Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Läski Haltiin!
Päivitetty 18.10 2010

Niskasta kiinni ja menoksi
Päivitetty 21.06 2011

Jumbojetistä concordeksi!
Päivitetty 01.07 2008
klo 14:36

Itsekuria kiitos!
Päivitetty 07.04 2011

Kannustusta kaivataan!
Päivitetty 25.08 2008
klo 09:26

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Nipistä lautaselta 100 kaloria – lue vinkit!

(27.10.2009)

Vaikka terveelliset ruokavalinnat ovat laihtumisen ydin, on myös syötävän ruoan määrällä merkitystä. Painonnousu on helppo pysäyttää vähentämällä kaloreiden saantia. Ylimääräiset 100 kaloria (kcal) päivässä voi nostaa painoasi useita kiloja vuodessa ja päinvastoin. Lue everydayhealth.comin10 yksinkertaista vinkkiä, kuinka vähentää 100 kaloria lautaseltasi!

1. Katso, miten kokkaat! Kiinnittämällä huomiota ruoanlaittotapoihisi, voit helposti nipistää 100 kaloria lautaselta pois. Suosi ruoanvalmistamista keittämällä rasvassa paistamisen sijaan tai käytä paistamisessa öljysprayta, joka annostelee öljyä kohtuullisesti. Vaikka kasviöljyt ovat edullisia terveydelle, muista kohtuus myös niissä. Yhdessä ruokalusikallisessa öljyä kun piilee jo reilut 100 kaloria.

2. Sammuta jano ilman kaloreita. Juo vettä tai kalorittomia juomia. Vältä etenkin limonadeja, makeaa teetä ja sokerisia urheilujuomia, mutta myös terveyteen vetoavia virvoitusjuomia, jotka saattavat sisältää yllätyskaloreita.

3. Musta kahvi vai Cafe Latte? Ne ovat herkullisia, mutta yritä kieltäytyä herkullisista kahvijuomista, kuten makusiirappia tai kermaa sisältävistä kahveista. Nauti mieluummin perinteistä kahvia ja vaihda sokeri makeutusaineeseen, niin säästät helposti 100 kaloria!

4. Leivo kevyemmin! Harkitse leivonnassa vaihtoehtoisia aineksia, vähennä sokerin määrää ja korvaa voi kasvirasvalla tai öljyllä. Näin saat nauttia leivonnaisista – kevyemmin.

5. Pysy kohtuudessa. Pienennä annoskokoasi, sillä nykyään annokset, kuten valmiit pizzat ja leivonnaiset, ovat usein isompia kuin parikymmentä vuotta sitten.

6. Kevennä leivänpäällistä! Käytä juustoa harkitsevasti leivän päällä ja vaihda kevytjuustoon! Vaihda valmispatonki tai hampurilainen itsetehtyyn leipään ja kokeile juuston tilalla esimerkiksi salaattia, kurkkua tai paprikaa.

7. Majoneesi on kaloripommi. Useat kastikkeet sisältävät kermaa tai majoneesia, jotka ovat varsinaisia kaloripommeja. Yksi pieni annos majoneesia sisältää melkein 100 kaloria ja usein leivän tai hampurilaisen välissä tulee nautittua enemmän kuin yksi annos.

8. Salaatissa kaloreita? Pelkkä sana salaatti ei tee salaatista terveellistä, vaan sekin voi sisältää piileviä kaloreita. Käytä salaatinkastiketta korkeintaan pari lusikallista tai vaihda vähärasvaiseen kastikkeeseen tai etikkaan. Unohda myös öljyssä paistetut leipäkrutongit. Ranskankermapohjaisten ja juustoisten dippien sijaan kokeile esimerkiksi hummusta.

9. Vaihda kevyempään! Mieliruokiasi ja herkkujasi ei tarvitse jättää kokonaan pois, kun vaihdat ne kevyempiin: nauti rasvatonta maitoa kevyen sijaan, vaihda jäätelö vähärasvaiseen jogurttiin ja nauti kananliha grillattuna paneroinnin sijaan.

10. Alkoholia kohtuudella. Alkoholijuomat voivat olla yllättävä piilokaloreiden lähde. Sekä terveyssyistä että painonhallinnan kannalta naisten tulisi nauttia korkeintaan yksi annos alkoholia päivässä. Viinilasillisessa (12 cl) on lähes 100 kaloria, parissa oluessa (0,33 l) 240 kaloria ja makeassa siiderissä (0,5 l) noin 280 kaloria. Lisäksi alkoholijuomat herättävät usein myös ruokahalun, mikä voi johtaa ylimääräisiin makupaloihin.

                                                          Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
5 faktaa vähärasvaisesta ruokavaliosta
Jumittaako paino - lue syyt!
Kotigourmet vai etninen keittiö? - Tutustu mustapippuri.fi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.