Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näitä ruokia tarvitset laihduttaja!

(08.02.2010)

Terveellinen ja laihdutusta tukeva ruokavalio mielletään usein varsin kasvis- ja hedelmäpainotteiseksi - pupujen ruoaksi, kuten joku saattaisi sanoa. Tätähän sen ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä myös painonpudottajan keho tarvitsee muun muassa kuituja, proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja.

Tässä Yahoo! Health –sivuston listaamia vuoden 2010 parhaita ruokia laihduttajien tueksi:

Täysrasvainen juusto. Täysrasvainen juusto sisältää runsaasti kaseiiniproteiinia, jota on usein myös esimerkiksi monissa urheilijoille myytävissä proteiinituotteissa. Kaseiiniproteiini auttaa kalsiumia imeytymään ja lihaksia kehittymään. Täysrasvaisen juuston syönti on siitä hienoa, että se ei nosta edes kohtuullisen runsaasti syötynä vuonna 2004 tehdyn tanskalaistutkimuksen mukaan veren LDL-kolesterolipitoisuutta (pahaa kolesterolia).

Kananmunat. Kananmuna on erinomainen proteiinin lähde ja se auttaa pysymään kylläisenä, joten kananmuna onkin hyvä syödä heti aamupalaksi. Proteiinia kannattaa syödä aamupalalla jo sen takia, että tuoreimpien tutkimusten mukaan se auttaa pysymään kylläisenä pidempään kuin jos proteiinia saa kunnolla vasta lounaalla.

Lohi. Rasvaisen kalan (omega-3-rasvahappojen) on todettu olevan erityisen hyödyllisiä sydämen terveydelle. Rasvaisen kalan edut eivät kuitenkaan jää siihen, sillä Islannissa tehdyn tutkimuksen mukaan lohta syövät painonpudottajat tunsivat olonsa täydemmäksi kaksi tuntia myöhemmin verrattuna laihduttajiin, jotka täyttivät mahaansa turskalla (vähärasvainen kala) tai jollain muulla kuin kalaruoalla. Mikäli et pidä kalasta tai et osaa sitä valmistaa, kokeile omega-3-rasvahappovalmisteita.

Kahvi. Yahoo! Health –sivuston mukaan kahvi lievittää ruokahalua, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja kaiken lisäksi siitä saa aimo tujauksen antioksidantteja. Tosin sivustolta vinkataan, että kahvinjuonti kannattaa jaksottaa juomalla pienempiä määriä pidemmälle aikavälille jaettuna, jolloin juonnin vaikutukset ovat tasaisempia.

Greippi. Louisianan osavaltion yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kolme kertaa päivässä puolikkaan greipin syövät ihmiset onnistuivat pudottamaan painoaan 12 viikossa jopa pari kiloa muuttamatta ollenkaan muuten syömistottumuksiaan. Tutkijoiden mukaan vaikutukset saattavat olla peräisin greipin happamuudesta, joka hidastaa ruoansulatusta ja auttaa pysymään pidempään kylläisenä.

Omena. Eräässä Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että jos henkilö syö omenan varttituntia ennen ruokataukoaan, syö hän lounaalla peräti lähes 190 kilokaloria vähemmän ja lisäksi henkilö tuntee olonsa täydeksi pidempään. Tämä johtuu tutkijoiden mukaan kahdesta syystä: omenassa on paljon kuituja, mutta lisäksi sitä joutuu pureskelemaan paljon, mikä saa luulemaan, että on syönyt enemmänkin.

                                                      Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:
Näin vältät lihottavat napostelut
Vyötärö hoikemmaksi - lue miten!
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.