Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Lopulta pääsin alkuun!
Päivitetty 10.06 2013
klo 11:01

Kannustusta kaivataan!
Päivitetty 25.08 2008
klo 09:26

Maksimamma mammasta missiksi
Päivitetty 12.07 2008

papparainen
Päivitetty 21.06 2018
klo 10:59

Viimeisen kerran
Päivitetty 19.08 2011
klo 22:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kiinteytä itseäsi - 5 vinkkiä venyttelyyn!

(17.08.2009)

Venyttelyllä on tärkeää rooli lihashuollossa, sillä se nopeuttaa ja tehostaa palautumista. Venyttelyn onkin hyvä kuulua olennaisena osana jokaiseen liikuntakertaan.

Tärkeää venyttelyssä on säännöllisyys, sillä usein, mutta vähän kerrallaan tehtävät venytysharjoitukset antavat parhaimman tuloksen jo muutamassa viikossa.

1. Lämmittele hyvin.

Ennen liikuntasuoritusta tehtävät valmistavat venytykset tulee olla lyhyitä, noin 5-10 sekuntia venytystä kohti. Pidempiä venytyksiä kannattaa tällöin välttää, sillä ne rentouttavat lihaksia liiaksi ennen urheilusuoritusta sekä häiritsevät nopeaa voimantuottoa ja koordinaatiota. Ennen venyttelyäkin, kannattaa lihakset ensin kevyesti lämmitellä.

2. Treenin jälkeen.

Heti harjoittelun jälkeen tehtävät venytykset voivat olla kevyitä, keskipitkiä, noin 20–30 sekuntia kestoltaan. Tällöin venyttelyn tavoitteena on palauttaa liikunnan rasittamat lihakset takaisin lepopituuteensa. Mikäli liikuntasuoritus on ollut nopeus- tai maksimivoimaharjoitus tai energiavarastot tyhjentävä peruskestävyysharjoitus, ei venytyksiä suositella kuin 2-3 tunnin kuluttua suorituksesta.


3. Säännöllisyys on avainsana.

Liikkuvuuden ja notkeuden parantamiseen tähtäävässä venyttelyssä tulee venytysten keston olla pidempi, noin puolesta minuutista kolmeen minuuttiin. Tällöin venytys saa olla myös voimakkaampi, jolloin venytys saa tuntua lihaksissa. Käytä hyväksesi vartalosi painovoimaa lisäämään venytyksen tehoa. Venytystä voi tehostaa myös viemällä liike pidemmälle aina uloshengityksen aikana. Liikkuvuutta parantavat venyttelyt voi tehdä omina harjoitteinaan tai kevyeen kestävyystreeniin yhdistettynä.

4. Kiinnitä huomiota hengitykseen!

Oikeanlainen, rauhallinen hengitys rentouttaa lihaksia ja tehostaa sekä rytmittää venytystä. Kokeile tehostaa venytystä jokaisella uloshengityskerralla viemällä venytystä aina hieman pidemmälle.

5. Nauti venyttelystä.

Rauhallinen musiikki, rauhallinen tila ja kiireetön aikataulu tekevät venyttelyhetkestä nautinnon. Muista myös tunnustella ja kuunnella kehoasi venytellessäsi, jotta saat venytykset osumaan oikeaan paikkaan.

                                                        Mari Kataja, toimittaja

Lähde: Kotiranta, K., Sertti, P., Schroderus, T.: Hyvän kunnon käsikirja. Docendo sport 2007.
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.