Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Ny tai ei koskaan....
Päivitetty 29.08 2008
klo 07:46


Thick Madame
Päivitetty 28.10 2009
klo 04:33

Ikuinen laihduttaja miten kauaksi?
Päivitetty 05.11 2013
klo 15:49

Kyllästynyt elämäntapoihinsa..
Päivitetty 05.02 2009
klo 20:25

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

6 ravintovinkkiä hoikemmalle vatsalle

(22.09.2009)



Ylimääräiset renkaat vyötäröllä ovat yleinen vitsaus ja niistä eroon pääseminen vaatii muutoksia elämäntapoihin. Mitään tehopillereitä tai yksittäisiä jumppaliikkeitä niistä eroon pääsemiseksi ei ole keksitty, vaan rasvaa täytyy polttaa koko kehosta. Kiinnittämällä huomiota ruokavalioon, voimme kuitenkin nopeuttaa hoikentumista. Tutkimusten mukaan juuri tietynlainen, terveydelle edullinen ruokavalio auttaa torjumaan kiloja vyötäröllä, kun taas epäterveellisempi, mutta vähäkalorisempi ruokavalio kerryttää vyötärökiloja helpommin. Lue Shapen.comin ravintovinkit hoikempaan vatsaan!

1. Nauti riittävästi kuitua! Painon kertymisen taustalla voi olla liian vähäinen kuitujen saanti. Sinun tulisi nauttia vähintään 25 grammaa kuituja päivittäin kokojyväleivästä, puuroista, muroista, hedelmistä ja marjoista. Kuitu edistää ruoansulatusta, mutta auttaa myös tuntemaan olon kylläiseksi.

2. Kohtuudella hiilihydraatteja. Saavuttaaksesi hoikemman vatsan, nauti hiilihydraatteja 45–65 % päivän kaloreista (noin 202–293 grammaa 1800 kalorin päiväsaannista). Tasapaino on tärkeintä, joten pyri olemaan alittamatta tai ylittämättä suositusrajoja, sillä muuten paino nousee helposti ja se näkyy myös vatsassasi. Hyviä hiilihydraatteja saat hedelmistä ja vihanneksista, jotka ovat erinomainen lähde, koska sisältävät runsaasti vettä ja vähän kaloreita. Vältä sen sijaan runsas hiilihydraattisia, ravintoköyhiä eineksiä, kuten pikaruokia, keksejä ja makeisia, jotka turvottavat helposti vatsaa ja kerryttävät kiloja.

3. Juo vettä! Runsaasta vedenjuonnista voi tulla mielikuva, että vatsa alkaa pönöttää, mutta tilanne on päinvastainen. Vedenjuonti vähentää elimistön natriumia, joka taas vähentää turvotusta. Juo ainakin kahdeksan lasillista vettä päivässä. Lisäksi saat nesteitä muun muassa hedelmistä ja vihanneksista, teestä ja vähäsuolaisista keitoista. Älä suosi hiilihappopitoisia juomia, sillä niiden sisältämä hiilidioksidi aiheuttaa helposti vatsan turpoamista. Myös kahvin ja alkoholin käytön kohtuullistamiseen on hyvä kiinnittää huomiota.

4. Vähennä suolan määrää. Minne suolan sisältämä natrium kulkeutuu, sinne vesi seuraa perässä. Vyötäröllä tämä näkyy turvotuksena ja liiallisella suolan saannilla on epäedullisia vaikutuksia myös terveyteen. Suolan saantisuositus on korkeintaan 5 grammaa eli teelusikallinen päivässä. Useimmat saavat kuitenkin ravinnostaan moninkertaisen määrän suolaa suosituksiin nähden. Saamastamme suolasta 80 % kertyy elintarvikkeisiin lisätystä suolasta. Niinpä vähäsuolaisiin elintarvikkeisiin, kuten vähäsuolaisiin leipiin, juustoihin ja valmisruokiin kannattaa satsata. Lue siis tuoteselosteet tarkkaan!

5. Syö kevyesti illalla. Iltasyöminen on monille vitsaus, joka tuottaa ylimääräisiä kaloreita elimistöön. Sinänsä iltasyöminen ei ole kiellettyä, jos siinä nautitut kalorit mahtuvat päivän kokonaiskaloreihin, mutta usein kyse on tunnesyömisestä, syömisestä alakuloon tai itsensä palkitsemisesta työpäivän jälkeen, ennemmin kuin nälän tyydyttämisestä. Pysyäksesi kylläisenä ja välttääksesi liialliset iltasyömiset, nauti säännöllisesti pieniä aterioita 3-4 tunnin välein (aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen). Mikäli maha murisee vielä illalla, nauti kevyesti hedelmää, vihanneksia tai muuta vähäkalorista.

6. Älä stressaa. Tutkimusten mukaan stressin erittämä kortisoli kohottaa ruokahalua ja vaikeuttaa painonhallintaan kerryttäen rasvaa myös vatsan seudulle. Rentouta itsesi stressitilanteissa hengittämällä rauhallisesti syvään. Myös säännöllinen liikunta vähentää stressiä ja etenkin aerobinen liikunta vaikuttaa suotuisasti myös kilojen karistamiseen vyötäröltä.

 

                                                         Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:

Näin laihdut pysyvästi

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.