Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Läski Haltiin!
Päivitetty 18.10 2010

Niskasta kiinni ja menoksi
Päivitetty 21.06 2011

Jumbojetistä concordeksi!
Päivitetty 01.07 2008
klo 14:36

Itsekuria kiitos!
Päivitetty 07.04 2011

Kannustusta kaivataan!
Päivitetty 25.08 2008
klo 09:26

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Aineenvaihduntaan potkua näistä ruoista!

(07.10.2009)



Laihtuminen saadaan yleensä aikaan kahdella keinolla: liikkumalla säännöllisesti ja syömällä oikein. Aineenvaihdunta onkin tärkeässä roolissa laihtumisessa ja painon ylläpitämisessä. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa, mutta sitä voi tehostaa myös syömällä tiettyjä ruokia.

Weight Loss Journal listasikin joitain ruokia, joita syömällä aineenvaihdunta tehostuu ja paino lähtee putoamaan nopeammin.

Kuten huomata saattaa, lähes kaikki mainitut ruoat toimivat verensokeria kontrolloivasti. Se onkin ratkaisu aineenvaihdunnan nopeutumiseen, sillä silloin kun elimistö on tasapainossa, myös aineenvaihdunta toimii parhaiten.

1. Omenat. Omena auttaa elimistöä sääntelemään verensokeria. Ja kun verensokeri on kunnossa, voi aineenvaihdunta keskittyä kaloreiden polttamiseen.

2. Kaurapuuro. Ihmiset, jotka nauttivat aamuisin kaurapuurosta, voivat nauttia aineenvaihdunnan nopeutumisesta, kuten myös kolesterolin ja verenpaineen alenemisesta kokonaan ilman lääkkeitä.

3. Rasvaton liha. Keho tarvitsee proteiinia ja hiilihydraatteja. Niitä saa lihasta. Painonpudotuksessa kuitenkin kannattaa satsata rasvattomiin vaihtoehtoihin.

4. Kasvikset. Tärkkelystä sisältämättömät kasvikset ovat hyväksi aineenvaihdunnalle. Keskity vihreisiin kasviksiin – peruna ei ole yhtä hyvä vaihtoehto.

5. Rasvaton maito. Rasvaton maito sekä kevyet juustot – vaikka meijerituotteita yleensä laihduttaessa vältelläänkin – voi tehostaa aineenvaihduntaa ja nopeuttaa painonpudotusta. Rasvattoman maidon juonti kohtuullisissa määrin tasapainottaa verensokeria.

6. Kokojyvätuotteet. Myös esimerkiksi ruisleipä tasapainottaa verensokeria, ja sitä kautta parantaa aineenvaihduntaa.

                                                    Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:

5 faktaa vähärasvaisesta ruokavaliosta

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.