Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit


BMI 43
Päivitetty 22.11 2009

kymmenen kiloa laihempi minä
Päivitetty 21.11 2011
klo 17:17

Jenkkaa kahvojen kera
Päivitetty 11.06 2011
klo 01:50

täydellinen kroppa!
Päivitetty 21.10 2010

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Lue, miten liikunta vaikuttaa laihduttajan ruokahaluun

(25.11.2009)

 

Usein sanotaan, että liikunta lisää tai parantaa ruokahalua. Vaikka tämäkin seikka tuoreen tutkimuksen mukaan pitää paikkansa, on liikunnalla myös toinen vaikutus liittyen ruokailuun. Liikunnan harrastaminen nimittäin tuottaa ikään kuin valmiiksi kylläisen olon, kertoo uutistoimisto Reuters.


Tutkimukseen osallistui 58 ylipainoista tai liikalihavaa aikuista, jotka aloittivat tutkimusaikana 12-viikkoisen ohjatun liikunnan harrastamisen, jossa yhdellä kerralla tavoitteena oli aina kuluttaa 500 kilokaloria.

Tutkijat havaitsivat, että liikunta ennen ruokailua lisäsi henkilöiden ruokahalua verrattuna aikaan, jolloin koehenkilöt eivät liikunnasta välittäneet. Mutta samalla kun ruokahalut lisääntyivät, tutkittavat tulivat samasta ateriasta (aamupalasta) paremmin täyteen, eivätkä olleet yhtä nälkäisiä pitkin päivää.

Vaikka edellä mainitun kaltaiset tulokset pätivät pääsääntöisesti useimmilla tutkimukseen osallistuneilla, myös eroja löytyi. Henkilöt, jotka eivät tutkimusaikana saavuttaneet tavoitteitaan kalorien polton osalta, olivat todennäköisemmin nälkäisiä sekä heti ruokailun jälkeen että vielä myöhemmin pitkin päivääkin. Kun taas laihdutuksessaan/liikunnan harrastamisessa onnistuneet tulivat samalla tavalla liikunnan myötä nälkäisiksi, mutta näläntunne ei vaivannut heitä koko aikaa.

Vaikka liikunta käytännössä siis lisäsi painonpudottajien ruokahalua, sai se myös heidät paremmin kylläisiksi, jolloin he eivät syöneet ”turhia” kaloreita myöhemmin päivän mittaan. Tästä syystä laihdutuksessa onkin tärkeää yhdistää oikeanlaiseen ruokavalioon riittävä määrä liikuntaa.

                                                  Antti Voutilainen, toimittaja

 

Lue myös:
5 myyttiä laihduttajan liikunnasta

Ravintovinkit hoikemmalle vatsalle

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.