Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Herkutteletko päivittäin - jo nämä määrät lihottavat

(10.01.2010)



Tammikuu on perinteinen laihduttajien kuukausi. Ihmiset tyypillisesti aloittavat (jälleen) liikuntaharrastuksensa ja ryhtyvät tarkkailemaan ruokavaliotaan.

Painonpudotuksessa lähtökohtana on kuluttaa esimerkiksi liikunnan avulla enemmän kaloreita kuin mitä tulee nautittua. Usein kuitenkin eri ruokien kalorimäärät saattavat olla hieman hakusessa, jolloin laihtuminen saattaa helposti vesittyä muun muassa pieneen päivittäiseen herkutteluun.

Jos ihminen nauttii joka päivä 100 ylimääräistä kilokaloria, nousee hänen painonsa vuodessa suurin piirtein viisi kilogrammaa. Tästä syystä on tärkeää tarkkailla syömisiään.

100 ylimääräisen kilokalorin nauttiminen on helppoa. Tässäpä pientä listaa muutamien eri elintarvikkeiden ravintosisällöistä, jotka sisältävät 100 kilokaloria:

Sokeri- ja makeistuotteet:

alle 30 grammaa lakritsia
noin 20 grammaa maitosuklaata
hieman yli 30 grammaa karamelleja
alle 30 grammaa jogurttirusinoita

Leivonnaiset:

n. 25 grammaa hedelmäkuivakakkua
n. 30 grammaa makeaa juustokakkua
n. 40 grammaa kermatäytekakkua

Alkoholit:

hieman alle pullollinen keskiolutta tai siideriä
yksi ravintola-annos puna- tai valkoviiniä
noin 3-4 cl eli yksi alkoholiannos kermalikööriä (15-17 til%)

Kuten listasta voi päätellä, ei vaadita kovinkaan paljoa esimerkiksi suklaata normaalin ruokavalion päälle, että paino lähtee jopa nousuun. Painonpudotus voi siis helposti kaatua herkutteluun tai jopa yhteen ravintolailtaan, mikäli ei ole tarkkaavainen siinä, mitä suuhunsa laittaa.

                                                      Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:

5 yllättävää syytä, miksi paino nousee
Näin lisäät hyötyliikuntaa

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.