Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Normaaleille numeroille
Päivitetty 18.09 2012
klo 06:55

From Fatso to Fairy :)
Päivitetty 22.08 2008
klo 00:07

kaikki tai ei mitään
Päivitetty 22.09 2008
klo 21:31

nyt on otettava itseään niskasta kiinni....
Päivitetty 25.01 2013
klo 12:55

En ole MINÄ!!!!
Päivitetty 06.08 2013
klo 00:10

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Syö pikkujouluna oikein - vältä lihominen!

(20.11.2008)

Pikkujouluaika on jo ovella ja ensi vuoteen kestävä syömis- ja juomisjuhla alkamassa. Tämä voi olla painostavaa aikaa kenelle tahansa laihdutuskuurilla olevalle tai painoaan muuten tarkkailevalle juhlijalle.

Yhdysvalloissa, Rhode Islandin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa päädyttiin yksinkertaiseen ratkaisuun: Syö hitaammin.

Testatakseen jo pitkään tiedossa ollutta väitettä, että hitaasti syöminen auttaa painonhallinassa, tutkijat pyysivät 30 vapaaehtoista syömään lounaan kahtena eri kertana erityisessä tarkkailulaboratoriossa. Annos oli kummallakin kerralla sama; pastaa ja valkosipuli-tomaattikastiketta.

Ensimmäisellä kerralla vapaaehtoisia pyydettiin kauhomaan ruoka nopeasti ruokalusikalla. Toisella kerralla heitä kehotettiin syömään hitaasti teelusikalla sekä pitämään taukoja jokaisen suupalan jälkeen ja pureksimaan joka kerta 20-30 kertaa.

Nopeaan syömiseen aikaa kului vain 10 minuuttia. Hitaaseen ateriointiin vapaaehtoisilta meni aikaa lähes 30 minuuttia, mutta he söivät noin 10 prosenttia vähemmän ja joivat enemmän vettä

Anna vatsan puhua aivoille

Hitaasti syömisen taustalla piilevä painonhallinta-ajatus on järkevä, sillä aivoilla kestää jonkin aikaa ymmärtää vatsan olevan täynnä. Pikkujoulupöydässä on siis hyvä hidastaa tahtia ja pitää ruokalajien välillä esimerkiksi 10 minuutin taukoja, jotta aivot ehtivät kommunikoimaan vatsan kanssa.

Kannattaa myös varoa jouluajan lihottavia juomia. Puhtaan veden juominen aterialla voi auttaa sinua tuntemaan itsesi kylläiseksi nopeammin ja välttämään piilokaloreita. Juo sokeroituja virvokkeita ja mehuja varoen. Yhä useampi asiantuntija on sitä mieltä, että sokeroidut juomat saattavat vain lihottaa, sillä harvoin niiden tuomia kaloreita kompensoidaan vähemmällä ruokamäärällä.

Keinotekoisesti sokeroidut juomat eivät välttämättä ole sen parempia, sillä niiden nauttiminen saattaa aiheuttaa sen, että tyydytät sokerihimosi muulla tavalla. Muista myös, että munatotit, Irish coffeet ja muutamat muut sesonkijuomat ovat täynnä kaloreita ja niiden runsasta juomista on järkevä välttää.

Aiheesta kirjoitti Harvard health ”Slow down and savor the flavor”.

Lue myös vinkit, millä makeanhimo talttuu!

                                                         Noora Dahmane, toimittaja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.