Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Nyt mennään..
Päivitetty 21.02 2013
klo 11:04

Toukasta perhoseksi...
Päivitetty 25.11 2008

paheet kuriin
Päivitetty 05.01 2009
klo 18:14

Tavoitteena pienempi juhlamekko =)
Päivitetty 01.04 2012
klo 22:22


Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

5 myyttiä laihduttajan liikunnasta

(31.05.2009)

 

Elimistön energiankulutuksessa fyysisellä liikunnalla on merkittävä osuus. Usein laihduttajat kuitenkin miettivät, millainen liikunta ja millainen tempo on juuri sopivin painonpudotuksen kannalta. Tiettyjen faktojen tunnistaminen auttaa meitä keskittymään juuri painonpudotuksen kannalta suotuisaan liikuntaan, mutta kaiken kaikkiaan liikunta, missä muodossa tahansa, on aina hyväksi.

1. Rasva alkaa palaa vasta, kun olen liikkunut puoli tuntia.

Ei pidä paikkaansa, sillä elimistö käyttää rasvaa energianlähteenä jatkuvasti. Toki pidempi kestoinen suoritus polttaa kokonaisuudessaan rasvaa aina enemmän, mutta lepotilassakin rasvan osuus energiankulutuksesta on 60 %:a.

2. Rasva palaa tehokkaasti vain alhaisella sykkeellä matalatehoisessa liikunnassa.

Ei pidä paikkaansa, sillä vaikka lepotilassa energiankulutuksesta rasvan osuus on noin 60 %:a, matalatehoisessa liikunnassa noin 50 %:a ja liikunnan tehojen kasvaessa vielä vähemmän, on rasvan kulutus määrällisesti kuitenkin suurempaa tehokkaassa liikunnassa kuin matalatehoisessa liikunnassa. Tämä johtuu kokonaiskalorikulutuksen noususta sekä ”jälkipoltosta” eli koholla olevasta aineenvaihdunnasta tehokkaan liikuntasuorituksen jälkeen. Rasvanpolton ja laihdutuksen näkökulmasta tehokkainta liikuntaa on siis hieman alle anaerobisen kynnyksen tasolla (n. 85 % maksimisykkeestä) liikkuminen matalatehoisesti. Tällöin kokonaiskalorikulutus on suuri ja liikunnan kesto usein pidempi. Kunnon kasvaessa voi rasvanpolttoliikuntaa harrastaa kovemmilla tehoilla, jolloin maksimoidaan rasvanpoltto. Sykkeen ollessa 70–85 %:a maksimisykkeestä, kokonaisenergiankulutus on suuri ja voimia riittää silti pitkäkestoiseen harjoitukseen.

3. Rasvaa voi polttaa paikallisesti.

Ei pidä paikkaansa, koska rasvaa palaa tasaisesti koko kehosta. Esimerkiksi vatsamakkarat eivät lähde pelkillä vatsalihasrutistuksilla, vaan niihin vaaditaan myös tavallista aerobista liikuntaa, kuten kävelyä tai juoksua, joka saa rasvan palamaan.

4. Laihduttajalle ei sovi lihaskuntoharjoittelu.

Ei pidä paikkaansa, sillä kasvava lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa ja pelkästään lepoenergiankulutus pitkällä aikavälillä nousee. Lisäksi kestovoimatyyppinen kiertoharjoittelu painoilla kuluttaa jo harjoituksen aikana tehokkaasti kaloreita. Painoharjoittelu on siis hyvä yhdistää aerobiseen rasvanpolttoliikuntaan.

5. Parempi kuntoinen ihminen polttaa enemmän rasvaa.

Kyllä. Liikuntaa säännöllisesti harrastavilla hapenkuljetuselimistön kunnon paraneminen vaikuttaa siihen, että rasvan käyttö energiaksi tehostuu. Tämä johtuu siitä, että hiussuonien määrä lihasten ympärillä lisääntyy, jolloin hapenkuljetus lihaksille paranee ja lihaksisto sietää paremmin maitohappoa. Näin ollen kunnon kasvaessa pystyt kuluttamaan aina enemmän rasvaa.

Lähde: Kuntoilijan käsikirja – opas tulokselliseen kuntoliikuntaan. Riku Aalto. Docendo Sport 2005.

Lue myös:
Näin opit pitämään liikunnasta - Pudottajat.fi
5 vinkkiä rasvanpolttoon  Pudottajat.fi
                                                           Mari Kataja, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.