Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Nyt mennään..
Päivitetty 21.02 2013
klo 11:04


Taistelu läskejä vastaan
Päivitetty 01.09 2009

Suuri painon pudotus haaste!
Päivitetty 10.12 2008


Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kokeile - musiikista tehoa kuntoiluun!

(09.08.2009)

Arkeen paluu voi tuntua joistakin väsyttävältä, mutta toisaalta jotkut päinvastoin palaavat takaisin sorvin ääreen entistä energisempinä. Yhtä kaikki, kesän loppu ja töihin paluu voi olla erittäin hyvä aika aloittaa kuntoilu. Liikunnasta saa voimia työelämään ja toisaalta se auttaa nukkumaan hyvin.

Jos motivaatio tuntuu olevan kateissa, tässä vinkki. Msnbc -verkkosivuston uutisoiman tutkimuksen mukaan liikkuminen - etenkin voimaharjoittelu - tehostuu naisilla, kun he nostavat lempikappaleidensa äänenvoimakkuutta kuntoillessa.

Tutkimuksen mukaan musiikki auttaa motivoimaan liikkumaan parilla tavalla: psykologisesti se innostaa ja samalla se vie huomion siitä, mitä olit tekemässä. Tutkimusta johtaneen Janet McMordien mukaan musiikki voi myös aiheuttaa adrenaliinisyöksyn, joka parantaa suoritusta.

Voimakas musiikki auttaa jaksamaan

McMordien tutkimuksessa 18 20-22-vuotiasta aktiivista naista kokeilivat liikkua joko ilman musiikkia, tai sitten he kuulivat musiikkia. Musiikkia soitettiin kolmella voimakkuudella eri kerroilla: naisten suosikkivoimakkuudella, sekä 20 desibeliä heikompaa ja 20 desibeliä voimakkaammin kuin mitä naiset itse suosivat. Naiset saivat itse valita kappaleet, joita he kuuntelivat.

Naiset kuuntelivat musiikkia eri voimakkuuksilla samalla kun he pyöräilivät niin lujaa kuin pystyivät 30 sekunnin ajan, treenasivat jalkaprässillä tai punnersivat penkistä. Pyöräilyssä musiikki kaikilla voimakkuuksilla paransi tuloksia. McMordien mukaan musiikki auttoi naisia pääsemään yli luovuttamisen tunteesta.

Voimaharjoittelussa tulokset olivat vielä paremmat, Msnbc kertoo. Naiset jaksoivat pidempään silloin, kun musiikki soi voimakkaasti. Esimerkiksi jalkaprässissä naiset jaksoivat keskimäärin tehdä 26 toistoa ilman musiikkia. Kuunnellessaan musiikkia heidän valitsemallaan voimakkuudella tai 20 desibeliä heikommalla voimakkuudella, naiset jaksoivat puristaa jalkaprässillä 29 kertaa. Mutta kun äänenvoimakkuutta nostettiin, tekivät naiset peräti 36 toistoa.

Musiikki siis todella auttaa treenaamaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei äänenvoimakkuutta saa nostaa liikaa. Kuuloliiton kuulonsuojelusivuston mukaan kahdeksalle tunnille jaettuna äänenvoimakkuudet eivät saisi ylittää 85 desibeliä, sillä muuten se voi aiheuttaa kuulovaurion. Jos äänentasot nousevat kolmella desibelillä, oleskeluaika melussa puolittuu, jolloin esimerkiksi 88 desibeliä voi kuunnella vain neljän tunnin ajan.

                                                   Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:
5 vinkkiä rasvanpolttoon - Pudottajat.fi
Näin aloitat juoksuharrastuksen, lue vinkit! - Pudottajat.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.