Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Ongelmaäidin tilityksiä
Päivitetty 06.06 2011
klo 09:03

Pudotettavaa 30-35kg, vuodessa ehkä putoaa...
Päivitetty 18.03 2010
klo 07:53

Oman itsen etsintää
Päivitetty 26.03 2009
klo 12:31

Kohti uusia tuulia
Päivitetty 10.06 2008
klo 17:43

Kattimatin elämänmuutos
Päivitetty 10.12 2008
klo 10:36

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näillä muutoksilla paino putoaa – lue 8 vinkkiä!

(05.01.2010)



Vuoden alussa on aika suunnata katse terveellisimpiin elämäntapoihin, mikä usein tarkoittaa myös liikakilojen pudottamista. Vaikka erilaiset dieetit houkuttelevat helppoudellaan, on harmiksemme todettava, ettei painonpudotukseen tule pyrkiä nopeilla ihmedieeteillä, joiden seurauksena paino laskee ja nousee lyhyellä aikavälillä. Totuus on, että kertyneiden kilojen taustalla on pääsääntöisesti se, että on syöty enemmän kuin kulutettu, jolloin rasvasolut ovat suurentuneet ja lisääntyneet.

Painonhallinta vaatii motivaatiota syödä oikein ja vähemmän ja liikkua enemmän. Lue 8 vinkkiä, joiden avulla onnistut laihdutuksessa!

1. Painonpudotuksessa maltti on valttia! Painonpudotuksen tulee tapahtua hitaasti, 250–500 grammaa viikossa on sopiva tahti.

2. Satsaa ravinnon terveellisyyteen:

• Muista proteiinit, joita solumme tarvitsevat rakennusaineekseen ja jotka vaikuttavat ihon, kudosten, hiusten ja kynsien hyvinvointiin.
• Nauti kuitupitoisia hiilihydraatteja, joissa on myös runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita.
• Vähennä ravinnostasi rasvan määrää ja varo piilorasvaa. Muista kuitenkin taata terveellisten omega-3- ja omega-6-rasvahappojen saanti.
• Vähennä ravinnostasi suolan ja sokerin määrää.
• Pidä ruokavalio herkullisena, syömisessä tulee aina olla iloa!

3. Syö vähemmän, liiku enemmän. Nautittujen kaloreiden määrän tulee vastata kulutusta ja tietyissä tilanteissa myös alittaa se. Liian energiapitoinen ravinto muuttaa rasvakudoksen aineenvaihduntaa rasvojen varastointia suosivaksi.

4. Ei kiirettä ruoan kanssa! Nauti ruokasi hitaasti, jotta aivot ehtivät lähettää signaalin kylläisyyden tunteesta ajoissa.

5. Pidä tasaiset ateriavälit. Vältä pitkiä ruokailuvälejä, jotta verensokeri pysyy tasaisena. Nauti mieluummin pieniä aterioita ja välipaloja 3-4 tunnin välein. Paino ei laske, jos jätä aterioita väliin, sillä se johtaa usein liian suuriin annoskokoihin. Suuret annokset taas venyttävät mahalaukkua, jolloin jatkossa tarvitaan aina vain suurempia aterioita.

6. Nauti vettä! Juo riittävästi vettä, noin 1,5 litraa vuorokaudessa!

7. Liiku, liiku, liiku! Harrasta liikuntaa vähintään puolesta tunnista tuntiin päivässä. Arkiliikuntaa lisäämällä tämä määrä tulee helposti täyteen! Liikunta kuluttaa energiaa, kiinteyttää, nopeuttaa aineenvaihduntaa ja säännöstelee ruokahalua ja on näin ollen ravinnon lisäksi toinen tärkeä asia painonhallinnassa.

8. Puntarilla säännöllisesti! Punnitse itsesi kerran viikossa, aina samaan aikaan ja samana päivänä.


Lähde: Nuotio, U.: Ravinto ja kauneus, 2004.

                                                            Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Näin syöt töissä oikein!
Laihdu pysyvästi - lue vinkit!

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.