Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Sokerihiiren loukku
Päivitetty 03.07 2011
klo 03:54


Läskivuori lähtee liikkeelle...alta pois!
Päivitetty 22.12 2008
klo 09:51


Tonnivalaasta delfiiniksi
Päivitetty 17.02 2010

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Pelkkä ruokavalio ei takaa pysyvää painonpudotusta

(11.11.2008)

Kuten kuka tahansa jojo-laihduttaja kertoisi, on paljon helpompaa pudottaa kiloja kuin pitää ne pysyvästi poissa.

Uusi tutkimus osoittaa, että se, kuinka paljon laihdutuskuurin jälkeisessä ruokavaliossa on esimerkiksi rasvaa, tai kuinka korkean glykeemisen indeksin ruokia laihduttaja syö, ei vaikuta hänen taipumukseensa kerätä pudotetut kilot takaisin.

Tutkimukseen osallistui 154 18-35-vuotiasta aikuista Tanskasta. He kaikki olivat ylipainoisia tai lihavia, eikä heillä ollut diabetesta.

Ensin osallistujat pudottivat 8% painostaan, minkä jälkeen he noudattivat tiettyä ruokavaliota pitääksensä saavuttamansa painon. Ruokavalioita oli kolme erilaista:

* Uusi terveellinen pyramidiruokavalio, jossa suuri osa energiasta saadaan rasvasta (35-45% kokonaisrasvasta, 20% hyvistä rasvoista, kuten oliiviöljystä) ja jossa korkean glykeemisen indeksin ruokia, kuten valkeaa leipää ja pastaa on vähän.
* USDA-pyramidiruokavalio, jossa on vähän (20-30%) rasvaa ja kohtalaisen korkea glykeeminen indeksi.
* Tyypillistä länsimaista ruokavaliota jäljittelevä yhdistelmä rasvoja (35% kokonaisenergiansaannista, josta suuri osa kovia rasvoja) sekä korkean glykeemisen indeksin ruokia.

Kaikissa ruokavalioissa oli proteiinia 10-20% energiansaannista.

Kaikki laihduttaneet lihoivat tutkimuksessa uudelleen jonkin verran. Pidemmällä aikavälillä, yhdestä viiteen vuoteen, yli puolella painonpudotus kuitenkin jatkui onnistuneesti vähintään kymmenesosalla koko kehon painosta.

Onnistunut painonhallinta edellyttää siis muutakin kuin ruokavalion säätämistä. Liikunnan määrä on muista vaikuttavista tekijöistä tärkein, ja tämän hetken suositus on tunti kohtalaisen tehokasta liikuntaa päivittäin. Myös syömistottumuksilla muutenkin kuin ruoka-aineita ajatellen on vaikutuksensa.

Tutkijoiden mukaan painonhallinnassa pitäisi unohtaa nopea painonpudotus ja keskittyä sen kohoamisen estämiseen pitkällä tähtäimellä. Siinä auttaa itselle mielekkääksi tehty ruokavalio, jossa on rajoitetusti nopeita hiilihydraatteja, kohtalaisesti pehmeitä rasvahappoja ja vain vähän kovia ja transrasvoja.

Aiheesta kirjoitti WebMD otsikolla 'No Magic Solution to Yo-Yo Dieting'.

                                                         Heikki Tikkanen, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.