Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Aloittelijan opas - näin laihdut pysyvästi!

(20.04.2009)

Oletko vihdoin tehnyt päätöksen syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän? Onneksi olkoon, mutta tiedätkö, mistä aloittaa ja mikä kymmenistä eri muotidieeteistä on paras valinta. WebMD selvitti asiantuntijan avulla, kuinka aloittaa laihdutus ja miten pysyä ihannepainossa. Lue vastaukset kysymyksiin ja starttaa laihdutus!

Miten aloitan laihdutuksen?

Ennen kuin teet muutoksia elämäntapoihisi, tarkastele tilannetta, jossa olet nyt. Laske painoindeksisi, kirjaa tavoitteesi ylös ja pidä syömisistäsi sekä liikuntasuorituksistasi päiväkirjaa, joka auttaa kartoittamaan, mitä olisi tarpeen muuttaa. Usein ruokapäiväkirjan pitäminen yllättää, vaikka sen aloitus tuntuisikin turhalta. Syöminen kun on sellaista mitä voimme tehdä ilman, että edes kiinnitämme huomiota siihen.

Sinun on myös sitouduttava laihdutusprojektiisi pitkäaikaisesti. Mikäli aiot muuttaa ruokailu- ja liikuntatottumuksesi, ei kyseessä voi olla kuuden viikon tai kuuden kuukauden, eikä edes kuuden vuoden, jakso. Sinun on sitouduttava tekemään muutokset pysyvästi!

Mikä muotidieetti on toimivin?

Erilaiset dieetit kehottavat meitä syömään niin ja näin, mutta monetkaan niistä eivät toimi pysyvää painonpudotusta tavoitellen. Jos haluat pudottaa painoa, ei ole niinkään väliä, miten teet sen ja mitä dieettiä noudatat. Pitääksesi kilot pois, joudut todennäköisesti käyttämään useita eri vaihtoehtoja. On havaittu, että painoaan pysyvästi pudottaneilla on yhteistä runsaan liikunnan harrastaminen, vähärasvainen ruokavalio sekä kaloreiden saannin seuraaminen. Lisäksi he seurasivat painoaan säännöllisesti, pitivät ruokapäiväkirjaa ja söivät aamupalan joka päivä.

Täytyykö harrastaa liikuntaa laihtuakseen?

Jos rajoitat syömiesi kalorien määrää, voit pudottaa painoa ilman ainuttakaan liikunnallista ponnistusta. Jotta painonpudotus olisi pysyvää, tulee sinun harrastaa myös liikuntaa. Ilman liikuntaa on loppujen lopuksi turha alkaa painonpudotukseen, koska muutokset eivät tule olemaan pysyviä.

Kuinka paljon liikuntaa tarvitsen, kun laihdutan?

Tunti liikuntaa päivässä olisi ihanteellinen määrä. Tutkimuksen mukaan painoaan pysyvästi pudottaneet harrastivat liikuntaa 60–-90 minuuttia päivässä. Mikäli olet yhtä yllättynyt tästä määrästä kuin useat muutkin, niin muista, että liikunnaksi luetaan myös hyötyliikunta, kuten kauppaan kävely ja portaiden nousu. Voit siis jakaa liikunnan useaan pienempään erään päivässä, jolloin kaikkea ei tarvitse puurtaa kerralla. Kokeile myös askelmittarin käyttöä.

Pysyvästi kilojaan pudottaneiden havaittiin kävelevän keskimäärin 11 000–-12 000 askelta päivässä, joka vastaa noin 8-9 kilometriä. Jos säännöllisen liikunnan palkkioksi saa usean kilon painonpudotuksen, ei diili kuulosta lainkaan hullummalta. Jos olet kuitenkin vasta aloittelemassa liikuntaa, ota rauhallisesti, ja liiku 15 minuuttia kerrallaan hiljalleen aikaa lisäten.

Päivittäisen liikunnan harrastaminen voi joskus tuntua työläältä, jopa vuosia säännöllistä liikuntaa harrastaneet kertovat, että joskus täytyy pakottaa itsensä liikkumaan. Mutta jos haluat laihtua, on liikunnan oltava prioriteetti numero yksi!

Minkä verran kaloreita voin syödä laihduttaessani?

Pudottaaksesi painoa, tulee kalorinsaanti laskea noin 1200–-1400 kilokaloriin päivässä. Tämä määrä toimii hyvin painonpudotuksessa. Ongelmana on kuitenkin se, ettei 1200 kalorin ruokavaliolla voida jatkaa loputtomiin asti, vaan sitä voidaan hyödyntää laihdutuksen aloituksessa. Nauti siis sen verran kaloreita kuin kulutat ja jos nautit enemmän, tulee sinun myös liikkua enemmän.

Miten pidän motivaatiotani yllä?

Laihdutukseen lyhytaikaisesti motivoituminen on helppoa. Kun parin kuukauden päässä odottaa rantaloma tai kuuden viikon päässä häät, on laihduttaminen helppoa. Kun laihdutus ja painonhallinta on tavoitteena pidemmällä kaavalla, eikä selkeää päämäärää, kuten rantalomaa, ole, voi motivaatioon tulla aukkoja. Tutkimuksen mukaan on kuitenkin havaittu, että mitä pidempään paino pysyy kurissa, sen helpompaa se jatkossa on. Kolme vuotta painoaan onnistuneesti hallinneet pysyvät tavoitteessaan todennäköisesti myös jatkossakin. Älä siis luovuta!

Millaisia ruokia tulisi painottaa laihdutuskuurilla?

Vaikka useat eri dieetit voivat pudottaa painoa, painonsa pysyvästi pudottaneiden on havaittu nauttivan runsaasti kuitua sekä kohtalaisen vähärasvaista ruokavaliota. Pyri kuitenkin siihen, että valitset ruokavalioosi ruokia, joita voit syödä pysyvästi terveellisemmän ruokavaliosi osana. Ole myös realistinen! Mikäli rakastat jäätelöä, ei sen kokonaan kieltäminen todennäköisesti tule olemaan menestys. Anna siis itsellesi lupa herkutella silloin tällöin, kunhan tasaat ylimääräiset kalorit liikunnalla.

Toimivatko laihdutukseen tarkoitetut ravintolisät?

Laihduttajille suunnattujen ravintolisien tehosta on saatavilla hyvin vähän tutkimustietoa, eikä kaikkien turvallisuudestakaan ole riittävästi tietoa. Sen sijaan tuotteet, joita myydään argumenteilla "helppo ja nopea painonpudotus", on parempi unohtaa kokonaan. Mikäli tämä olisi totta, täällä ei taatusti ylipainoisia olisikaan.

Tulisiko minun pyytää lääkäriltä resepti laihdutuslääkkeeseen?

Reseptillä on saatavilla muutama laihdutuslääke, joista voi olla apua osalle ylipainoisista. Lääkkeitä ei kuitenkaan määrätä kenelle tahansa, vaan niiden käyttöön on omat kriteerinsä. Eivätkä valitettavasti nekään ole mitään ihmepillereitä, jotka sallivat ruoalla törsäilyn ja sohvalla löhöilyn.

Laske painoindeksi - Pudottajat.fi
15 motivaatiokeinoa liikkumiseen - Pudottajat.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.