Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Teresians bort med fläsket blogg
Päivitetty 19.05 2008
klo 19:14

Levikset repee ja Rexona pettää.
Päivitetty 07.10 2013
klo 12:18

Kohti unelmaa
Päivitetty 29.06 2011
klo 00:25

Nuoren tytön unelma
Päivitetty 19.08 2008

huji
Päivitetty 21.07 2015
klo 01:29

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Syöminen kuriin – 9 vinkkiä

(03.08.2009)

Vaikka useilta laihduttajilta löytyy tietoa ravitsemuksesta ja painonhallinnasta, voi jääkaapin ovi aueta silti liian tiuhaan ilman, että olisi edes nälkä. Sama ongelma jatkuu kaupassa, jossa makeishyllyn ohittaminen tarttumatta johonkin herkkuun on ylitsepääsemättömän hankalaa. Myös annoskoot ovat paisuneet liian suureksi, eikä lautasmallista ole usein tietoakaan lautasen notkuessa lihaa.

Mikäli syömistään ei hallitse, on tavoitteita vaikea saavuttaa. Pienillä säännöillä olet kuitenkin jo lähempänä päämääräsi. Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen kirjassa Olet mitä syöt listattiin vinkit syömisen hallintaan:

9 vinkkiä syömisen hallintaan:

1. Nauti ennen ateriointia lasillinen vettä. Vesi täyttää mahaa ja hillitsee usein pahinta nälkää.

2. Vaihda ylisuuret lautaset ja astiat pienempiin, sillä pienemmässä astiassa ruokamääräkin näyttää suuremmalta, kun taas isoihin astioihin tulee annosteltua ruokaa liikaa.

3. Opettele siihen, että voit jättää ruokaa, jos tunnet olevasi jo kylläinen. Kaikkea ei ole pakko syödä ja hiljalleen opit, minkä verran lautaselle ylipäänsä kannattaa ruokaa annostella, jotta sitä olisi sopiva määrä.

4. Ruoan annostelun jälkeen kannattaa ylimääräinen ruoka laittaa heti jääkaappiin tai pakastimeen, jotta vältyt ylimääräiseltä napostelulta.

5. Älä lähde ruokakauppaan tyhjällä vatsalla, vaan syö aina ennen lähtöä jotain. Näin vältyt turhilta heräteostoilta.

6. Suunnittele kauppalista huolellisesti etukäteen ja noudata sitä, niin ostoskoriin ei eksy ylimääräisiä kaloreita.

7. Unohda vierasvarat ja hanki ne vasta silloin, kun tiedät vieraiden olevan tulossa. Liian usein ja helposti herkuilla on kiusaus päätyä omaan suuhun jo ennen vieraita.

8. Anna syömisellesi aikaa, jotta voit nauttia ruoan rauhallisesti. Tällöin saavutat paremmin myös kylläisyyden tunteen, eikä ruokaa tarvitse annostella lisää.

9. Mikäli syöt tunteiden sanelemana, yritä keksiä muita kanavia tunteillesi kuin syöminen. Esimerkiksi uuden harrastuksen parissa vietetty aika on aina sekin pois ajasta jääkaapilla.
                                                          Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Varo piilorasvaa - vältä näitä, Pudottajat.fi
Näin taltutat makeanhimosi - Pudottajat.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.