Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Viimeinen Taisto
Päivitetty 21.12 2016
klo 08:45

Kohti hoikempaa olomuotoa
Päivitetty 06.08 2011
klo 19:18

-
Päivitetty 28.01 2011

Kipinän saanut
Päivitetty 01.04 2009
klo 23:44

Ihan omaa elämää
Päivitetty 05.09 2014
klo 12:46

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Terveellinen aamiainen auttaa laihtumaan

(27.04.2009)

Säännöllisellä aamiaisella sekä sen laadulla voi olla vaikutusta siihen, kuinka tehokkaasti rasvaa palaa liikunnan aikana. Uuden tutkimuksen mukaan juuri runsaskuituinen ja matalaglykeeminen aamiainen tehostaa kaloreiden palamista, kirjoittaa Reuters Health.

Tutkimuksessa vertailtiin kahden erilaisen aamiaisen vaikutuksia rasvanpolttoon naisilla. Aamiaisissa oli samat määrät hiilihydraatteja, proteiinia sekä rasvaa, mutta matalaglykeemisellä aamiaisessa nautittiin mysliä, maitoa, jogurttia, säilykepersikoita sekä pieni määrä omenamehua ja saatiin 3,5 grammaa kuitua. Korkeaglykeemisen aamiaisen nauttineessa ryhmässä taas syötiin vain 1,5 grammaa kuitua, joka saatiin maissimuroista ja maidosta sekä vaaleasta leivästä, hillosta ja hiilihapollisesta rypälesokerijuomasta.

Aamiaisten erot havaittiin, kun mitattiin tutkimuksessa mukana olleiden rasvanpolttoa tunnin kävelylenkin aikana. Matalaglykeemisen aamiaisen syöneiden havaittiin polttavan tehokkaammin rasvaa kuin korkeaglykeemisen aamiaisen nauttineet. Tutkimuksessa todettiin myös, että samanlaisen lounaan jälkeen, matalaglykeemisen aamiaisen nauttineet pysyivät pidempään kylläisinä.

Mitä matala-/korkeaglykeeminen tarkoittaa?

Glykeeminen indeksi (GI) kertoo, kuinka nopeasti eri hiilihydraatit muuntuvat energiaksi ja miten ne vaikuttavat verensokeriin. Tällä tarkoitetaan siis niin sanottuja hitaita ja nopeita sokereita. Korkeaglykeemiset ruoat nostavat verensokeria jyrkemmin, matalaglykeemiset ruoat taas hitaammin pitäen verensokerin tasaisena pidempään.

Matalaglykeeminen indeksi on muun muassa palkokasveilla ja maidolla. Korkea glykeeminen indeksi on muun muassa perunalla, vaalealla riisillä ja pastalla sekä vaaleilla leivillä.

Glykeemistä indeksiä ei voida kuitenkaan sellaisenaan soveltaa ateriaan, jossa syömme useita eri ruoka-aineita, sillä ruoan sisältämät kuidut ja rasvat vaikuttavat myös hiilihydraattien imeytymiseen hidasten sitä. Glykeemiset indeksit siis pienenevät aterialla, jossa on useita aineksia. Pieni glykeeminen indeksi ei aina tarkoitakaan samaa kuin terveellinen ruoka, sillä tällaisissa ruoissa voi olla myös runsaasti rasvaa ja energiaa, kun taas osa ruoka-aineista on hyviä kuidun ja vitamiinien lähteitä, vaikka niillä on korkea glykeeminen indeksi.

Näin koostat hyvän aamiaisen

Kun heräät aamulla varttitunnin normaalia aikaisemmin, ehdit panostaa terveelliseen aamiaiseen. Lue WebMD:stä poimimamme vinkit hyvään aamiaiseen:

  • Nauti aamiaisella proteiinia, jota saat rasvattomista/vähärasvaisista maitotuotteista, munan valkuaisesta ja vähärasvaisesta lihaleikkeleestä.
  • Hyvä aamiainen sisältää 5 grammaa kuitua. Tämän määrän saat nauttimalla kokojyvätuotteita, kuten puuroa ja ruisleipää, sekä hedelmiä ja/tai marjoja. Samalla saat myös tarpeelliset vitamiinit ja kivennäisaineet.
  • Muista juoda! Reilu lasillinen vettä herättelee aineenvaihduntaasi aamiaisella. Myös vitamiinipitoisia tuoremehuja voi nauttia, kunhan pysyy kohtuudessa, sillä tuoremehut ovat hyvin energiapitoisia.


Lue myös:
Näin vähennät ylensyöntiä - Pudottajat.fi
Hyviä kevennysvihjeitä - Pudottajat.fi
                                                              Mari Kataja, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.