Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

uudelleen ja uudelleen mistä aloitan
Päivitetty 04.08 2014
klo 09:44

ikuinen kakkonen
Päivitetty 03.12 2014

Hoikemman vartalon metsästys
Päivitetty 21.02 2010
klo 00:44

Kroppa ja syömistavat kuntoon
Päivitetty 17.07 2008
klo 09:32

Herkkuperse ja hula hula.
Päivitetty 08.02 2009
klo 11:08

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Miksi syömme liikaa - hillitse itsesi!

(11.10.2009)

Tiedämme, että meidän tulisi syödä terveellisesti lautasmallin mukaan. Miksi raskas työpäivä tai pelkkä leivonnaisen tuoksu voi kuitenkin saada himon voittamaan järjen? Lue Health.comin listaus, miksi syömme liikaa ja opi keinot välttämään sitä!

1. Nukutko riittävästi?

Unenpuute ei pelkästään sekoita ajatteluasi ja itsehillintääsi, vaan se vaikuttaa myös aineenvaihduntajärjestelmään, jolloin tuloksena voi olla painonnousu. Unenpuute häiritsee kahta tärkeää hormonia, jotka kontrolloivat ruokahalua ja kylläisyyttä.

Tutkimuksen mukaan kahtena peräkkäisenä yönä vain 4 tuntia nukkuneilla oli 24 prosentin verran enemmän ruokahalua verrattuna normaalien yunien jälkeen. Unenpuute voi myös vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja altistaa tyypin 2 diabetekselle.

Näin kontrolloit:
Väsyneenä himoitsemme usein kaikista näkemistämme herkuista, etenkin runsassokerisista, sillä saamme niistä energiaa. Pyri kuitenkin saamaan energiasi kuitupitoisista hiilihydraateista ja proteiineista, jolloin energia kestää pidempään. Kuidut sulavat hitaammin kuin yksinkertaiset hiilihydraatit ja proteiinit lisäävät kylläisyyttä. Nauti aamiaisella runsaskuituisia täysjyvävalmisteita, kuten täysjyväleipää, -puuroa tai –muroja hedelmien kera. Huolehdi riittävän pituisista, 7-9 tunnin, yöunista, rauhallisessa ja hämärässä makuuhuoneessa.

2. Stressaako?

Jatkuva stressi saa elimistön tuottamaan erilaisia hormoneja, kuten kortisolia. Kortisoli taas lisää ruokahalua ja johtaa ylensyöntiin. Myös rasvasolut tuottavat kortisolia, joten jos olet ylipainoinen ja stressaantunut, riski painonkertymiselle on entistäkin suurempi. Kaiken lisäksi stressi sotkee helposti terveelliset ruokavaliosuunnitelmat ja laihdutuskuurit heitetään nurkkaan.

Näin kontrolloit:
Harjoittelemalla stressin hallintakeinoja voi voittaa stressin. Jooga, meditaatio ja syvähengitysharjoitukset ovat hyviä keinoja stressin torjumiseen. Liikunta itsessään auttaa painonhallinnassa, mutta vähentää lisäksi stressiä. Kokeile tanssia mielimusiikkisi tahdissa, joukkuepelejä tai yksinkertaisesti kävelyä luonnossa. Kun tunnet olosi ärtyisäksi, käänny mieluummin liikunnan kuin suklaalevyn puoleen.

3. Aivot vaativat rasvaisia ruokia.

Meihin on ikäänkuin sisäänrakennettu halu saada rasvaista, sokerista ja suolaista ruokaa, koska aikoina, jolloin esi-isämme etsivät kaiken ruokansa, maittava ruoka merkitsi ylimääräistä energiaa ja henkiinjäämistä. Pelkkä tahdonpuute ei siis välttämättä saa meitä ylisyömään, vaan rasvaisia ruokia syödessä aivot saavat tiedon elimistön tyytyväisyydestä ja muodostavat tästä tiedon myös pitkäkestoiseen muistiin.

Ylisyömisen kontrolloimisen lisäksi haasteena ovat himot, jotka perustuvat oppimiseen ja muistoihin, ruoan näkemiseen ja haistamiseen, vuorokaudenaikaan ja sijaintiin. Kadulla kävellessäkin sinua voi alkaa tehdä mieli suklaapatukkaa vain, koska olet syönyt sellaisen samalla kadulla joskus aiemmin.

Näin kontrolloit:
Vältä syömästä lempiherkkujasi ollessasi tietyllä mielellä, tiettyyn vuorokaudenaikaan (esim. iltasyöminen) tai tietyssä paikassa: tämä ehkäisee koukuttavan yhteyden syntymistä ruoan ja tunteen, ajan tai paikan välille. Vältä myöskin leipomon ja karkkikaupan ohi kävelemistä, jos sinun on hankala vastustaa niitä. Mikäli herkkuhammasta kolottaa, etkä saa ajatuksiasi kääntymään, yritä valita terveellisempi vaihtoehto, esimerkiksi suklaapatukan sijaan vähärasvaiseen maitoon tehty kaakao.

                                                           Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Syöminen kuriin - 9 vinkkiä
Jumittaako paino - lue syyt!
Parhaat kotiruokavinkit - Mustapippuri.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.