Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Hiljaa hyvää tulee(ko?)
Päivitetty 23.10 2011
klo 03:43

Karhunkierros
Päivitetty 23.09 2016
klo 22:52

Herkkuperse ja hula hula.
Päivitetty 08.02 2009
klo 11:08

Hääkuntoon :)
Päivitetty 09.06 2008

aina kun ei vaan suju
Päivitetty 19.12 2008

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Rantakuntoon - 10 laihdutusvinkkiä

(06.04.2009)

Mikäli mielii kesäksi rantakuntoon, on korkea aika katsastaa elintavat. Mihinkään ihme- ja pikakuureihin ei kannata sortua, etenkään jos tavoitteena on pysyvä painonhallinta.

Katse kannattaa siis suunnata yksinkertaisiin ja pysyviin elämäntapamuutoksiin, joita sitkeästi noudattamalla saat puntarin heilahtamaan ja teet unelmista totta. Lue kooste WebMD:n laihdutusvinkeistä:

1. Arvioi ruokailutottumuksesi.

Syötkö myöhään illalla, naposteletko kokkauksen lomassa tai päätyvätkö lasten ruoan jämät sinun suuhusi? Mieti tapojasi ja huomaat helposti muutaman tavan, jotka pois jättämällä säästyt monelta ylimääräiseltä kalorilta.


2. Suunnittele.

Tarvitset tarkan suunnitelman aterioillesi ja välipaloillesi. Voit pitää suunnitelmasta myös kirjaa, johon merkitset suunnitelman sekä sen toteutumisen. Varaa terveellisiä välipaloja, kuten hedelmiä ja rasvatonta jogurttia, niille hetkille, kun tiedät nälän helposti yllättävän. Näin vältät sortumisen kaloripitoisiin herkkuihin hetken mielijohteisiin.

3. Ostoksille kylläisenä.

Vältä katastrofi ja mene ruokakauppaan vain kylläisenä. Nälkäisenä ostoskoriin tarttuu helposti nopeita, kaloripitoisia ruokia ja herkkuja, vailla ravintoarvoa. Tee kotona tarkka ostoslista, jonka mukaan etenet, äläkä anna kaupassa sijaa mielihaluille.

4. Syö säännöllisesti.

Selvitä, mihin aikaan ja kuinka monta ateriaa tarvitset päivittäin, päivittäinen kalorintarve huomioiden. Säännölliset pienet ateriat pitävät hyvin kylläisenä, etkä sorru niin helposti ylimääräisiin välipaloihin ja herkkuihin.

5. Syö rauhassa.

Nauti ruokasi rauhallisesti pöydän ääressä istuen, sillä seisoaltaan hotkit helposti ruokaa liikaa.

6. Muista annoskoot!

Kiinnitä huomio annoskokoihin ja muista, että ennen kuin santsaat ruokaa lisää, odota 20 minuuttia. Tässä ajassa aivot ehtivät saada viestin kylläisyydestä, eikä sinun välttämättä tarvitse ottaa ruokaa lisää. Kulhot ja kattilat kannattaakin antaa odotella hellan äärellä, eikä ruokapöydässä, josta sitä on helpompi ottaa lisää.

7. Syö hitaasti.

Syö ruokasi hitaasti ja rauhallisesti pureskellen ja nauti ruoan mausta. Laita haarukka lepäämään palasten välissä ja nauti vettä ruokailun aikana.

8. Unohda iltanapostelut!

Iltanapostelut ovat tavallinen syy ylimääräisiin kaloreihin. Mikäli maha kurnii vielä illallisen/iltapalan jälkeen, yritä tyydyttää nälkäsi esimerkiksi kalorittomilla juomilla. Pahimpaan makeanhimoon voi kokeilla kovan karamellin imeskelyä. Myös hampaidenharjaus päivän viimeisen aterian jälkeen vähentää houkutusta naposteluihin.

9. Välipalat ovat miniaterioita.

Nauti välipalat miniaterioina, jotka sisältävät monimutkaisia hiilihydraatteja sekä pienen määrän proteiineja ja rasvaa. Näiden avulla pysyt kylläisenä.

10. Aloita päiväsi aamiaisella.

Aamiainen on päivän tärkein ateria. Levon jälkeen elimistösi tarvitsee polttoainetta saadakseen aineenvaihdunnan käyntiin ja antamalla sinulle energiaa koko päiväksi.

Pelkällä aterioinnin suunnittelulla ei kuitenkaan kiinteydy, joten ota urheasti tavoitteeksesi harrastaa liikuntaa ainakin 2-3 päivänä viikossa. Hyötyliikuntaa karistaa kiloja huomaamatta, aerobinen liikunta lisää kalorinkulutusta ja painoharjoittelu kiinteyttää kroppaa. Muista siis tasapuolisuus!
                                                               Mari Kataja, toimittaja

Tutustu liikuntaohjelmaan - Pudottajat.fi
Näin kiinteydyt - Pudottajat.fi
Tehosta aineenvaihduntaasi - Pudottajat.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.