Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

mummuliinan murinat
Päivitetty 11.06 2012
klo 09:23

Helenan blogi
Päivitetty 14.09 2008
klo 06:50

Juliannen taipale kevyemmäksi
Päivitetty 10.07 2008
klo 21:02

sipan terveysremontti
Päivitetty 12.04 2010
klo 12:25


Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Lue tämä aineenvaihdunnasta – 5 myyttiä!

(09.11.2009)



Mikäli olet joskus ollut laihdutuskuurilla, tiedät varmaan, miksi nopeasta aineenvaihdunnasta on etua. Aineenvaihdunnan tehostamiseen on olemassa monenlaisia vinkkejä, mutta vain osa niistä todella toimii. Pelkällä aineenvaihduntaa kiihdyttävällä ruoalla, kuten kokojyväruoalla, kukkakaalilla tai chilillä, ei paljon kaloreita polteta. Lue Everydayhealth.comin neuvot, mikä toimii ja mikä ei.

1. Älä syö juuri ennen nukkumaanmenoa. Olet ehkä joskus kuullut neuvon, ettei kannata syödä illalla lähellä nukkumaanmenoa, koska aineenvaihduntasi hidastuu yöllä, eikä painosi putoa samalla tavalla kuin tyhjän vatsan kanssa nukkumaan mentäessä. Väite ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä merkitsevä asia on päivän kokonaiskalorimäärä, söitpä ne sitten päivällä tai illalla. Iltasyömistä harrastavilla vaarana on kuitenkin usein se, että kaloreja tulee nautittua ylimäärin ja nautittavan ruoan laatu on usein kaloripitoista.

2. Veden juominen kiihdyttää aineenvaihduntaa. Runsas vedenjuominen on terveellistä monista syistä, mutta kalorien palamiseen siitä ei ole tehoa. Vedenjuonti voi kuitenkin saada aikaan kylläisyyttä. Hyvä keino saada aikaan kylläisyyttä on nauttia kevyt keitto alkupalana ennen varsinaista ruokaa. Näin ruoan kokonaiskalorimäärä jää usein pienemmäksi.

3. Pidä ruokarytmi samana polttaaksesi kaloreita tehokkaasti. Usein laihduttajia suositellaan syömään muutaman tunnin välein tai laihdutuskuuri ohjaa tiettyyn aikatauluun tai tiettyyn aterioiden määrään päivän aikana. Näiden neuvojen noudattaminen voi auttaa sinua pysymään tavoitteessasi, mutta eivät siitä huolimatta auta polttamaan lisää kaloreita. Periaatteessa laihduttaminen ei siis vaadi tiettyä ateria-aikataulutusta, vaan voit sovitella ateriasi oman aikataulun ja rytmin mukaan.

4. Aamiaisen syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa. Säännöllinen aamiainen on tärkeää painonhallinnassa ja se vaikuttaa aineenvaihduntaan positiivisesti. Pelkän yhden aterian nauttiminen päivässä ja elimistön pitäminen säästöliekillä taas vaikuttaa aineenvaihduntaan sitä hidastaen. Aamiainen toimii siis osittain aineenvaihdunnan käynnistäjänä, mutta antaa myös hyvän kylläisyyspohjan päivän muille aterioille. Tutkimusten mukaan aamiaisensa nauttivat ahmivat ja ylensyövät ruokaa vähemmän kuin ne, jotka jättävät aamiaisensa kokonaan väliin.
5. Treenaa lihaksia. Totuus on, että yksi asia on todellisesti tehokas aineenvaihdunnan tehostaja: treenaa lisää lihasmassaa! Paras tapa saada aineenvaihduntaan tehoa on siis lisätä fyysistä aktiivisuutta, sekä aerobista että painoharjoittelua, jotta lihasmassan määrä lisääntyy. Näin kalorit palavat tehokkaasti!

                                                          Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:

Vyötärö hoikemmaksi - lue vinkit!
Näin pääset eroon pömppövatsasta!

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.