päivitetty 24.07 2010
klo 20:45

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin opit pitämään liikunnasta - 8 vinkkiä

(30.03.2009)

Etkö nauti liikkumisesta ja urheilusta? Et ole ainoa. Valitettavasti liikunta on ruokavalion ja unen ohella ainoita keinoja pysyä kunnossa, edistää terveyttään ja parantaa elämänlaatuaan.

Asiantuntijoiden mukaan on monia syitä sille, miksi niin monet ihmisistä eivät pidä liikkumisesta. Sellaisia ovat muun muassa:

- Pelottelu.
Koko ajan julkaistaan uusia tutkimuksia siitä, mikä toimii ja millä tavalla, tai ei toimi. Se voi lannistaa.
- Ajanpuute. Työ vie ihmisiltä liikaa aikaa ja voimia. Toisaalta taas monet ottavat paineita siitä, että liikunnalle pitäisi varata aina vähintään se tunti tai enemmän.
- Negatiivinen kuva liikunnasta. Joillakin on voinut jäädä koululiikunnasta paha maku suuhun, ja se sama mielikuva kummittelee edelleen mielessä.
- Tulokset näkyvät hitaasti. Liikunnan tulokset ja hyödyt näkyvät ja tuntuvat arkielämässä vasta mahdollisesti kuukauden jälkeen, mikä voi tuntua liian pitkältä ajalta.
- Raha. Monet ajattelevat, että kuntosalin asiakkaaksi liittyminen on kallista, tai että liikunnassa tarvittavat välineet vievät lompakosta suuren siivun.
- Tuen puute. Jos lähipiirissä ei osata kannustaa liikkumaan, luovuttaminen ja liikunnasta luopuminen on helppoa.
- Motivaation puute. Loppujen lopuksi motivaatio on suurin yksittäinen tekijä, minkä takia liikunta ei miellytä. Mahdollisten tuloksien näkyminen jossain hämärässä tulevaisuudessa ei motivoi riittävästi, jotta jaksaisi vääntäytyä ylös ja ulos liikkumaan.

Voiko liikuntaa vihaava ihminen muuttua? Voiko ihminen yhtäkkiä alkaa nauttia liikunnasta, ilman sen suurempia kannustimia? Liikuntapsykologien Nicole Gunningin ja Kelli Calabresen mukaan se on mahdollista. He rohkaisevat ihmisiä kokeilemaan seuraavia neuvoja WebMd:n verkkosivuilla:

1. Etsi laji, josta nautit. Jos et pidä siitä mitä teet, et todennäköisesti jaksa jatkaa sitä kovinkaan kauaa. Kokeile monia eri urheilun muotoja ja lajeja. Kyllä sieltä löytyy vielä jokin, mistä nautit. Voit lukea eri liikuntalajeista Tohtori.fi:n Liikuntaklinikassa.

2. Aseta tavoitteita. Kirjoita tavoitteet paperille ja muistuta niistä itseäsi sopivin väliajoin. Tavoitteiden tulee olla realistisia ja niiden saavuttamiseen varata riittävästi aikaa.

3. Palkitse itsesi. Tavoitteiden saavuttaminen on hyvä syy palkita itsensä. Se myös inspiroi jatkamaan.

4. Merkitse edistyminen ylös. Pistä paperille paljonko painat, painoindeksi, kauanko jaksat juosta yhtä mittaa, ja niin edelleen. Tarkastele muutaman kuukauden jälkeen paljonko olet edistynyt.

5. Aikatauluta liikkuminen. Merkitse lenkkiajankohdat tai kuntosaliajat kalenteriisi. Suunnittele sopivia liikuntamuotoja ja -kertoja koko kuukaudeksi eteenpäin. Jos joudut jättämään jonkin kerran väliin, aikatauluta se välittömästi jollekin toiselle päivälle.

6. Kokeile liikuntaa aamuisin. Tilastojen mukaan ihmiset pysyttelevät kunto-ohjelmassaan todennäköisemmin, jos he liikkuvat heti ensimmäisenä aamulla. Aamuisin on vähemmän tekosyitä jättää liikunta väliin.

7. Etsi lenkkikaveri. Liikunta voi olla hyvinkin sosiaalista puuhaa, jos niin haluaa. On vaikeampi perua tai jättää väliin lenkkiä, jos sen ajankohta on sovittu kaverin kanssa.

8. Hylkää 'kaikki tai ei mitään' -ajattelutapa.
Jos sinulla ei ole koko tuntia aikaa lähteä lenkille, mene puoleksi tunniksi. Vähän on parempi kuin ei mitään.

                                                          Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:
Kiinteydy tehokkaasti - Pudottajat.fi
15 motivaatiokeinoa liikkumiseen - Pudottajat.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.